2017-08-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Blev det inte lite fel där? :-D

RörDiameter 500mm RörLängd 100mm
RörDiameter 500mm RörLängd 1500mm

Men känns som vi börjar komma off topic x)
Citera
2017-08-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Luckan i tornet har den största diametern - ca 60 cm -

Det intressanta med tornet är att man har en hög punkt så att man kan hissa och slacka utan att anstränga sig själv överhuvudtaget.

Jag menar inte block och talja - jag menar att man för repet ett par tre varv så att man kan vila -
Titta på bilden. Var har du tänkt stå då? Det märks att folk inte har kroppsarbetat under sina dagar. Jag tänker inte jämföra min eventuella styrka mot madsen. Men jag är tränad, brandman klarar alla tester ua. Men jag finner det svårt att tro att jag skulle orka detta

Du ska även ta i beräkning att du förmodligen bara kan dra/hålla med en hand i vissa stunder
Senast redigerad av uttsi 2017-08-24 kl. 19:39.
Citera
2017-08-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han skulle lärt sig av Dexter om hur man gör. Att han nu gjorde saker som att tömma kroppen på luft gör ju att han åtminstone vet mer än vad man skulle gjort. Det från Dexter är då rejält tåliga plastsäckar sedan ordentligt med vikt. Möjligen var han kanske på väg för att köpa plastsäckar m.m.
Dexter? Nja, det är nog inget vidare. Var det inte den skolan Jonna gick i? Jag kan iofs minnas fel men det gick inte så bra för henne.
Citera
2017-08-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Titta på bilden. Var har du tänkt stå då? Det märks att folk inte har kroppsarbetat under sina dagar. Jag tänker inte jämföra min eventuella styrka mot madsen. Men jag är tränad, brandman klarar alla tester ua. Men jag finner det svårt att tro att jag skulle orka detta

Man står nedanför eller ovanför det tunga objekt man vill flytta i vertikal led.
Citera
2017-08-24, 19:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Dexter? Nja, det är nog inget vidare. Var det inte den skolan Jonna gick i? Jag kan iofs minnas fel men det gick inte så bra för henne.

Hon ringde själv polisen så det kan ha med det att göra.
Citera
2017-08-24, 19:41
Medlem
Citat:
Man står nedanför eller ovanför det tunga objekt man vill flytta i vertikal led.
Du vet likaväl som jag att det troligtvis inte är genomförbart under rådande omständigheter
Citera
2017-08-24, 19:42
Medlem
Citat:
Luckan i tornet har den största diametern - ca 60 cm -

Det intressanta med tornet är att man har en hög punkt så att man kan hissa och slacka utan att anstränga sig själv överhuvudtaget.

Jag menar inte block och talja - jag menar att man för repet ett par tre varv så att man kan vila -
...och när man är halvvägs så vrider sig bröst och skuldra så ringen slagen runt slackar lite, samtidigt som armarna dras uppåt och kroppen glider ur öglan. Sedan försöker han kring midjan, men inser att kroppen inte kan vikas dubbelt genom tornet.

Varför ens diskutera detta då vi tämligen säkert kan säga att han inte lyckades få upp kroppen hel, inte ens genom den förliga luckan. Tänk själv vilken tid det tog. Inte bara Kim, utan ubåten saknades ju också då den avvek från angiven färdplan...

Alla jäkla fån som antar att detta är en sedan länge planerad handling, kroppen flyttades upp utan problem och styckades bara för att på däck... Har ni ett spår av omständigheter som på minsta lilla vis pekar ditåt snarare än styckning i ubåten? Hade det varit planerat så hade han tagit höjd för detta i sin färdplan, ingen på land skulle sakna honom på länge (förutom att de i detta fall började sakna Wall), utan han hade klarat av detta väldigt fort.

Det är ointressant om någon kommer på en genialisk idé vid skrivbordet på hur man lyfter något som kan liknas vid hal spagetti rakt upp och/eller styckar på enbart 15 minuter. Det är bara teoretiska möjligheter som inte kan tolkas som att alla skulle alltid kunna lyfta en kropp eller stycka på 15 minuter, osv.

Styckning på fördäck är inte uteslutet. Det saknar bara varje form av belägg. Styckning i ubåten har förklaringsvärde, det har inte styckning på fördäck. Att välja en idé som saknar förklaringsvärde framför en som förklarar nästan allt är korkat och okunnigt samt ovetenskapligt och antipolisiärt.
Citera
2017-08-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
...och när man är halvvägs så vrider sig bröst och skuldra så ringen slagen runt slackar lite, samtidigt som armarna dras uppåt och kroppen glider ur öglan. Sedan försöker han kring midjan, men inser att kroppen inte kan vikas dubbelt genom tornet.

Varför ens diskutera detta då vi tämligen säkert kan säga att han inte lyckades få upp kroppen hel, inte ens genom den förliga luckan. Tänk själv vilken tid det tog. Inte bara Kim, utan ubåten saknades ju också då den avvek från angiven färdplan...

Alla jäkla fån som antar att detta är en sedan länge planerad handling, kroppen flyttades upp utan problem och styckades bara för att på däck... Har ni ett spår av omständigheter som på minsta lilla vis pekar ditåt snarare än styckning i ubåten? Hade det varit planerat så hade han tagit höjd för detta i sin färdplan, ingen på land skulle sakna honom på länge (förutom att de i detta fall började sakna Wall), utan han hade klarat av detta väldigt fort.

Det är ointressant om någon kommer på en genialisk idé vid skrivbordet på hur man lyfter något som kan liknas vid hal spagetti rakt upp och/eller styckar på enbart 15 minuter. Det är bara teoretiska möjligheter som inte kan tolkas som att alla skulle alltid kunna lyfta en kropp eller stycka på 15 minuter, osv.

Styckning på fördäck är inte uteslutet. Det saknar bara varje form av belägg. Styckning i ubåten har förklaringsvärde, det har inte styckning på fördäck. Att välja en idé som saknar förklaringsvärde framför en som förklarar nästan allt är korkat och okunnigt samt ovetenskapligt och antipolisiärt.

Bra skrivet
Citera
2017-08-24, 19:44
Medlem
Det var tusan vad alla tjafsar om huruvida det är en styckning för att kunna få ut kroppen ur båten eller inte. Det är SJÄLVKLART att det är BETYDLIGT jobbigare både fysiskt och psykiskt samt mer tidskrävande att stycka en kropp och slänga ut den än att baxa upp kroppen med ett rep genom tornet. Det första (stycka) tar säkert en timma totalt. Det andra förmodligen inte mer än 15-20 minuter.

Så anledningen till styckningen är INTE - och det menar jag är helt tydligt - att han var tvungen att göra det för att få ut kroppen ur fartyget.

Betänk även hur mycket mer komplicerat det är att undgå upptäckt av liket om det är sex delar istället för en del. Hade han istället sänkt kroppen hel med metalldelarna, så hade chansen varit större att den låg kvar på botten (när man har armar, ben och huvud att binda kring). Dessutom är sannolikheten större när du har sex olika delar i havet att minst en av dem hittas.

Frågan är då varför styckningen skedde. Ja det kan ju inte vara för att dölja någons identitet - eftersom några timmar med valfri likdel ger DNA-identifiering. Sådant VET en person med normalbegåvning idag.

Det var således ett annat skäl.

Betänk att skälen inte BEHÖVER vara rationella - istället kan de vara helt irrationella, med tanke på vad personen (PM) faktiskt gjort.

Mina fem cent: Jag tror att han gjort styckningen för att försvåra fastställande av dödsorsak. Exempelvis skiljt huvudet från kroppen där han tagit strypgrepp. Detta vore på ett sätt rationellt. Eller försökt dölja våldtäkt genom att ha sönder kroppen. Detta vore på ett sätt rationellt, för att dölja ett brott.

Man hoppas ju innerligt att brottsoffret inte var vid medvetande varken vid eventuell våldtäkt eller början av styckningen. Det går inte ens att föreställa sig dödsångesten. Det är ren ondska.
Citera
2017-08-24, 19:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, vi har diskuterat det sen nån timme tillbaka. Men är det bekräftat från polisen att det är en kroppsdel? Förut har man sagt att det kanske är en kroppsdel.

Citat:
– Vi utreder detta som att det är en del av en människokropp som hittats, men det är inget vi är säkra på, säger kriminalkommissarie Mattias Sigfridsson till SVT Nyheter Skåne.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fynd-hittat-vid-vattnet-i-vellinge

Man ser väl om det är en arm eller ett ben?

Det är inte bekräftat än.
Citera
2017-08-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Läste någonstans att det var ett handelsfartyg som höll på att krocka med utbåten samma natt. Kan ju vara så att han dumpat kroppen hel men sedan har handelsfartygets bogpropellrar träffat kroppen. Antagligen skulle det kunna slita en kropp i stycken.
Jo, för bogpropellrarna är verkligen igång under vanlig färd och en sargad kropp från en propeller (i en kanal ofta skyddad med galler...) är oskiljaktig från en styckning. Dumstrut.
Citera
2017-08-24, 19:46
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, vi har diskuterat det sen nån timme tillbaka. Men är det bekräftat från polisen att det är en kroppsdel? Förut har man sagt att det kanske är en kroppsdel.

Ja, det är bekräftat nu.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25759199.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in