2017-08-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emb100
Har försökt följa detta fall, men det finns detaljer som jag missat. Det sades inledningsvis att det inte fanns någon bil vid sommarstället när ambulans och polis anlände till sommarstugan i samband med AP:s död. Har detta varit uppe i rättegången och i så fall hur förklarade JM detta?

Det visade sig att det fanns en bil. Parkerad bakom en av ekonomibyggnaderna.
Citera
2017-08-24, 02:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Erica Treijs i SvD har tagit upp omständigheter i miljön som förutsättning för brotten:

Fler parter har ansvar för situationen före morden

De av er andra som satt er in och engagerat er i olika missförhållanden som utnyttjats av JM kan ju uppmuntra henne att gräva vidare.

https://www.svd.se/fler-parter-har-ansvar-for-situationen-fore-morden

Ja, tack .

Men den var lam, tycker ju jag. Men bra "spaning" av dig.
Citera
2017-08-24, 02:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rent teoretiskt skulle hon kunna vara ute efter 12 år minus häktningstiden. Jag förutsätter, att det sker en rimlig bedömning av lämpligheten i att släppa ut henne.

Jag såg förresten i domen, att de flesta av oss kan bedömas vara överintelligenta. ?. Ja, JM beskrivs som en intelligent kvinna.

Nja, det lär inte ske utan vid 65 år möjligen, men det är korrekt att hon skulle kunna sitta 12 år.
Däremot kommer man inte anse den dagen hon söker tidsbestämt att hon är färdigvårdad utan en högrisk för återfall i brott.

Ja, intelligens mäts i IQ så visst det är inte långt ifrån ett geni och en heldåre. Men den psykiska störningen gör sig framträdande rätt ofta och uppenbart hos den här personen. Lite logiskt tänk har hon säkert, men livsfarlig. Totalt empatilös, och en grandios självuppfattning och noll egen insikt. Hon lär skriva en hel del under sin tid på anstalt, och förmodligen hävda sin oskuld för allt framtid.
Citera
2017-08-24, 08:52
Medlem
Reimers avatar
Då har dom fallit för Johanna Möller och Mohammed Rajabi i första instans, att Johanna Möller kommer att överklaga vet vi men vad tror tråden om Rajabi?

Jag tror att han kommer att vara nöjd med sin dom, Jähresten gjorde ju ett ganska lamt försök att få ett ännu lindrigare straff i sista minuten men vet nog innerst inne att Rajabi,s gärningar inte kan ge en rabatt större än vad Rajabi redan fått.

Så min gissning blir att i HR kommer det endast vara Johanna Möller,s del i brotten som kommer att avhandlas, frågan som också finns är om det blir Hikes som företräder henne även där.
Citera
2017-08-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då har dom fallit för Johanna Möller och Mohammed Rajabi i första instans, att Johanna Möller kommer att överklaga vet vi men vad tror tråden om Rajabi?

Jag tror att han kommer att vara nöjd med sin dom, Jähresten gjorde ju ett ganska lamt försök att få ett ännu lindrigare straff i sista minuten men vet nog innerst inne att Rajabi,s gärningar inte kan ge en rabatt större än vad Rajabi redan fått.

Så min gissning blir att i HR kommer det endast vara Johanna Möller,s del i brotten som kommer att avhandlas, frågan som också finns är om det blir Hikes som företräder henne även där.

Han är väl medveten om att han kom undan billigt.
Det är bara att sitta still i båten och gilla läget som gäller, tror jag.
Citera
2017-08-24, 09:29
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Så min gissning blir att i HR kommer det endast vara Johanna Möller,s del i brotten som kommer att avhandlas, frågan som också finns är om det blir Hikes som företräder henne även därr.
Om jag vore Hikes så skulle jag nog se till att slippa företräda Mördar-Johanna ytterligare en omgång.
Att mordet på Aki kommer att tas upp i HR är väl ganska klart, men i sak bör det ju inte ändra något i Mördar-Johannas dom utan att hon får sitta på livstid ändå

När det gäller MR, tror jag att han är ganska nöjd med 14 år och skulle bli ytterst förvånad om det kom ett överklagande från honom
Citera
2017-08-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han är väl medveten om att han kom undan billigt.
Det är bara att sitta still i båten och gilla läget som gäller, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Om jag vore Hikes så skulle jag nog se till att slippa företräda Mördar-Johanna ytterligare en omgång.
Att mordet på Aki kommer att tas upp i HR är väl ganska klart, men i sak bör det ju inte ändra något i Mördar-Johannas dom utan att hon får sitta på livstid ändå

När det gäller MR, tror jag att han är ganska nöjd med 14 år och skulle bli ytterst förvånad om det kom ett överklagande från honom

Varför skulle han vara nöjd med det strängaste straff han kan få? Han har inget att förlora på att överklaga. Enda anledningen jag kan komma på till att han skulle vara nöjd är om han är äldre än domstolen fåtts att tro.
Citera
2017-08-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Varför skulle han vara nöjd med det strängaste straff han kan få? Han har inget att förlora på att överklaga. Enda anledningen jag kan komma på till att han skulle vara nöjd är om han är äldre än domstolen fåtts att tro.

Nej håller med, kan nog bli en överklagan där. Han tyckte ju det skulle vara förj-ligt med 5-6 år i fängelse så varför inte prova att få något år mindre?

En sak ang hans identitet jag funderat lite på är varför han säger att han heter M Paivandi (ska kanske vara Payvandi) till den resekompis han träffade vid flykten genom Europa. Polisen är ju till Norrköping och förhör denne H och han säger att han bara känner Muhammad med efternamnet P. Varför hitta på en identitet till en ny och tillfällig bekant? Men, men får väl lita på de handlingar som inkommit trots allt.
Citera
2017-08-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, tack .

Men den var lam, tycker ju jag. Men bra "spaning" av dig.
Du får se det som en ingress.
Citera
2017-08-24, 11:07
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tänkte att han vill se utvisningen så långt fram i tiden som möjligt.
Han kommer ju inte att fara illa på en svensk anstalt utan ett tämligen behagligt liv, han hade sina sötebrödsdagar hos Mördar-Johanna och de lär ju inte återkomma
Citera
2017-08-24, 11:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej håller med, kan nog bli en överklagan där. Han tyckte ju det skulle vara förj-ligt med 5-6 år i fängelse så varför inte prova att få något år mindre?

En sak ang hans identitet jag funderat lite på är varför han säger att han heter M Paivandi (ska kanske vara Payvandi) till den resekompis han träffade vid flykten genom Europa. Polisen är ju till Norrköping och förhör denne H och han säger att han bara känner Muhammad med efternamnet P. Varför hitta på en identitet till en ny och tillfällig bekant? Men, men får väl lita på de handlingar som inkommit trots allt.

Varför inte ? Nu känner jag inte till saken närmare eller vad namnen ev signalerar men vad gäller det senare så kan det ju finnas intresse att inte framstå som tillhörig en nationell, etnisk, religiös eller socialgrupp som kan uppfattas som "fel" på ngt sätt av den andre.

På det kommer ju att det kan vara intressant att inte sprida sitt riktiga namn om man har någon form av brottslig avsikt, eller för att den/de man träffar på inte ska kunna kolla upp en eller känna igen namnet senare.

Går säkert hitta fler skäl.

Dessutom ligger namnen ganska nära varandra ljudmässigt så man kan misstänka att det är valt så om den andre skulle höra ngn (tjänsteman) säga det högt eller att det är en form av översättning eller translitterering.

Dessutom ger han den andre inte möjlighet att utge sig för honom om denne skulle göra ngt brottsligt.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-24 kl. 11:15.
Citera
2017-08-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tänkte att han vill se utvisningen så långt fram i tiden som möjligt.
Han kommer ju inte att fara illa på en svensk anstalt utan ett tämligen behagligt liv, han hade sina sötebrödsdagar hos Mördar-Johanna och de lär ju inte återkomma

Inte så säker på det, som golare blir han hatad av alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in