Håller med om det mesta i övrigt av det du skrev i inlägget, men måste bara ställa en fråga på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Jag tror mest på att styckningen handlar om att försöka dölja vad som hänt och/eller minimera chansen/risken att kroppen/kroppsdelarna hittas.
Det resonemanget får du gärna utveckla. Även om det i vissa fall kan finnas ett motiv för styckningen av den karaktär du nämner anser jag det känns osannolikt och ologiskt här.
Det var ju vida känt att Kim Wall var med honom på ubåten. Det var också självklart att hon skulle bli saknad relativt omgående. Det var också självklart att de kunde hitta DNA från Kim hemma hos henne (det går ju alltid). De behöver bara hitta en kroppsdel för att utföra DNA-test, så ju fler kroppsdelar, desto större chans att minst en kroppsdel upptäcks. Är inte ovanligt att dumpa kroppar i vattnet, men om man gör det under en u-båtsfärd är det ju i princip garanterat att man gör det.
Visst hade de hittat hela kroppen på en gång hade de ju fått väldigt mycket bevis, men det räckte ju nu med att en enda av kroppsdelarna hittades för att PM skulle bli häktad. Han hade ju uppenbarligen en intention från början att inte ens bli misstänkt för detta, därför hade det varit mer rationellt av honom att dumpa hela kroppen på djupt vatten med massa tyngder.
Detta får mig till att konkludera att det absolut mest sannolika motivet för styckningen var för transport upp genom stegen och luckan i u-båten. Styckning i rent "nöjessyfte" ser jag också som relativt osannolikt.
Och en annan sak, om ni nu menar att han firade upp Kim hel upp genom luckan på något relativt imponerande sätt. Vad sen? Han måste ju vara vid ytan. Ska han stå och stycka en kropp mitt ute i öppet hav på en ubåt. Det var ju förvisso mörkt, men ändå, det är extremt trafikerat farvatten och en styckning är inte gjord på ett ögonblick. Varför ta en så stor extra chans?