2017-08-24, 15:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?

Han kunde kanske inte lösa problemet elegant på några minuter och valde därför den främre luckan. Styckade kroppen och kunde i princip trycka eller kasta ut kroppsdelar genom den främre luckan, åtminstone om han hade en liten pall eller annat att stå på så att han kom upp tjugo-trettio centimeter.
Citera
2017-08-24, 15:45
Medlem
Citat:
Det enda scenario jag kan se som sannolikt för transportstyckning (d.v.s. för att kunna få ut kroppen ur ubåten) är om det var så att det inte fanns några rep eller kättingar eller liknande överhuvudtaget ombord som kan användas för att fästa t.ex. runt handlederna.

PM är van att konstruera och bygga saker och hade med mycket små medel kunnat lösa problemet att få upp kroppen på ett enkelt sätt om han haft tillgång till t.ex. rep.

Jag har klättrat in/ut och firat saker in/ut från ubåtar med marginellt större marginaler än de på UC3 och att fira/dra upp en kropp är i det fallet att föredra. Du kan stå bredbent över/vid luckan uppe i tornet och få en bra position för maximal kraft, du kan även luta din kropp för att genom din egna kroppsvikt förenkla upp/utdragandet. Ännu lättare går det om man fixerar kroppen vid en bräda eller liknande (improviserad bår).

Det vore ytterst märkligt om det inte fanns rep, förtöjningstampar etc. ombord. Och som sagt, total avsaknad av sådana är enda anledningen till transportstyckning som jag kan se. (Det kan t.o.m. fungera att använda ett bälte eller två, så att man själv går före, ev bakvänd med ryggen mot stegen, och drar upp kroppen. Brandmansgrepp kan funka men kanske blev för tight.

Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?

OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"

Varför skulle ha ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.

Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.
Citera
2017-08-24, 15:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Jag har varit inne på samma teori som TheKeymaker. Det är svårt att fälla för mord om inte dödsorsaken kan slås fast.
Det kan ju vara så att halsen och huvudet bär spår av strypning som inte stämmer med Madsens påhitt om en olycka. Ett löst huvud är mycket svårare att hitta än ett som sitter fast på kroppen.
Armarna kan bära spår av motvärnsskador eller av att ha varit bundna.

Just det! Det är ju därför han var tvungen att ta loss underbenen. Jag tänkte endast på avvärjningsskador och fick inte riktigt in benen i den tanken.
Citera
Bannlyst
Scenariot är solklart.
En halvtokig uppfinnare och för honom en attraktiv kvinna instängda på liten yta.
Alkohol intas och Madsen gör närmanden som avisas.
Tumult uppstår, en knuff och kvinnan slår i huvudet lr får ett slag i huvudet och tuppar av.
Madsen genomför då samlag/våldtar kvinnan och grips sedan av panik.
I fyllan och villan dödar han henne och styckar kroppen för att försvåra för polisen att hitta henne.
Dagen efter börjar han tänka på att polisen kommer hitta spår efter mordet och beslutar sig därför att sänka U-båten i tron att han ska verka mer oskyldig + saltvattnet ska förstöra all bevisning.

Peter Madsen är således skyldig till mord, våldtäkt och brott mot griftefriden.

Han kommer dömas till livstid fängelse där han kommer uppfinna ett sätt att rymma för att sedan fly till Malmö lr Rumänien där han kommer fortsätta mörda och stycka prostituerade, en dansk version av Jack the Ripper.

PS: Har det spekulerats om vad han kan har haft för verktyg ombord för att kunna genomföra styckningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
En olycka blir du inte straffad för
Om man är vållande till olyckan blir det så.
Det är precis det som RaketMatsson sitter häktad för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var in tunnis. Hade kanske inte styrkan att hala en kropp 4 meter upp. Gravitationen gör sitt till.

50-60 kilo är en baggis även för en otränad vuxen man om man står i en bra position med bra grepp och har tid till förfogande.

Gravitationen är för övrigt densamma hela tiden.... :-) (okejdå, några tusendelar kanske kan skilja beroende på "höjden" s.a.s.)
Citera
2017-08-24, 15:48
Medlem
Citat:
Nej, det går utmärkt att fälla för mord utan dödsorsak om man kan påvisa likgiltighetsuppsåt och en del annat. Det som talar emot PM är att han var där - det är en annan sak om man kommer gåendes och hittar det man tror är en död kropp ute på en gångväg, får panik och kanske inte larmar eller i vart fall larmar sent och det visar sig att personen var vid liv när man såg den men avled sedan. I det fallet blir man inte fälld för mord.

I PM's fall har han varit närvarande före, under och efter KW's död. Han har inte larmat eller sökt hjälp på annat sätt. Han har aktivt ljugit och försökt dölja händelseförlopp.

Mina 5 cent är att han, oavsett vad han anför i rätten, döms för mord.

I andra fall kan det hävdas att någon annan gjort det men tack vare att de befann sig i ubåten ute till havs är det bevisat att det är PM och ingen annan som är mördaren.
Citera
2017-08-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var in tunnis. Hade kanske inte styrkan att hala en kropp 4 meter upp. Gravitationen gör sitt till.

Jo men klippet på tunnisen som länkades här var 9 år gammalt. Mycket kan hända på 9 år och en kvinna på 57 kg ska man nog kunna klara av om man nu verkligen vill få ut kroppen i helt skick.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-24 kl. 15:51.
Citera
2017-08-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Scenariot är solklart.
En halvtokig uppfinnare och för honom en attraktiv kvinna instängda på liten yta.
Alkohol intas och Madsen gör närmanden som avisas.
Tumult uppstår, en knuff och kvinnan slår i huvudet lr får ett slag i huvudet och tuppar av.
Madsen genomför då samlag/våldtar kvinnan och grips sedan av panik.
I fyllan och villan dödar han henne och styckar kroppen för att försvåra för polisen att hitta henne.
Dagen efter börjar han tänka på att polisen kommer hitta spår efter mordet och beslutar sig därför att sänka U-båten i tron att han ska verka mer oskyldig + saltvattnet ska förstöra all bevisning.

Peter Madsen är således skyldig till mord, våldtäkt och brott mot griftefriden.

Han kommer dömas till livstid fängelse där han kommer uppfinna ett sätt att rymma för att sedan fly till Malmö lr Rumänien där han kommer fortsätta mörda och stycka prostituerade, en dansk version av Jack the Ripper.

PS: Har det spekulerats om vad han kan har haft för verktyg ombord för att kunna genomföra styckningen?
Som jag förstått det var Madsen i det närmaste nykterist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"

Varför skulle ha ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.

Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.

Nej. Det är inte vad jag säger. Jag är övertygad om att KW blev styckad i ubåten men inte av anledningen att det skulle vara lättare att få ut kroppen utan till följd av att PM ville dölja vad som hänt och sprida kroppen på flera olika ställen.

En hel kropp är mer iögonenfallande vid eftersök (konturer, utseende etc.) än kroppsdelar t.ex. om kameror/sjöugglor används.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om man är vållande till olyckan blir det så.
Det är precis det som RaketMatsson sitter häktad för.

Han sitter häktad för mord f o m idag
Citera
2017-08-24, 15:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Jamen hur tusan skulle något vittne ha kunnat beskriva vilka trosor hon hade på sig vid avfärd???
Tänk lite nu...

Lite långsökt ifrån min del kanske, och ännu dristigare ifrån Peters del tänkte jag, om han skulle ha behållit en souvenir, som polisen funnit innanför ubåten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in