2017-08-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jo, jag vet hur fenorna fram funkar
Har skrivit om det ett par tre gånger nu. Och vi vet inte om han dykt, det lär vi inte veta förrän allt blir offentligt heller. Jag personligen tror att han gjort ett eller ett par dyk, känns som att man gör det när man visar någon sin ubåt liksom
Men det var inte som du antydde, att fenorna var sönder eller ihopbundna.

Zoomar man in på bilden så ser man det jag, pretori och en del andra sett sedan tidigare, att det är krokar/stag (jag tolkade det först som hydralik vilket är fel):

http://www.silenthunter.dk/wp-content/gallery/subsim-meeting-september-2009/img_3520.jpg

På 15~ timmar är det inte så svårt att manuellt fälla ned och upp dessa någon gång.
Aaa, nej, du (coh ett gäng andra ) har helt rätt o jag var ute o cyklade lite Börjar bli lite rörigt att hålla koll på vad som man vet och vad man tror sig veta Tack för förtydligandet!
Citera
2017-08-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webman
Det här med olika overaller som någon förde fram tidigare i tråden... En när han åkte ut och en annan när han kom in igen.
Är nästan så att jag är böjd att hålla med att det är två olika overaller. Men det finns inte att läsa på något annat ställe, inte ens skvallerblaskorna som häckar på FB verkar ha snappat upp det.

Det är för att det inte finns något mystiskt med det hela. Camo-overallerna verkar de ha en uppsjö av i PMs verkstad och det är mer än troligt att de även har sådana ombord. Om inte annat har PM säkert med sig ombyte (det är standard bland de flesta som ger sig ut på sjön).

OM PM bytt kläder efter att han styckat och dumpat kroppen så ligger originalet troligen på havets botten. Vi vet från vittnesuppgifterna när han räddades ur havet att han nekade ta på sig torra kläder utan självtorkade (nåja) i båten på väg tillbaka in mot land (så alla spekulationer om att det inte är samma overall när han räddas ur havet som han har på sig när han intervjuas kort av Danska TV2 kan vi lägga åt sidan).
Citera
2017-08-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Aaa, nej, du (coh ett gäng andra ) har helt rätt o jag var ute o cyklade lite Börjar bli lite rörigt att hålla koll på vad som man vet och vad man tror sig veta Tack för förtydligandet!

Kan bara hålla med, det är mycket information som susar genom min lilla hjärna också, jag får nog pausa Flashback lite för idag :P
Citera
2017-08-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, väldigt liten sannolikhet att huvudet hittas, flyter upp gör det nog inte alls. Spolas upp kanske om vi har sanddynor som vandrar, men då ligger det grunt vilket det nog inte gör. Ligger det grunt och PM pekar ut var kanske det kan hittas - men av sig själv kommer det nog inte fram.
.... och i dagens avsnitt av "Saker man inte vill googla på": Flyter ett avkapat människohuvud?
Citera
2017-08-24, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du har rätt om dansk polis. Dom skyr inte hederligt arbete.

Dom arbetar snabbare och effektivare för att det danska rättsväsendet är uppbyggt på ett helt annat sätt i inledningsfasen av ett brott än vad det svenska systemet är uppbyggt, Svensken kan lalla hur länge som helst pga av att det inte finns ett tak för häktning och fullständiga restriktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är för att det inte finns något mystiskt med det hela. Camo-overallerna verkar de ha en uppsjö av i PMs verkstad och det är mer än troligt att de även har sådana ombord. Om inte annat har PM säkert med sig ombyte (det är standard bland de flesta som ger sig ut på sjön).

OM PM bytt kläder efter att han styckat och dumpat kroppen så ligger originalet troligen på havets botten. Vi vet från vittnesuppgifterna när han räddades ur havet att han nekade ta på sig torra kläder utan självtorkade (nåja) i båten på väg tillbaka in mot land (så alla spekulationer om att det inte är samma overall när han räddas ur havet som han har på sig när han intervjuas kort av Danska TV2 kan vi lägga åt sidan).
Även om det är en "ny" overall så finns säkert spår på den också. Och skorna. De klädde honom ganska snabbt i både blå skyddsoverall och skotossor för att inga ev spår skall försvinna. De var snabba som fan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Den typen av händelse har jag ventilerat ända från start, men nästan ingen i kommentarsfältet tror speciellt mycket på den.

Problemet att försöka ha ideer om vad som kan ha hänt, är att vi i "publiken" vet ganska lite om vad som hänt ombord öht., och för mig är det avgörande OM de dels planerade ett dyk OCH genomförde det/försökte genomföra det.

Det borde varit med i planen att dyka, vilket är själva grejen med en u-båt. Att KW ger sig ut med honom ensam, i en rätt primitiv u-båt, utan andra människor, är ganska märkligt. De har säkert träffats flera gånger tidigare, då hon intervjuat honom. Hur många ggr., under vilken tidsperiod, avgör lite hur bekanta de var, något som inte jag sett några uppgifter på.

Att KW skulle ha fått panik när (om) ubåten dök? Inte troligt. Dels för att hon var världsvan och varit i knepiga situationer / på knepiga platser tidigare. Hade hon varit livrädd för att åka ubåt hade hon knappast gett sig i kast med det.

Dessutom - om en person får panik när en dykmanöver påbörjas är ju den absolut enklaste lösningen att upphöra med manövern och återgå. Att PM skulle välja att slå ihjäl henne istället för att manövrera tillbaka låter i mina öron väldigt osannolikt.

Däremot var ju KW troligen inte tekniskt / konstruktionsmässigt bevandrad. Jag känner folk som av rent tekniska och yrkeserfarenhetsmässiga skäl aldrig skulle sätta sin fot på PM's ubåt såvida den inte var tryggt förankrad vid kaj. (Även fast den verkar ganska bra byggd för att vara ett avancerat "hobbyprojekt").,
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Känns som mer än bara ett sex som urartatade.. Tänker på åklagarens uttalande:

"Sedan anhållandet har Madsen förhörts flera gånger. Och det är känsliga saker han berättar, anser åklagaren Louise Nielsen. Så känsliga eller utpekande för den försvunna Kim Walls del att de inte bör offentliggöras"

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-12/haktningsforhandling-mot-ubatsagaren-drojer
Madsen känns ju som en typisk DarkSide-kille. Men Kim hade ju pojkvän...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om han hade släppt av henne i den mörka hamnen sent på torsdagskvällen och kroppsdelar två veckor senare flutit upp i bukten, hade det då inte varit rimligt att anta att mordet skett av någon annan i hamnområdet?
Nej för då hade kroppen inte flutit upp där den gjorde. Det är på fel sida av Kastrup (ön) och den är inte liten.
Citera
2017-08-24, 10:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
De flesta här hade förmodligen inte kopplat det till PM. Förmodar dock att de som undersöker kroppen, även kan räkna ut ungefär hur många dagar den har legat i vattnet. Visar det sig att den den då legat där från tiden när KW var ute med PM, så lär ju PM tas in igen. Sedan om det därefter går att kontrollera om hon syns på eventuella övervakningskameror är ju dock tveksamt.
Som sagt hade han nog kommit undan iaf.
Men PM:s historia hade ändå stämt - om han säger att han släppt av henne kl 22.30 på kvällen så hade ju givetvis någon tagit henne där i hamnen och sedan utfört dådet vid samma tidpunkt som vi nu vet att PM gjorde det.

PM hade säkerligen tagits in för förhör, men sannolikt släppts när polisen inte haft något sätt att binda honom vid brottet. Han hade säkert gått helt fri.. om inte polisen gjort en riktigt ordentlig genomgång av hans ubåt och hittat blodspår.
Citera
2017-08-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om det är en "ny" overall så finns säkert spår på den också. Och skorna. De klädde honom ganska snabbt i både blå skyddsoverall och skotossor för att inga ev spår skall försvinna. De var snabba som fan!
Ja det är standard att man gör så om man misstänker brott. Helst på samtliga personer som varit på den misstänkta brottsplatsen och helst innan de hunnit lämna den. Nu gick ju inte det i detta fallet dock.
Citera
2017-08-24, 10:02
Medlem
Z.O.Gs avatar
Sicken "ubåt" alltså...kan inte köra framåt under vatten utan att man manuellt ställer om några styrfenor från utsidan likt en leksaksbåt och "ubåten" är aslångsam under vattnet och kan inte navigera.

En glorifierad undervattenshiss som inte ens hade behövt att se ut som en klassisk militär ubåt men antagligen tilltalade storhetsvansinnet hos dess frontman, som uppenbarligen gillar att klä sig i militära kläder och göra militära referenser.

Glorifierad undervattenshiss, byggd av 20-30 personer vars ledare manövrerar ut alla andra för att behålla skorven själv.

Och media utmålar ledaren som "uppfinnare", "raketingenjör", "innovatör" och något slags geni. Det är naturligtvis inte Madsens fel utan felet ligger hos media som mot bättre vetande blåser upp dårfinkar att vara något de inte är. I Sverige har vi ju "historikern" Henrik Arnstad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in