2017-08-24, 11:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror en kombination av att hon åkte i en hemmabyggd ubåt och inte gick att nå på mobil (ingen mottagning inne i ubåten) gjorde pojkvännen orolig. Lätt hänt att tänka att ubåten sjunkit och de omkommit. Det trodde jag också i början av tråden när den låg under Olyckor.
Fast just det hade ju snarare fått mig att hålla hästarna -- att jag visste att mobilen inte gick att nå i ubåten.
Det är ju en sak om man vet att u-båten bara har en viss kapacitet -- och inte håller sig flytande/har syre/bränsle mer än för en kort given tid.

Nåja. Jag tycker han reagerade förhållandevis snabbt - och det är ju positivt menat. Nu hjälpte inte det, tyvärr - men hans snabba agerande kan ju ha i alla fall ha bidragit till att man fick tag på Madsen och att man kunde lokalisera u-båten osv.
Citera
2017-08-24, 11:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Denna ö som du tror heter Kastrup heter egentligen Amager.

Sedan är Amager rätt liten ö. KW hade likväl kunnat hittas i Polen med lite osis.

Läste fetishartikeln i Aftonbladet plus, inte så rafflande. Han upptäckte sin sexualitet i 20 årsåldern och hängde i Köpenhamns fetishvärld med en väninna under högskoleåren. Likt tusentals andra människor som inte styckmördar.
Han lever i en öppen relation och är en motsats till sin far som verkar varit väldigt svartsjuk.
Ja, inte så mycket att hänga i granen den där artikeln och har inte någon korrelation till mordet.
Citera
2017-08-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, en gång för alla: Han har aldrig sagt att han slängt i henne hel. Varken hel eller styckad. Han har begravt henne i havet. Det har varit språkförbistringar mellan polisintervjuer och media. Och detta är korrigerat i tidningarna.

Polisen har iofs sagt rakt upp och ner i presskonferens att PMs inställning är att han begravt kroppen i havet "hel".
Citera
2017-08-24, 11:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det låter som man kallar honom ingenjör och uppfinnare ungefär som man kallar ett barn för brandman eller polis när de tjuter som en mistlur.

Fast om du kollar på några videos från Copenhagen Suborbitals (finns på Youtube), så märker du att han kan sina saker.
Citera
2017-08-24, 11:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Polisen har iofs sagt rakt upp och ner i presskonferens att PMs inställning är att han begravt kroppen i havet "hel".
Nja, var det inte en översättningsmiss? Missförstånd. Gärna en källa/länk om du har, annars riskerar det bli en trådsanning.
Citera
2017-08-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Att pojkvännen kontaktar sjöräddningen är klokt och visar att han bör ha någon slags sjövana. Han vet i så fall att man förmodligen kan anropa ubåten på VHF. Varför PM inte svarar på VHF är en gåta (har hans ens VHF) eftersom det leder till sökpådraget som han definitivt inte är betjänt av. Jag tror inte att man gått i undervattensläge, åtminstone inte så länge KW var vid liv, hennes klädsel tyder mer på en kortare tur på ytan. Ytterligare en fråga är om han kan manövrera ubåten från tornet.

Förmodligen ingen VHF (kostar pengar) - Mobiltäckning räcker väl (10 sjömil) om man rör sig i Öresund - Jag har tittat noggrant på bilderna och kan inte se någon som helst VHF antenn någonstans, det är en historia som sticker upp ca 1 meter - men man kan iofs ha en liggande antenn - och då blir räckvidden extremt låg.
Citera
2017-08-24, 11:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast just det hade ju snarare fått mig att hålla hästarna -- att jag visste att mobilen inte gick att nå i ubåten.
Det är ju en sak om man vet att u-båten bara har en viss kapacitet -- och inte håller sig flytande/har syre/bränsle mer än för en kort given tid.

Nåja. Jag tycker han reagerade förhållandevis snabbt - och det är ju positivt menat. Nu hjälpte inte det, tyvärr - men hans snabba agerande kan ju ha i alla fall ha bidragit till att man fick tag på Madsen och att man kunde lokalisera u-båten osv.

Hon skulle vara hemma 22.30 och klockan var 02.30. 4 timmar försenade efter förd i en ubåt i hårt trafikerade farleder. Det skulle nog ha gjort många oroade.

Ja, snabbt agerande i ett mordfall ger mycket hjälp för polisen.
Citera
2017-08-24, 11:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ett huvud väger ca 3,6 kilo. Individuellt naturligtvis men däromkring.

Sökte lite i info om huvudets vikt, finns lite olika uppgifter:

Ur svar på allt:
ur mina böcker* 4.,5 - 6 kg.

*En Marshall Brain skriver:
The human head contains the brain which weighs about 3 pounds. Then there is the skull, the eyes, the teeth, the facial musles and skin. In all, an adult head weighs around 10 to 11 pounds (4.5 to 5 kg).

*Referens.com skriver
10-11 Pounds dvs 5-5,5 kg.

Så mina uppgifter kanske var lite i överkant - runt 5 kg kanske för en vuxen man? Tror att 3,5 kg är lite i underkant men för en inte så storvuxen kvinna som KW kan det kanske stämma eller vara lite högre - 4kg?
Citera
2017-08-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ur Sydsvenskan: Sedan anhållandet har Madsen förhörts flera gånger. Och det är känsliga saker han berättar, anser åklagaren Louise Nielsen. Så känsliga eller utpekande för den försvunna Kim Walls del att de inte bör offentliggöras – trots att den ende misstänkte redan är frihetsberövad och knappast lär kunna påverka bevismaterialet.

Känsliga och utpekande för Kim Walls del. Undrar vad han suttit och ljugit ihop.

Att han sade att hon är död och att han begravt henne till havs. Det är inget som anhöriga skall få höra genom pressmeddelanden från en person som kan vara den misstänkta mördaren (om du tänker tillbaka i tiden till när det sades). Då var det fortfarande fråga om ett försvinnande och det var innan man hittat hennes kropp.
Dödsfall meddelas av Polisen och inte genom media eller misstänkta mördare och normalt sett lägger man locket på tills dess att det är bekräftat och Polis/myndigheter hunnit meddela de anhöriga.

Man behöver inte krångla till det.
Citera
2017-08-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej. Det gjorde han inte. Det var just det som missuppfattades. Svensk media klarar inte danskan.
Citera
2017-08-24, 11:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Då tror vi olika.
Sydsvenskan skriver (som Picasso2 redan citerat):

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-12/haktningsforhandling-mot-ubatsagaren-drojer

Teorin att hon ramlat och slagit ihjäl sig låter i mitt tycke inte särskilt "känslig" eller "utpekande" för Kims del.

Känslig och utpekande info är nog att han ljugit ihop en historia om att de haft frivilligt strypsex.
Citera
2017-08-24, 11:51
Medlem
Citat:
Nej. Det gjorde han inte. Det var just det som missuppfattades. Svensk media klarar inte danskan.
Dessutom lyssnade jag själv. Jag har inte länken, men igår (eller förrgår) så korrigerade t o m tidningarna och sa att de förstått fel.
Orka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in