2017-08-24, 23:43
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Märkligt att PM har fri tillgång till TV/Nyheter och tidningar i häkte.
Han är före utredarna ideligen antar de flesta. Har de restrektioner öht i DK?
I de flesta länder i västvärlden så kan den häktade kommunicera med omvärlden och ta del av radio, tv och tidningar. Sverige är ett av mycket få länder som regelmässigt ger alla häktade i lite allvarligare brottmål (där de riskerar fängelse i minst två år) restriktioner av olika slag. Och detta får Sverige regelbundet kritik för av olika organ för mänskliga rättigheter, främst eftersom isoleringen används ofta för att bryta ner den misstänkte.

Anledningen till varför många medier i andra länder inte gottar sig i förundersökningsmaterial innan dom är därför att de är förbjudna att göra det. Detta eftersom man anser att domare kan påverkas av vad media skriver. I Sverige anses det att domarna står över medial påverkan, men fan tro't...
Citera
2017-08-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men människa, begriper du inte att det handlar om att få ut liket från Ubåten?? Kroppen har liksom ett bevisvärde - negativt för PM.

...och bollen är rund...? Hade du bemödat dig med att läsa några inlägg bakåt och tänka en smula hade du nog insett att det är exakt det jag med flera diskuterat och att vi är rörande överens om att han ville bli av med kroppen - sedan varför han valde att stycka har vi olika teorier om.

Det du fetmarkerade handlar om varför han valde att avlägsna huvudet.

Det jag menar där är att det i sig, om det var en transportstyckning, är märkligt att välja att ge sig i kast med huvudet _också_. Ur rent transportteknisk synvinkel ter det sig onödigt i det fallet. Det tar dessutom tid och ställer till med fler problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raindnovf
Kan någon möjligtvis länka till bilden i fråga? Tackar på förhand!

Hittade den: http://imgur.com/Z6YuLVR

Inlägget: (FB) Man hittad död i Hittarp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Att han ändrar det hela till en olyckshändelse är smart eftersom man har en del att bevisa. Till skillnad från svenska häktesrestriktioner kan han följa med och även förbereda sig för förhör. Och danska mordutredare är enormt skickliga, så det ska bli intressant att följa.
Är det verkligen så? Har PM haft tillgång till massmedia hela tiden i häktet?

Då blir det mycket svårare att identifiera/konfrontera hans lögner. Får hoppas att polisen har mycket mer undersökningsresultat än det som publicerats i tidningarna. Eftersom det förmodligen saknas vittnen (förutom PM själv) är det oerhört viktig att polisen kan ertappa honom med lögn.

Edit:
Hittade artikeln i Expressen nu, Madsen har alltså kunnat se TV-nyheterna från sin cell. Suck...
Senast redigerad av Skewie 2017-08-25 kl. 00:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
teoretiskt kan det vara ett blodigt fingeravtryck i en luftficka.

Danska polisen säger att de hitta hennes stelnade blod inne i båten - det säger oss ingenting (ja utöver att Madsen har mördat henne)

Så sant så, du har helt rätt.
Jag lugnar mig nu
Citera
2017-08-24, 23:45
Avslutad
PM är troligen så sjuk att han våldtog henne efter döden och därför var han tvungen att dumpa liket.
Citera
2017-08-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det jag menar där är att det i sig, om det var en transportstyckning, är märkligt att välja att ge sig i kast med huvudet _också_. Ur rent transportteknisk synvinkel ter det sig onödigt i det fallet. Det tar dessutom tid och ställer till med fler problem.

Vid transportstyckningar är det ganska vanligt att gärningsmannen börjar med huvudet faktiskt även om det i sig kanske bara väger 5-6kg. Motivet bakom detta tycks ofta vara att det är otäckt att jobba med en kropp där huvudet sitter fast på. Huvudet läggs sedan i en handduk eller liknande för att det ska vara lättare att fullföra styckningen. Uff så hemskt egentligen att tänka på.
Citera
2017-08-24, 23:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det finns dusch så han har haft möjlighet att tvätta av sig o byta kläder. Ang kläderna som han hade på sig vid "räddningen" så har de tagits i beslag likväl som att han har fått genomgå grundlig kroppsbesiktning, dna topsning osv. Dessa undersökningar är inget som är offentligt utan ligger i förundersökningen. Enda chansen att få veta något nytt är när polisen har presskonferens eller vid läckor.
Pusselbitar läggs och förmodligen har de hittat blod från Kim på honom/hans kläder - säger förmodligen.

Tror nog att det finns blodspår i duschen även som polisen har säkrat. Det är nog svårt att förstå hur det egentligen såg ut i ubåten med blod, avföring, urin och alla lukter blandade tillsammans.

Att sedan "jobba" där som Peter gjorde. Tippar han spydde gång efter gång..
Citera
2017-08-24, 23:50
Medlem
perVers2.1s avatar
Om kroppen varit hel hade den då verkligen kommit till ytan så pass snabbt som den nu gjorde?
Är flytkraften sas positiv i de delar som styckats av, kommer dom någonsin att kunna flyta upp?
Citera
2017-08-24, 23:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Är det verkligen så? Har PM haft tillgång till massmedia hela tiden i häktet?

Då blir det mycket svårare att identifiera/konfrontera hans lögner. Får hoppas att polisen har mycket mer undersökningsresultat än det som publicerats i tidningarna. Eftersom det förmodligen saknas vittnen (förutom PM själv) är det oerhört viktig att polisen kan ertappa honom med lögn.

Jag är inte orolig eftersom polisen inte delger media vad dom har gällande bevis, och inte heller PM före man anser att det är läge att förhöra honom om det.
Ja, vi är hårt kritiserade för våra långa restriktioner där man isolerar den misstänkte från kontakt, media osv. Men nu är det danskt rättsväsende som har hand om det, så det blir på annat sätt.

Får man inte en dödsorsak här kan det bli svårt för polisens utredare. Men han bör ha nämnt vad den här sk olyckan innefattade och en förklaring på varför kroppen är delad.
Citera
2017-08-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.

Det jag stör mig på i din demonstration är att du håller repet i händerna. Om du har tid och ork. Prova det här istället:

Dra repet igenom dunkarna och knyt ihop ändarna så att det bildas en lång ögla. Sedan lägger du repet bakom nacken, fram över axlarna och bak under armarna. Så att det blir ungefär som bärselen på en ryggsäck. Du har nu frigjort båda händerna och kan använda båda armarna att dra med och benen att trycka upp med. Du borde ha större chans att lyfta upp dunkarna på det viset. Vaddera gärna vid nacke och axlar. Annars kommer du garanterat att få blåmärken där repet skär in.
Citera
2017-08-24, 23:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag tror han haft en sjuk fantasi (något som verkar stå i hans biografi också).
Om att han ville utföra något stort kriminellt, vet inte var jag läste det, men det var citat från biografin.
Känns som att han ljuger för att se hur långt han kan dra allt.
Madsen ville skapa en kriminell happening av gigantiska dimensioner:
https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Han presenterar det som en störtlöjlig grej med nån vätgasballong, men nu vet vi ju att det dolde sig lite sjukare kriminella fantasier bakom ballonghistorien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in