2017-08-24, 12:48
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Kan du förklara hur man klarar och ta dessa bilder vi kan se med en kamera utan sökare som sitter fast i deras dräkter. Dräkterna är inte jättelätta att röra sig i, tvärtom mycket klumpiga även om tyngden inte är ett problem med tanke på den låga dragningskraften. Däremot måste det varit problem att böja sig. Förutom det följer inte hjälmen med när de vrider huvudet, riktning på kameran blir därmed svår

Och varför tror du att de vred huvudet mot objektet de ville fotografera när de hade gått en kurs i konsten att fotografera med en kamera som var fast monterad vid dräkten?
Citera
2017-08-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du "kan" alltså foto? Varför är jag inte förvånad?!?

Du är väl medveten om att långt ifrån alla bilder blev bra? Ja just det, ditt närminne funkar ju inte.

Kan du visa några som inte blev bra? Hur stor andel av alla bilder vart dåliga?
När vi vanliga fotograferar vi som ser vad motivet skall visa i sökaren och kan hålla i kameran, inte har superklumpiga handskar på oss. Även där blir det mycket bilder som måste kasseras. Förr när man hade filmrulle som skulle framkallas. Då var det alltid många bilder som vart sämre, några dög inte alls som man fick kasta.
Citera
2017-08-24, 13:01
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Kan du visa några som inte blev bra? Hur stor andel av alla bilder vart dåliga?
När vi vanliga fotograferar vi som ser vad motivet skall visa i sökaren och kan hålla i kameran, inte har superklumpiga handskar på oss. Även där blir det mycket bilder som måste kasseras. Förr när man hade filmrulle som skulle framkallas. Då var det alltid många bilder som vart sämre, några dög inte alls som man fick kasta.

Det har tidigare länkats till en sida med massor av dåliga, halvkassa och totalt misslyckade bilder.
Du vet dessutom säkert om det, har du glömt eller bortser du från det!?

Varför existerar dessa bilder om proffs varit verksamma i en studio med perfekta förhållanden?
Citera
2017-08-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Slå vad om din Folke Pudas-papplåda du!

Vad menar du egentligen med din sista mening? Självklart känner vetenskapsmän till de olika momenten . Kan du uppvisa något som visat sig vara omöjligt, eller har du som vanligt bara något vagt i fantasin som pockar på uppmärksamhet och vill ut?

Det område jag själv är mest intresserad av där jag vill se hur långt man kommit är raketteknik, vad de kan göra med "små" raketer och hur de klarar att kontrollera något i vakuum med raketdrift.

Andra områden är hur vetenskapsmän ser på de skarpa fotavtrycken och hur de ser på mythbusters så kallad bevisning... Värmen, vad som går att hantera där, ljuden i filmen, vakuum leder inte ljud men när det hördes när de bankade och förklaringen då skulle vara att dräkter och annat transporterade ljudet. Skulle vara intressant och höra de som kan området och vad de har att säga.
Med tanke på ljudet så varför hörde man inte raketen som bromsade månlandaren när de landade. Raketer fungerar som "bomber" man kontrollerar, en pågående bomb. Kan inte tänka mig att de bemödat sig med att ljudissolera landaren så till den grad att de inte kunde höra raketen. Det borde även skaka och hålla på med så liten farkost som drivs med raket.

Några saker, finns många andra
Citera
2017-08-24, 13:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kan du förklara hur man klarar och ta dessa bilder vi kan se med en kamera utan sökare som sitter fast i deras dräkter. Dräkterna är inte jättelätta att röra sig i, tvärtom mycket klumpiga även om tyngden inte är ett problem med tanke på den låga dragningskraften. Däremot måste det varit problem att böja sig. Förutom det följer inte hjälmen med när de vrider huvudet, riktning på kameran blir därmed svår
Man tränade innan. Gravitationen påverkar inte rörligheten i dräkten värst mycket, därför kunde man träna på jorden.
Citera
2017-08-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Man tränade innan. Gravitationen påverkar inte rörligheten i dräkten värst mycket, därför kunde man träna på jorden.
Kan du visa bevis för hur de tränade med dräkterna på här på jorden angående hur man tog en del bilder som jag tror är omöjliga i en sådan klumpig sak. Hur tar de foton som inte visar horisontella motiv utan mer mot rymden (uppåt)
Citera
2017-08-24, 14:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kan du visa bevis för hur de tränade med dräkterna på här på jorden angående hur man tog en del bilder som jag tror är omöjliga i en sådan klumpig sak. Hur tar de foton som inte visar horisontella motiv utan mer mot rymden (uppåt)

Här kan du både läsa och se bilder på hur de tränade att sikta med kamerorna på dräkterna här på jorden. https://sterileeye.com/2009/07/23/the-apollo-11-hasselblad-cameras/

NASA skriver om fotografering och träning: https://history.nasa.gov/apollo_photo.html

Du kommer väl skriva att det är en blogg eller nåt lika ointelligent för att slippa ta ställning men ingen bryr sig längre om vad du skriver - detta länkar jag bara om några andra som följer tråden vill se.
Citera
2017-08-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här kan du både läsa och se bilder på hur de tränade att sikta med kamerorna på dräkterna här på jorden. https://sterileeye.com/2009/07/23/the-apollo-11-hasselblad-cameras/

NASA skriver om fotografering och träning: https://history.nasa.gov/apollo_photo.html

Du kommer väl skriva att det är en blogg eller nåt lika ointelligent för att slippa ta ställning men ingen bryr sig längre om vad du skriver - detta länkar jag bara om några andra som följer tråden vill se.

Jag vill veta hur de tränade och hur de lyckades ta korten så exakt, speciellt hur de tog kort uppåt med sådana dräkter på sig. Har inte sett att de lägger sig ner på månens yta för att ta korten uppåt.

Serien är mycket välgjord så om det enda beviset är intervjuer mer astronauterna själva där de säger "vi missade inte ett enda foto" eller "vi tränade". Då är det inte speciellt bra argument för fotograferingen, de var givetvis insatta i bluffen.
Citera
2017-08-24, 15:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag vill veta hur de tränade och hur de lyckades ta korten så exakt, speciellt hur de tog kort uppåt med sådana dräkter på sig. Har inte sett att de lägger sig ner på månens yta för att ta korten uppåt.

Serien är mycket välgjord så om det enda beviset är intervjuer mer astronauterna själva där de säger "vi missade inte ett enda foto" eller "vi tränade". Då är det inte speciellt bra argument för fotograferingen, de var givetvis insatta i bluffen.

Bild nr 2 i länken du uppenbarligen (what a shocker) inte ens bemödat dig att öppna, har bildtexten:
"An accidental exposure showing the Reseau plate crosses against a blurry space suit."

Du är en idiot deluxe!
Citera
2017-08-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Bild nr 2 i länken du uppenbarligen (what a shocker) inte ens bemödat dig att öppna, har bildtexten:
"An accidental exposure showing the Reseau plate crosses against a blurry space suit."

Du är en idiot deluxe!

Uteckla gärna för oss idioter för jag ser fortfarande inte hur de lyckades ta bilder uppåt och få rätt nivå. Vad har en bild tagen mot annan rymddräkt med det att göra?
Citera
2017-08-24, 15:57
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Mera skitsnack från dig. Varför skulle de inte ha tränat i hur man fotograferade på det sättet? Löjeväckande resonemang.

Det satt ett litet siktmärke längst fram på objektivet som dessutom var en vidvinkel motsvarande 35mm brännvid på en 36mm-kamera. Inte speciellt svårt att rikta en kamera så man får in objektet någorlunda mitt i. Prova själv med en kamera med motsvarande bildvinkel.
Citera
2017-08-24, 16:03
Medlem
Avslöjande sekvens. Här syns det hur astronauten hoppar men det är inte speciellt högt mot vad han kan hoppa. Trots dräkten borde han utan vidare kunna hoppa högre än flaggan. Han använder både ben och armar i hoppet vilket tyder på att han tar i. Troligen var astrounatern vältränade med så att det skulle bero på svaghet (väldigt svag) är inte sannolikt
Astronaut jumps and salutes flag (Apollo 16
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in