2017-08-24, 17:06
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Jag är helt övertygad om att det är mycket besvärligare att få ut en död person ur ubåten än vad folk här verkar tro. Titta på filmer från tex gammla polistester då en docka ska släpas

Ser man på bilder av ubåten ser det ut att vara en bra bit att hisssa upp kroppen. Dessutom ser jag inget bra ställe att stå säkert/stabilt på för att kunna få kraft att dra kroppen.

Styckningen är mest sannolikt gjord för att få ut kroppen, finns ingen annan trolig förklaring. Om inte det var det som många kallar offensiv styckning vilket också känns högst otroligt.
En och annan tung pryl har säkert behövt halas ned i ubåtens innanmäte tidigare. Att det därför finns förberedelser med talja och block är rimligt och i så fall är nog inte kroppens tyngd problemet. Lik förbaskat har han stympat kroppen av någon anledning, kanske defensivt som du skriver. Märkligt är det hur som helst.
Citera
2017-08-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det handlar inte om att det är enkelt - det handlar om att det går.

Att det går... ja det är mkt här i världen som"går göra" och kan hända. Men det är nog högst otroligt.

Det blir då en ganska enkel och rimlig förklaring till styckningen, han får inte ut liket med skador som är graverande för honom.

Dessa förklaringar brukar ofta vara de som stämmer in på vad som hänt, (enkla och rimliga)
Citera
2017-08-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Vi kan nog nästan utesluta att han stod på däck och styckade.

Jag lutar mot det med. Låg sannolikhet för det. Det hade verkligen varit att göra en krånglig situation mycket mera krånglig i onödan.
Citera
2017-08-24, 17:09
Medlem
populopiduss avatar
Skulle inte förvåna mig om den här dåren ligger bakom ett och annat mord, som t ex japanskan (trots att han bara var 15 år då).

Han verkar vara en riktig kuf med psykopatiska drag och verkar vara rätt intelligent också. Men denna gång gick det onekligen snett.
Citera
2017-08-24, 17:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Egentligen kokar det ner till om det var planerat eller inte. Om det var planerat kan han ha haft tigersåg och allt möjligt. Men som folk i tråden säger så går det säkert med enklare verktyg om man vet vad man gör. Är man dessutom psykopat och inte känner äckel när man gör det, borde det vara hyfsat enkelt.

Men att stycka i en gungande båt mitt i ett vältrafikerad område med t ex en kniv tar nog på krafterna och risken är stor att man ska skära sig själv eller bli pååkt.

Han hade ju inget stort bord att stycka henne på. Skulle tro att det blev durken och då fick han nog stå på knäna, dvs om han inte kunde hänga upp henne på något vis.
Citera
2017-08-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Att det går... ja det är mkt här i världen som"går göra" och kan hända. Men det är nog högst otroligt.

Det blir då en ganska enkel och rimlig förklaring till styckningen, han får inte ut liket med skador som är graverande för honom.

Dessa förklaringar brukar ofta vara de som stämmer in på vad som hänt, (enkla och rimliga)

Det enkla och rimliga är att han styckar på däck eftersom det går att få upp kroppen hel.

Men nu gjorde han kanske inte det -
Citera
2017-08-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
En och annan tung pryl har säkert behövt halas ned i ubåtens innanmäte tidigare. Att det därför finns förberedelser med talja och block är rimligt och i så fall är nog inte kroppens tyngd problemet. Lik förbaskat har han stympat kroppen av någon anledning, kanske defensivt som du skriver. Märkligt är det hur som helst.
Det har man gjort i verkstaden eller hamn. Det finns hur mycket bilder på ubåten som helst och block eller taljor syns inte på någon av dem. Jag skulle tippa på att han försökt flytta på kroppen inne i båten och insett att det varit omöjligt (jag har själv släpat lealösa personer uppför stegar och lejdare och det är INTE lätt och lär vara än svårare för någon med PMs kroppsbyggnad och ålder). Inte en suck att han fått upp henne ur båten ens genom främre luckan utan hjälpmedel.

Vid styckmord brukar det finnas två varianter (i stora drag). Den ena är av nödvändighet och den andra är rituell till sin natur. Vad det rör sig om i detta fallet vet vi inte men med tanke på hur förhållandevis trångt det är i båten och att det inte finns någon annan väg än "upp" så skulle jag gissa på det förstnämnda.
Citera
2017-08-24, 17:12
Medlem
Ghandis avatar
Kim attackerar dansken. Han undviker attacken vigt. I samband med detta faller hon handlöst. Så illa att hon avlider mer eller mindre direkt. En olycka, även om hon försökte attackera honom. Han grips av panik o handlar irrationellt. begraver henne till havs. För enkelhetens skull kanske han kapar av hennes lemmar o vill se till att kroppen stannar i havets djup.
Inget som ska kallas mord eller ens dråp.
antagligen brott mot griftefriden
Citera
2017-08-24, 17:12
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Antagligen ligger resten av kroppen på samma ställe som han släppte ner dem, i säck med tyngder och kläder.
Det är naturligtvis därför man är tvungen att leta i området där torson hittades. Tyvärr kan kläder och resterande delar dessvärre ha dumpats på något helt annat ställe, bara PM kan svara på det.
Senast redigerad av Orsa 2017-08-24 kl. 17:33.
Citera
2017-08-24, 17:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag vill inte vara sådan men det tar inte timmar att stycka exempelvis ett vildsvin om du bara skall transportstycka (ben, huvud, torso), snarare en kvart eller så och jag tror inte att det lär ta längre tid med en människa (grisar och människor är ändå hyfsat nära släkt).
Du behöver ingen såg eller andra verktyg än en kniv och det kräver ingen styrkeinsats heller (du skär ledigt loss muskler, senor och ligament och därefter sitter kroppsdelen inte längre fast). Om du däremot skall börja slakta så krävs det tigersåg eller kap men det är det inte frågan om i detta fallet.

Säg att PM inte är jägare men ändå inte komplett idiot så tar det fortfarande inte timmar. Huvuddelen av tiden efter själva brottet har han förmodligen spenderat på grubblerier och färd söderut och efter styckningen har han troligen spenderat en hel del tid med att få upp delarna och göra sig av med dem. Sen är resterande tid sanering i den mån det har gått och att göra sig av med övriga bevis, verktyg, mobiler osv.

Men lite mer krångligt eftersom båten gungade/rullade och han hade inget stort bord att lägga ner henne på. Troligtvis styckade han henne på durke (på knä?) eller så upphängd på något vis. Och risken måste vara väldigt stor att skada sig självmed kniven.
Citera
2017-08-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Skulle inte förvåna mig om den här dåren ligger bakom ett och annat mord, som t ex japanskan (trots att han bara var 15 år då).

Han verkar vara en riktig kuf med psykopatiska drag och verkar vara rätt intelligent också. Men denna gång gick det onekligen snett.
Jag tror inte han gjort detta innan. Jag vet ju inte, men har svårt att tro det. Däremot tror jag han har varit kapabel till det här i hela sitt liv. Han har många egenheter, men vännerna säger att detta är inget som någon av dom sett. Långtifrån. Så jag tror att nåt brast i skallen på honom torsdag kväll.
Citera
2017-08-24, 17:14
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det finns enklare sätt för en huvudsamlare att få tag i huvuden än genom en sk. ubåtsstyckning. Att stycka i en trång vaggande ubåt är farligt för styckaren, överlåtandes av ett paket mellan båtar kan locka knarkpolis, och beställaren av det specifika huvudet riskerar även att dras med i ett mordfall när mördaren/styckaren åker dit. Så i just detta fall tror jag det är lugnt att påstå att huvudet inte saknas pga en beställning utan för att KW antingen har en eller flera huvudskador pga våld eller blivit strypt, dvs som ett sätt att undanröja bevis. Om någon velat döda KW för att få tag i hennes huvud, så finns det smartare sätt att göra det på utan att hela Sveriges och Danmarks sjöräddning kopplades in.

Jag förstår att du är intresserade av fenomenet huvudsamlandet, men just i den här tråden passar det inte in. Starta gärna en egen tråd kring huvudsamlande så hakar jag på och diskuterar.

Nja, jag är faktiskt mer intresserad av själva smuggelfenomenet med ubåt i Östersjön. Det är ju faktiskt en fantastisk möjlighet att tjäna grova pengar om man kör knark.

Jag är faktiskt lite undrande till var Madsen får sina bygg-pengar ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in