2017-08-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Vad har den galne vetenskapsmannen för bakgrund, har han varit våldsam mot kvinnor tidigare, är han känd kund bland prostituerade, udda sexuell läggning lr fetisch ?
Ganska många rätt där. Tycker du ska googla Peter Madsen, ubåt och några andra små ord. Du kommer hitta en hel del.
Citera
2017-08-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alltså om jag vore uppfinnare eller ingenjör så skulle jag själv inte bygga något som redan finns och dessutom i en sämre version. Känns ju väldigt onödigt. Men som sagt med tillräckligt med tid och resurser så kan i princip vilka som helst få till en mer eller mindre lyckad U-båt.

Mycket handlar ofta om att få ner priset på en teknologi så något som vanligtvis är exklusivt för nationer, faktiskt kan köpas av normala, men förmögna, människor.
Citera
2017-08-24, 15:18
Medlem
dialektikers avatar
Fan, det jobbigaste med det här är att det lutar åt att den här gåtan aldrig blir löst, oavsett vad han har gjort. Och det kommer spekuleras i evigheters evigheter.
Han har ljugit. Och han har varit makaber som styckar en kropp. Och han har sänkt sin ubåt (med största sannolikhet). Vad fan håller han på så för? Han kan vara sjuk och har agerat sjukt OM det nu skulle vara en olycka.(?) Eller så har han mördat.(?)
Men vad fan, vi måste få svaren.
Med respekt för de anhöriga får han fan berätta sanningen.
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Vad har den galne uppfinnaren för bakgrund, har han varit våldsam mot kvinnor tidigare, är han känd kund bland prostituerade, udda sexuell läggning lr fetisch ?

En kollega till honom dog av en brevbomb. Hör och häpna så har herrn varigt intresserad av att bygga bomber tidigare i sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det håller jag inte med om. Däremot är styckning av ett mordoffer ologiskt om du riskerar att bli upptäckt. Styckning är kladdigt, äckligt, en enda kavalkad av efterlämnade bevismaterial. Detta vill du som mördare undvika till varje pris.

Att behöva stycka sitt mordoffer är dålig planering. Det behöver inte vara ologiskt i en pressad situation dock.

Det är definitivt inte ologiskt att stycka ett lik om man måste få ut det ur en liten trång ubåt.

Ponera om PM kastat Kim hel i sjön. Inga blodbevis i ubåten. Ingen orsak att sänka ubåten. Inget konstigt att förklara annat än att Kim trillat i och försvunnit.

Ja. Notera hur lugnt PM beter sig när han kommer iland och den första förklaringen han kommer med, att han lämnat av henne i ett hamnområde.

Just i den stund han kommer i land tror han att han har läget under hyfsad kontroll. Han pratar om hur dyrt det kommer att bli att ta upp ubåten (gissar att han såg framför sig att den skulle få ligga där ett tag tills han "förhandlat fram ett bra pris" med försäkringsbolag/bärgare).

Hade han planerat att mörda KW hade han kunnat göra det på annat sätt och slippa sänka sin ögonsten. Han kunde ha slagit KW i huvudet och slängt i henne från tornet, väntat några minuter, ringt 112 och låtit desperat.

Därför tror jag inte att det var planerat dåd.

Men, han satsar på att stycka kroppen och slänga kroppsdelarna. Och jag har jättesvårt att se att det skulle bero på att han inte kunde få upp/ut kroppen ur ubåten. Om han haft tillgång till rep, smidiga kedjor etc. är det överlägset enklaste och snabbaste sättet att få ut en nyligen avliden person ur ubåten att fira upp vederbörande till tornet.

Jag tror mest på att styckningen handlar om att försöka dölja vad som hänt och/eller minimera chansen/risken att kroppen/kroppsdelarna hittas.
Citera
2017-08-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Förlåt min okunskap men varför har detta mord så stor uppmärksamhet? Jävla idioter som överblåser det här.

Det är ett vanligt mord men media är helt hysteriska. Fuck me men jag går inte på det här apbeteendet. Ohh ohh alla apor i flocken tittar här oh oh så det är viktigt. Därför måste också jag engagera mig ohh ohh.

Spelar ingen roll vad ni stållar tänker och skriver här. Polisen arbetar och domen kommer oavsett erat obefogade engagemang.
Det finns många orsaker till att folk och media uppmärksammar detta "mordet".
Huvudpersonerna är kända, för sina arbeten, offret är en speciell reporter, med ovanlig inriktning, och Madsen haft rykte som närapå genialisk nytänkare, så klart detta brottsfall väcker intresse.
Inte heller så vanligt att det är en just denne dansk som misstänks för makabert mord på en ung svenska, det är inget vanligt relationsmord, där de ingått i parrelation,
utan de bestämmer ett möte på hans u-båt för att hon ska göra ett reportage.
Ovanliga omständigheter för mord.
Sedan alla makabra detaljer som framkommer.
Vi människor är som hyenor,ibland.
Ju värre detaljer ju mer intresse och tankar får vi.
( Man får verkligen hoppas att ingen dåre får inspiration av det här fallet och blir en ny styck-mördare)

Hos de flesta av oss som hänger i tråden, väcker fallet vämjeliga funderingar om vilka andra människor som kan bära på samma mörker som P.Madsen,
vem 'är kapabla till att begå sådan handling ?
Och frågor om hur, och varför- detta hänt, vad -har utlöst denna galenskap?
M an försöker helt enkelt få någon förståelse och förklaring.
Citera
2017-08-24, 15:20
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fan, det jobbigaste med det här är att det lutar åt att den här gåtan aldrig blir löst, oavsett vad han har gjort. Och det kommer spekuleras i evigheters evigheter.
Han har ljugit. Och han har varit makaber som styckar en kropp. Och han har sänkt sin ubåt (med största sannolikhet). Vad fan håller han på så för? Han kan vara sjuk och har agerat sjukt OM det nu skulle vara en olycka.(?) Eller så har han mördat.(?)

Jag tror han kommer berätta. Han är så kär i sig själv så han kommer inte kunna motstå att berätta hur han lurade alla.
Citera
2017-08-24, 15:20
Medlem
Citat:

Minns du Breivik? Vi satt med massor av frågor ganska länge. Men svaren kom så småningom. Och de kommer det göra här också.
Citera
2017-08-24, 15:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Finns det något som tyder på att denne färgstarke kändis som säkert får horder av kvinnor efter sig och troligtvis är helt ointresserad av annat än sina uppfinningar skulle ha haft något sexuellt intresse för Kim? En rimligare förklaring är att Kim som är journalist och van att hitta på elaka nyheter hotat vår uppfinnare med att hon skulle hänga ut honom som rasist om han inte använda ubåten för att hjälpa till att smuggla flyktingar.

Där sitter hon och skrattande berättar, timme ut och timme in om hur han aldrig kommer kunna nå sina mål med projekten eftersom ingen kommer vill ja ha med honom att göra. I en liten trång ubåt kan han inte komma undan från hennes skratt när hon berättar om hur hon ska förstöra hans livsmål. Till slut står han inte ut med hennes mobbning mer och handlar i panik för att rädda sig från journalisten. Ett brott jämförbart med en liten fortkörning i mina ögon.
Citera
2017-08-24, 15:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag tror han kommer berätta. Han är så kär i sig själv så han kommer inte kunna motstå att berätta hur han lurade alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Minns du Breivik? Vi satt med massor av frågor ganska länge. Men svaren kom så småningom. Och de kommer det göra här också.

Hoppas det. Rättsväsendet ska väl klara av att pumpa honom. Läste i DN att den här gåtan aldrig kanske blir löst, så jag blev lite orolig.
Såg att åklagaren ville häkta honom för mord nu iallafall, så det verkar komma lite vart på väg?
Citera
2017-08-24, 15:26
Medlem
Citat:
Hoppas det. Rättsväsendet ska väl klara av att pumpa honom. Läste i DN att den här gåtan aldrig kanske blir löst, så jag blev lite orolig.
Såg att åklagaren ville häkta honom för mord nu iallafall, så det verkar komma lite vart på väg?
Media har alltid bråttom. Förundersökningen måste få ta sin tid. Och medierna är ju hungriga och otåliga.
Tova-fallet. Det sitter en 22-åring uppe i Värmland häktad sedan i maj. Det har inte skrivits en enda rad sen i juni. Förundersökningen håller på för fullt. Vi har inte fått veta något alls. Och det finns risk att det blir så här också. Men så småningom kommer åtal väckas och då släpps FUP:en på Tova-fallet. Hur det är i Danmark, om FUP:en blir offentlig när åtal väcks, vet jag inte. Men vi kan ju hoppas. Men svar kommer vi nästan säkert få. Åtminstone fler svar än vi har nu.
Citera
2017-08-24, 15:26
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:

Sen när kablar DN ut korrekt information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in