2017-08-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det resonemanget får du gärna utveckla. Även om det i vissa fall kan finnas ett motiv för styckningen av den karaktär du nämner anser jag det känns osannolikt och ologiskt här.

Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att honom skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.

Visst hade de hittat hela kroppen på en gång hade de ju fått väldigt mycket bevis, men det räckte ju nu med att en enda av kroppsdelarna hittades för att PM skulle bli häktad. Han hade ju uppenbarligen en intention från början att inte ens bli misstänkt för detta, därför hade det varit mer rationellt av honom att dumpa hela kroppen på djupt vatten med massa tyngder.

Detta får mig till att konkludera att det absolut mest sannolika motivet för styckningen var för transport upp genom stegen och luckan i u-båten. Styckning i rent "nöjessyfte" ser jag också som relativt osannolikt.

Det enda scenario jag kan se som sannolikt för transportstyckning (d.v.s. för att kunna få ut kroppen ur ubåten) är om det var så att det inte fanns några rep eller kättingar eller liknande överhuvudtaget ombord som kan användas för att fästa t.ex. runt handlederna.

PM är van att konstruera och bygga saker och hade med mycket små medel kunnat lösa problemet att få upp kroppen på ett enkelt sätt om han haft tillgång till t.ex. rep.

Jag har klättrat in/ut och firat saker in/ut från ubåtar med marginellt större marginaler än de på UC3 och att fira/dra upp en kropp är i det fallet att föredra. Du kan stå bredbent över/vid luckan uppe i tornet och få en bra position för maximal kraft, du kan även luta din kropp för att genom din egna kroppsvikt förenkla upp/utdragandet. Ännu lättare går det om man fixerar kroppen vid en bräda eller liknande (improviserad bår).

Det vore ytterst märkligt om det inte fanns rep, förtöjningstampar etc. ombord. Och som sagt, total avsaknad av sådana är enda anledningen till transportstyckning som jag kan se. (Det kan t.o.m. fungera att använda ett bälte eller två, så att man själv går före, ev bakvänd med ryggen mot stegen, och drar upp kroppen. Brandmansgrepp kan funka men kanske blev för tight.

Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?
Citera
2017-08-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Detta är ett otroligt ovanligt mord! Ubåt, mediekänd vd på ett raketföretag, journalist mitt i en intervju, styckning av kroppen, sänkning av ubåten. Hade det varit en roman hade folk tyckt att den var löjligt överdriven och orealistisk.

Ibland överträffar verkligheten dikten, i detta fall visar det sig redan, och vi vet inte ALLT ännu!
De flesta fiktiva berättelser/skildringar, tycker jag står sig ganska slätt mot vad vi bevittnar i denna historia.
Citera
2017-08-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ska amatörer skjuta upp raketer i rymden måste de samarbeta över hela jorden.
Varför det?
Citera
2017-08-24, 15:38
Medlem
Flus avatar
Citat:
Håller med om det mesta i övrigt av det du skrev i inlägget, men måste bara ställa en fråga på detta.

Det resonemanget får du gärna utveckla. Även om det i vissa fall kan finnas ett motiv för styckningen av den karaktär du nämner anser jag det känns osannolikt och ologiskt här.

Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att hon skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.

Visst hade de hittat hela kroppen på en gång hade de ju fått väldigt mycket bevis, men det räckte ju nu med att en enda av kroppsdelarna hittades för att PM skulle bli häktad. Han hade ju uppenbarligen en intention från början att inte ens bli misstänkt för detta, därför hade det varit mer rationellt av honom att dumpa hela kroppen på djupt vatten med massa tyngder.

Detta får mig till att konkludera att det absolut mest sannolika motivet för styckningen var för transport upp genom stegen och luckan i u-båten. Styckning i rent "nöjessyfte" ser jag också som relativt osannolikt.
Jag har varit inne på samma teori som TheKeymaker. Det är svårt att fälla för mord om inte dödsorsaken kan slås fast.
Det kan ju vara så att halsen och huvudet bär spår av strypning som inte stämmer med Madsens påhitt om en olycka. Ett löst huvud är mycket svårare att hitta än ett som sitter fast på kroppen.
Armarna kan bära spår av motvärnsskador eller av att ha varit bundna.
Citera
2017-08-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det kan ju vara så att pojkvännen blev orolig eftersom han visste att KW skulle konfronterera PM med något speciellt, kanske hade hon fått reda på något olämpligt om PM och skulle kolla upp om det stämde.

Frågan är varför hon frivilligt går med på en ubåtsfärd helt ensam med honom, kanske ville hon gå in i detalj om honom och det var enda sättet att avskärma sig från omvärlden, men det blev även hennes död då hon frågade för mycket och för avancerat.

Jag tror iaf att KW kom in på något väldigt känsligt för PM, något som ingen annan visste om.

Jag tror att det är så enkelt att han blir orolig då hans flickvän är ombord på en ubåt och inte svarar i telefon flera timmar efter att hon borde ha varit i land. Det hade jag blivit för min flickvän.
Citera
2017-08-24, 15:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Håller med om det mesta i övrigt av det du skrev i inlägget, men måste bara ställa en fråga på detta.

Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att hon skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.

Varför detta fokus på tornluckan med stege när det fanns en främre lucka som var lättare att använda?

Glöm inte att tekniker uppehöll sig vid den främre luckan relativt länge, topsade och undersökte.

Inte osannolikt att PM fick frågan om vilken väg han tog ut liket.

PM kan ha sagt tornluckan varpå tekniker har tyckt att det bör ha varit i svåraste laget för en ensam person, varpå man intresserade sig för den främre luckan.

Lite tankegångar bara.
Citera
2017-08-24, 15:40
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är helt klart en olycka.
Självbevarelsedriften gör att man vill undvika straff till varje pris.

Men vafan är du dum eller?! En olycka blir du inte straffad för, men dra och det generar straffpåföljd.
Citera
2017-08-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det enda scenario jag kan se som sannolikt för transportstyckning (d.v.s. för att kunna få ut kroppen ur ubåten) är om det var så att det inte fanns några rep eller kättingar eller liknande överhuvudtaget ombord som kan användas för att fästa t.ex. runt handlederna.

PM är van att konstruera och bygga saker och hade med mycket små medel kunnat lösa problemet att få upp kroppen på ett enkelt sätt om han haft tillgång till t.ex. rep.

Jag har klättrat in/ut och firat saker in/ut från ubåtar med marginellt större marginaler än de på UC3 och att fira/dra upp en kropp är i det fallet att föredra. Du kan stå bredbent över/vid luckan uppe i tornet och få en bra position för maximal kraft, du kan även luta din kropp för att genom din egna kroppsvikt förenkla upp/utdragandet. Ännu lättare går det om man fixerar kroppen vid en bräda eller liknande (improviserad bår).

Det vore ytterst märkligt om det inte fanns rep, förtöjningstampar etc. ombord. Och som sagt, total avsaknad av sådana är enda anledningen till transportstyckning som jag kan se. (Det kan t.o.m. fungera att använda ett bälte eller två, så att man själv går före, ev bakvänd med ryggen mot stegen, och drar upp kroppen. Brandmansgrepp kan funka men kanske blev för tight.

Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?

Vi kom gemensamt fram till att det mycket väl går att få ut en hel död kropp från ubåten - därför är styckningen offensiv
Citera
2017-08-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

Han var in tunnis. Hade kanske inte styrkan att hala en kropp 4 meter upp. Gravitationen gör sitt till.
Citera
2017-08-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Jag har varit inne på samma teori som TheKeymaker. Det är svårt att fälla för mord om inte dödsorsaken kan slås fast.
Det kan ju vara så att halsen och huvudet bär spår av strypning som inte stämmer med Madsens påhitt om en olycka. Ett löst huvud är mycket svårare att hitta än ett som sitter fast på kroppen.
Armarna kan bära spår av motvärnsskador eller av att ha varit bundna.

Nej, det går utmärkt att fälla för mord utan dödsorsak om man kan påvisa likgiltighetsuppsåt och en del annat. Det som talar emot PM är att han var där - det är en annan sak om man kommer gåendes och hittar det man tror är en död kropp ute på en gångväg, får panik och kanske inte larmar eller i vart fall larmar sent och det visar sig att personen var vid liv när man såg den men avled sedan. I det fallet blir man inte fälld för mord.

I PM's fall har han varit närvarande före, under och efter KW's död. Han har inte larmat eller sökt hjälp på annat sätt. Han har aktivt ljugit och försökt dölja händelseförlopp.

Mina 5 cent är att han, oavsett vad han anför i rätten, döms för mord.
Citera
2017-08-24, 15:43
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men inte trosor..?

Jamen hur tusan skulle något vittne ha kunnat beskriva vilka trosor hon hade på sig vid avfärd???
Tänk lite nu...
Citera
2017-08-24, 15:43
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför det?

Det är en enormt stor apparat att få upp något i t.ex. omloppsbana. Hela Nordkoreakrisen nu handlar om att de börjar närma sig att få fungerande trestegsraketer i sitt rymdprogram för sateliter. (Vilket då betyder att de kan skjuta missiler till amerikanska fastlandet.)

Det är inget en ensam uppfinnare snickrar till på egen hand hur genial han än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in