Citat:
Det resonemanget får du gärna utveckla. Även om det i vissa fall kan finnas ett motiv för styckningen av den karaktär du nämner anser jag det känns osannolikt och ologiskt här.
Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att honom skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.
Visst hade de hittat hela kroppen på en gång hade de ju fått väldigt mycket bevis, men det räckte ju nu med att en enda av kroppsdelarna hittades för att PM skulle bli häktad. Han hade ju uppenbarligen en intention från början att inte ens bli misstänkt för detta, därför hade det varit mer rationellt av honom att dumpa hela kroppen på djupt vatten med massa tyngder.
Detta får mig till att konkludera att det absolut mest sannolika motivet för styckningen var för transport upp genom stegen och luckan i u-båten. Styckning i rent "nöjessyfte" ser jag också som relativt osannolikt.
Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att honom skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.
Visst hade de hittat hela kroppen på en gång hade de ju fått väldigt mycket bevis, men det räckte ju nu med att en enda av kroppsdelarna hittades för att PM skulle bli häktad. Han hade ju uppenbarligen en intention från början att inte ens bli misstänkt för detta, därför hade det varit mer rationellt av honom att dumpa hela kroppen på djupt vatten med massa tyngder.
Detta får mig till att konkludera att det absolut mest sannolika motivet för styckningen var för transport upp genom stegen och luckan i u-båten. Styckning i rent "nöjessyfte" ser jag också som relativt osannolikt.
Det enda scenario jag kan se som sannolikt för transportstyckning (d.v.s. för att kunna få ut kroppen ur ubåten) är om det var så att det inte fanns några rep eller kättingar eller liknande överhuvudtaget ombord som kan användas för att fästa t.ex. runt handlederna.
PM är van att konstruera och bygga saker och hade med mycket små medel kunnat lösa problemet att få upp kroppen på ett enkelt sätt om han haft tillgång till t.ex. rep.
Jag har klättrat in/ut och firat saker in/ut från ubåtar med marginellt större marginaler än de på UC3 och att fira/dra upp en kropp är i det fallet att föredra. Du kan stå bredbent över/vid luckan uppe i tornet och få en bra position för maximal kraft, du kan även luta din kropp för att genom din egna kroppsvikt förenkla upp/utdragandet. Ännu lättare går det om man fixerar kroppen vid en bräda eller liknande (improviserad bår).
Det vore ytterst märkligt om det inte fanns rep, förtöjningstampar etc. ombord. Och som sagt, total avsaknad av sådana är enda anledningen till transportstyckning som jag kan se. (Det kan t.o.m. fungera att använda ett bälte eller två, så att man själv går före, ev bakvänd med ryggen mot stegen, och drar upp kroppen. Brandmansgrepp kan funka men kanske blev för tight.
Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?