2017-08-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Offensiv styckning måste ju betydligt ovanligare än en defensiv styckning. Ta det i beräkningen

Vi skiljer på offensiv styckning - och transport styckning.

Offensiv styckning är när mördaren njuter av hela spektaklet.
Citera
2017-08-24, 19:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack! Bekräftat av en polis. Hoppas att kroppsdelen kan hjälpa till att bevisa att det är ett mord.

Jag tycker det är tråkigt att se att du hoppas att det är mord!

Personligen så tror jag att det är mord, men jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att polisen finner entydiga bevis på att KW dog till följda av en olycka. Då har vi en mördare mindre i världen och KW's familj får i alla fall någon form av lättnad i sorgen.
Citera
2017-08-24, 19:56
Medlem
jori9900s avatar
Alltså , en manisk ubåtskonstruktör hade planerat lite kinky ubåts sex under ytan men möter motstånd och för att slippa bli åtalad för sexuella närmanden beslutar spontant att mörda och stycka en kvinna. Han hade väl redan rykte om sej att vara lite vild och galen så vad hade han att förlora på att låta henne leva och berätta om ev närmanden? Det skulle ju bara vara ord mot ord.. eller våldtog han henne? Och mördade henne efteråt.. I så fall borde det finna DNA i hennes kropp. Fy fan för att vara instängd i en ubåt med en galen mördare.. men hon följde ju med frivilligt.. hade hon känt på sej att han var minsta instabil skulle hon ju tvärvägrat.. det hela luktar mycket skumt
Citera
2017-08-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det var tusan vad alla tjafsar om huruvida det är en styckning för att kunna få ut kroppen ur båten eller inte. Det är SJÄLVKLART att det är BETYDLIGT jobbigare både fysiskt och psykiskt samt mer tidskrävande att stycka en kropp och slänga ut den än att baxa upp kroppen med ett rep genom tornet. Det första (stycka) tar säkert en timma totalt. Det andra förmodligen inte mer än 15-20 minuter.
Larv. Hittepåsiffror och vrål om "SJÄLVKLART" i stället för analys. Folk som styckat djur i tråden intygar att en separation för transport går väldigt fort och ditt resonemang skulle innebära att transportstyckningar ö.h.t. skulle vara den ovanliga formen eftersom det så "självklart" går att flytta lik vertikalt genom trånga passager.
Citat:
Så anledningen till styckningen är INTE - och det menar jag är helt tydligt - att han var tvungen att göra det för att få ut kroppen ur fartyget.
Du kan mena hur tydligt du vill, ingenting talar för din idé. Inte uppgifterna vi fått i media, inte vad vi a priori vet om styckning, inta a priori vad vi vet om vertikaltransport. Det vore väl en sak om du kom med förslag, men nej, du *hävdar* något som "självklart" helt utan belägg. Det är ohederligt, okunnigt och korkat.
Citat:
Betänk även hur mycket mer komplicerat det är att undgå upptäckt av liket om det är sex delar istället för en del.
Ja, "alla ägg i samma korg" är ibland tvärt emot talesättet en god idé. Alltså styckades kroppen av nödvändighet. Du fattar inte när du talar mot egen sak va?
Citat:
Hade han istället sänkt kroppen hel med metalldelarna, så hade chansen varit större att den låg kvar på botten (när man har armar, ben och huvud att binda kring). Dessutom är sannolikheten större när du har sex olika delar i havet att minst en av dem hittas.
Det hade mycket snart blivit sex och fler delar av kroppen och då han verkar ha misslyckat med perforeringen så skulle bålen flutit upp "av naturen självstyckad" ändå, bara att det antagligen skulle dröja lite längre. Han hade bevisligen använt sig av tyngder.
Citat:
Frågan är då varför styckningen skedde. Ja det kan ju inte vara för att dölja någons identitet - eftersom några timmar med valfri likdel ger DNA-identifiering. Sådant VET en person med normalbegåvning idag.

Det var således ett annat skäl.
Ja, transport.
Citat:
Betänk att skälen inte BEHÖVER vara rationella - istället kan de vara helt irrationella, med tanke på vad personen (PM) faktiskt gjort.
Att de inte behöver vara rationella är inte ett skäl till varför de inte skulle vara rationella.
Citat:
Mina fem cent: Jag tror att han gjort styckningen för att försvåra fastställande av dödsorsak. Exempelvis skiljt huvudet från kroppen där han tagit strypgrepp. Detta vore på ett sätt rationellt. Eller försökt dölja våldtäkt genom att ha sönder kroppen. Detta vore på ett sätt rationellt, för att dölja ett brott.
Som du själv säger, det vore rationellt. Under förutsättning att hon dödats på ett sätt där styckning är relevant för att dölja dödsorsaken. Problemet med idén är att den då utesluter en del dödssätt. Men visst. Två flugor i en smäll. Stycka underlättar transport, underlättar att fästa tyngder och försvårar för rättsmedicinarna.
Citat:
Man hoppas ju innerligt att brottsoffret inte var vid medvetande varken vid eventuell våldtäkt eller början av styckningen. Det går inte ens att föreställa sig dödsångesten. Det är ren ondska.
Nu vet vi förstås inte vad som hänt. Våldtäkt e.dyl känns spontant troligt, men igen, varför anamma saker vi inte vet ett smack om? Tiden får utvisa, under tiden är det klokare att anamma hypoteser med förklaringsvärde snarare än de som kräver mest fantasi.
Citera
2017-08-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Vi skiljer på offensiv styckning - och transport styckning.

Offensiv styckning är när mördaren njuter av hela spektaklet.
Öh va!? Vad har det att göra med min post
Citera
2017-08-24, 19:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det var tusan vad alla tjafsar om huruvida det är en styckning för att kunna få ut kroppen ur båten eller inte. Det är SJÄLVKLART att det är BETYDLIGT jobbigare både fysiskt och psykiskt samt mer tidskrävande att stycka en kropp och slänga ut den än att baxa upp kroppen med ett rep genom tornet. Det första (stycka) tar säkert en timma totalt. Det andra förmodligen inte mer än 15-20 minuter.

Så anledningen till styckningen är INTE - och det menar jag är helt tydligt - att han var tvungen att göra det för att få ut kroppen ur fartyget.

Betänk även hur mycket mer komplicerat det är att undgå upptäckt av liket om det är sex delar istället för en del. Hade han istället sänkt kroppen hel med metalldelarna, så hade chansen varit större att den låg kvar på botten (när man har armar, ben och huvud att binda kring). Dessutom är sannolikheten större när du har sex olika delar i havet att minst en av dem hittas.

Frågan är då varför styckningen skedde. Ja det kan ju inte vara för att dölja någons identitet - eftersom några timmar med valfri likdel ger DNA-identifiering. Sådant VET en person med normalbegåvning idag.

Det var således ett annat skäl.

Betänk att skälen inte BEHÖVER vara rationella - istället kan de vara helt irrationella, med tanke på vad personen (PM) faktiskt gjort.

Mina fem cent: Jag tror att han gjort styckningen för att försvåra fastställande av dödsorsak. Exempelvis skiljt huvudet från kroppen där han tagit strypgrepp. Detta vore på ett sätt rationellt. Eller försökt dölja våldtäkt genom att ha sönder kroppen. Detta vore på ett sätt rationellt, för att dölja ett brott.

Man hoppas ju innerligt att brottsoffret inte var vid medvetande varken vid eventuell våldtäkt eller början av styckningen. Det går inte ens att föreställa sig dödsångesten. Det är ren ondska.
Mycket bra tänkt. Tyvärr tror jag även han njöt av det.
Citera
2017-08-24, 19:58
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Personligen så tror jag att det är mord, men jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att polisen finner entydiga bevis på att KW dog till följda av en olycka. Då har vi en mördare mindre i världen och KW's familj får i alla fall någon form av lättnad i sorgen.

Ta dina jävla moralkakor och med flit misstolkningar av vad folk säger och dra åt helvete. Såna somdu som förstört Sverige.

Hon blev mördad det kan ju inte finnas någon vettig människa som tvivlar?
Citera
2017-08-24, 19:58
Medlem
xen1cals avatar
Citat:

Men vem styckar en kropp efter en olycka. Det är allt annat än normalt.
Normalt tar man kontakt med relevant myndighet vid en olycka.
Är ju uppenbart att det är något annat som hänt.
Citera
2017-08-24, 20:00
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller med. Finns det någon karta över hur man tror att han rört sig?

SvD har en skitbra, dock bakom betalvägg.

FB borde verkligen ordna så vi får en möjlighet att posta skärmdumpar.
Senast redigerad av rockandrolla 2017-08-24 kl. 20:07.
Citera
Medlem
Citat:

Spelar inte så stor roll om det är en olycka eller mord enligt mig. PM har handlat som obeahgligt psykfall i vilket fall som helst. En person som inte har något bland friska människor att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Öh va!? Vad har det att göra med min post

Du skrev "defensiv" styckning - och låtsades som om det var ett kriminologiskt begrepp
Citera
2017-08-24, 20:02
Medlem
Max3xs avatar
Det nya fyndet får mig att tro att mötet med lastfartyget skedde nordöst om Saltholmen. Som ni säkert vet har två positioner för mötet rapporterats i media.

PM har sedan på sin färd söderut, öster om Saltholmen, slängt ut kroppsdelarna efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in