2017-08-24, 09:45
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilometer
Danskarna har bra poliser. Inte som de lallande svenska fjollorna som inte kan få fast någon förrutom några fortkörare.
Du har rätt om dansk polis. Dom skyr inte hederligt arbete.
Citera
2017-08-24, 09:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Vad jag har förstått ska det till ganska mycket styrka för att stycka en människokropp, det är inte det lättaste. Jag pratade med min vän igår kväll som arbetat som forensic pathologist, dom brukar använda en så kallad "bone cutter". Vet ej vad det heter på svenska, hon är britt.
.

Ja, efter många år i mitt yrke kan jag med säkerhet slå fast att det är tungt och jobbigt att stycka av armar och ben från en kropp. Ja, jag har gjort det några ggr själv - men under kontrollerade former naturligtvis .

Att göra det med vass kniv är svårt i axel och höftleder, lättare armbågar och knän - men det är många sega senor och skära igenom. Kommer du snett och är osäker på anatomin, skär du i skelettet och kniven kan skadas, fastna eller brytas av. Det är faktiskt lättare att skära halsen av någon och avsluta med att skära i nackens leder än att ta av vid höft och axelleder. Men även sista bakre delen av halsen är lite bökigare. Skär du inte primärt i leder utan i ex lårbenet är det ett väldigt jobbigt projekt.

Se på IS-filmer, man får se hur någon skär av halsen framtill och sedan dröjer det en stund in i den makabra filmen innan de visar ett löst huvud. Det krävs ett visst "sågande" baktill i halsen som tar tid.
Man naturligtvis hugga av med yxa men även detta kräver kraft, flertal hugg och helst en huggkubbe.
Annars är väl en motorsåg en bra utmärkt hjälpmedel om han hade någon ombord?

De flesta styckningar av folk sker i badrummet, ofta i badkar eller på golvet. Då har man bra ljus, ett stillaliggande icke gungande underlag, platt område utan lister, skruvar och ojämnheter och någonstans att lägga de avhuggna delarna åt sidan. Man har också vatten att spola med när man inte ser var man skär. För att inte tala om att man kan spola av sig själv. Titta på en jaktstyckning av ex rådjur eller älg - det är jätteblodigt och fullt av rinnande sekret och kroppsvätskor och då har man oftast ett stort område att hålla till på.

Att stycka sitt offer - för hon är hans offer - kräver tid för PM. Att göra det i en gungande u-båt mitt i natten utan tillgång till rinnande vatten, rätt instrument och underlag, kanske med dålig belysning är ett stort, obehagligt projekt. För att inte ens tänka på hur han baxar eller hissar upp kroppsdel efter kroppsdel upp genom fyra meterstornet ut på däcket utan lanternor i mörkret.

Detta gör ingen normalt funtat människa! Han har en störning, helt klart!
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 09:59.
Citera
2017-08-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Men Gud! Dethär jag missat helt, tycker inte det framgått tydligt i artiklar jag läst. Man läser det ju som att man åkt runt i ubåten, altså under ytan.
Ja då kan man undra, där rök min teori...
Tack för info!
Haha, då blir du glad nu för jag hade fel Blev korrad på det här nu under trådens gång - det verkar som de kan gått ner under ytan (men inte styra väl där nere) så jag hade missuppfattat lite!
Citera
2017-08-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det finns en anledninga att telefon finns på havets botten. Det borde väl gå att se när den stängdes ner på ett ungefär. Skulle vara intressant att veta var PM säger att han tappat den, förmodligen där han havererat men sen om det som PM säger överensstämmer med var som tekniskt går att bevis är säkert två skilda saker.
När polisen bad honom lämna kontaktuppgifter till Kim sa Madsen att de finns i telefonen och att "den ligger på havets botten". Antingen slängde han den i vattnet, eller så menar han att den ligger i ubåten som ligger sänkt på havets botten.
Citera
2017-08-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Säkert en trådsanning att den inte kunde gå ner, personligen inte läst något om det.
Däremot har jag läst att PM brukade övernatta i u-läge, brukade är kanske fel ord, men han hade gjort det vid ett flertal tillfällen.
Yes, Praetori gav en bra förklaring här: (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) - så det verkar som att den kan gått ner, men inte styra väl nere, så jag var lite ute på cykelbanan här...
Citera
2017-08-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Att han inte bryter ihop beror på att han har nån typ av aspberger/autism, det förstår man ju tydligt om man läser vad hansnärmaste säger om han.
Att han dödat henne beror nog på att hon troligen fick panik när båten gick ner, och han kan inte förhålla sig till sånt då han inte förstår sig på känslor och inte kan hantera det. Han försökte säkert tysta henne och ju mer han försökte ju mer panik fick hon så tillslut dunkade han hennes huvud eller så mot nåt för att få henne tyst och då dog hon. Min teori...

Den typen av händelse har jag ventilerat ända från start, men nästan ingen i kommentarsfältet tror speciellt mycket på den.

Problemet att försöka ha ideer om vad som kan ha hänt, är att vi i "publiken" vet ganska lite om vad som hänt ombord öht., och för mig är det avgörande OM de dels planerade ett dyk OCH genomförde det/försökte genomföra det.

Det borde varit med i planen att dyka, vilket är själva grejen med en u-båt. Att KW ger sig ut med honom ensam, i en rätt primitiv u-båt, utan andra människor, är ganska märkligt. De har säkert träffats flera gånger tidigare, då hon intervjuat honom. Hur många ggr., under vilken tidsperiod, avgör lite hur bekanta de var, något som inte jag sett några uppgifter på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jo, jag förstår att man kan tro att den inte varit i U-läge därför, men det är ändå en väldans massa timmar som ingen sett båten, det är inte svårt för PM att fälla ned dem, dyka lite, åka upp, sen fälla upp dem igen efter t.ex "olyckan" och styckningen för att sen "begrava" KW i skydd av nattens mörker.
Egentligen en icke-fråga om han varit nere eller inte. Känns som att en av anledningarna till att KW var med var för att få ubåts-upplevelsen.

Det är väl hyfsat irrelevant? Även om båten teoretiskt kan ha dykt så gör det ingen som helst skillnad än att minska den möjliga aktionsradien (sett över tid).

Vi vet sedan tidigare att PMs största fasa är att bli överseglad av ett större fartyg. han har tydligen varit nära att råka illa ut tidigare och i de vatten som båten befann sig (kring Drogden) så är det inte tillräckligt djupt för att kunna dyka säkert och dessutom en större farled med massvis med fartyg. Det finns inga områden (enligt mina sjökort) som är djupa nog längs ubåtens teoretiska färdväg (från torsdagskvällen till där den återfanns) som tillåter dyk på ett säkert sätt, dvs utan risk att bli överkörd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Yes, hehe, det kan vara en "trådsanning" men Praetori gav ett rätt bra svar till mig på det här: (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jo, jag vet hur fenorna fram funkar
Har skrivit om det ett par tre gånger nu. Och vi vet inte om han dykt, det lär vi inte veta förrän allt blir offentligt heller. Jag personligen tror att han gjort ett eller ett par dyk, känns som att man gör det när man visar någon sin ubåt liksom
Men det var inte som du antydde, att fenorna var sönder eller ihopbundna.

Zoomar man in på bilden så ser man det jag, pretori och en del andra sett sedan tidigare, att det är krokar/stag (jag tolkade det först som hydralik vilket är fel):

http://www.silenthunter.dk/wp-content/gallery/subsim-meeting-september-2009/img_3520.jpg

På 15~ timmar är det inte så svårt att manuellt fälla ned och upp dessa någon gång.
Citera
2017-08-24, 09:50
Medlem
Z.O.Gs avatar
(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av Z.O.G 2017-08-24 kl. 10:21.
Citera
2017-08-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Även om torson hade flutit upp två veckor efter KW:s försvinnande, hade folk verkligen trott att det var den kände ubåtsbyggaren, uppfinnaren och raketforskaren Madsen som låg bakom mordet och styckningen? Det är ju bara att titta tillbaka i denna tråden för att förstå hur folk hade resonerat - de flesta här vägrade ju från början att acceptera att PM ens låg bakom hennes försvinnande, trots alla omständigheter med den sjunkna ubåten etc.

Om han hade släppt av henne i den mörka hamnen sent på torsdagskvällen och kroppsdelar två veckor senare flutit upp i bukten, hade det då inte varit rimligt att anta att mordet skett av någon annan i hamnområdet?

De flesta här hade förmodligen inte kopplat det till PM. Förmodar dock att de som undersöker kroppen, även kan räkna ut ungefär hur många dagar den har legat i vattnet. Visar det sig att den den då legat där från tiden när KW var ute med PM, så lär ju PM tas in igen. Sedan om det därefter går att kontrollera om hon syns på eventuella övervakningskameror är ju dock tveksamt.
Som sagt hade han nog kommit undan iaf.
Citera
2017-08-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.
Kan mycket väl vara så! Folk som är mer erfarana av den här typen av trådar får gärna korrigera mig men det känns som att det i andra fall läcks en hel del mer information, både till journalister och till random internetspekulanter. Den här gången känns det som att polisen verkligen kontrollerat vilken information som kommit ut (vilket gör att vi inte får reda på särskilt mycket av vad de vet). Säkert bra ur deras synvinkel men det prövar ju vårt tålamod...
Citera
2017-08-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är väl hyfsat irrelevant? Även om båten teoretiskt kan ha dykt så gör det ingen som helst skillnad än att minska den möjliga aktionsradien (sett över tid).

Vi vet sedan tidigare att PMs största fasa är att bli överseglad av ett större fartyg. han har tydligen varit nära att råka illa ut tidigare och i de vatten som båten befann sig (kring Drogden) så är det inte tillräckligt djupt för att kunna dyka säkert och dessutom en större farled med massvis med fartyg. Det finns inga områden (enligt mina sjökort) som är djupa nog längs ubåtens teoretiska färdväg (från torsdagskvällen till där den återfanns) som tillåter dyk på ett säkert sätt, dvs utan risk att bli överkörd.

Som sagt, en icke-fråga, ja.
Teoretiskt kan han ha dykt och teoretiskt kan han inte ha dykt. Har inget med själva brottet att göra egentligen. KW kan ha skrikit hur mycket som helst även ovan ytan utan att någon hört henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in