Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Den typen av händelse har jag ventilerat ända från start, men nästan ingen i kommentarsfältet tror speciellt mycket på den.
Problemet att försöka ha ideer om vad som kan ha hänt, är att vi i "publiken" vet ganska lite om vad som hänt ombord öht., och för mig är det avgörande OM de dels planerade ett dyk OCH genomförde det/försökte genomföra det.
Det borde varit med i planen att dyka, vilket är själva grejen med en u-båt. Att KW ger sig ut med honom ensam, i en rätt primitiv u-båt, utan andra människor, är ganska märkligt. De har säkert träffats flera gånger tidigare, då hon intervjuat honom. Hur många ggr., under vilken tidsperiod, avgör lite hur bekanta de var, något som inte jag sett några uppgifter på.
Att KW skulle ha fått panik när (om) ubåten dök? Inte troligt. Dels för att hon var världsvan och varit i knepiga situationer / på knepiga platser tidigare. Hade hon varit livrädd för att åka ubåt hade hon knappast gett sig i kast med det.
Dessutom - om en person får panik när en dykmanöver påbörjas är ju den absolut enklaste lösningen att upphöra med manövern och återgå. Att PM skulle välja att slå ihjäl henne istället för att manövrera tillbaka låter i mina öron väldigt osannolikt.
Däremot var ju KW troligen inte tekniskt / konstruktionsmässigt bevandrad. Jag känner folk som av rent tekniska och yrkeserfarenhetsmässiga skäl aldrig skulle sätta sin fot på PM's ubåt såvida den inte var tryggt förankrad vid kaj. (Även fast den verkar ganska bra byggd för att vara ett avancerat "hobbyprojekt").,