2017-08-24, 09:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Mycket intressant nyhet. Fick inte din länk att fungera, så här är en till
https://www.bt.dk/krimi/georg-ejer-ubaaden-hvor-kim-blev-parteret-det-er-en-fuldstaendig-surrealistisk

-Peter Madsen er ikke ejer af ubåden, der skulle vise sig at blive scene for en af nyere tids mest bizare krimi-sager. Hovedaktionæren i Raketmadsens Rumlaboratorium, Georg Poul Artmann, havde store forhåbninger til sin investering, men er rystet over sagens udvikling.
Det där med ägarskapet är semantik. Ubåten ägs av Madsens företag, och huvudägaren av det företaget är en norsk investerare. Investeraren säger själv att han investerat i Madsens raketprojekt, men eftersom ubåten var en tillgång i Madsens bolag så fick han den "på köpet".
Citera
2017-08-24, 09:38
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Vad jag har förstått ska det till ganska mycket styrka för att stycka en människokropp, det är inte det lättaste. Jag pratade med min vän igår kväll som arbetat som forensic pathologist, dom brukar använda en så kallad "bone cutter". Vet ej vad det heter på svenska, hon är britt.

Nej. Det är en "maffiastyckning" som kräver motorsåg och liknande verktyg.

Ni har väl delat en grillade kyckling hemma? Benen vrider man loss för det sitter så dåligt och på en människa är det likadant. ISIS har ju skurit halsen av människor på några minuter med brödknivar så skär man i leder med en bra kniv är det som smör.
Citera
2017-08-24, 09:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilometer
Danskarna har bra poliser. Inte som de lallande svenska fjollorna som inte kan få fast någon förrutom några fortkörare.

Vad är det för påstående? Vad finns det för underlag för detta?
Citera
2017-08-24, 09:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Vilken sjuk jävel ändå. Inte många som fixar att göra en sån sak
Han verkar kunnig på området
Citera
2017-08-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det har avhandlats tidigare i tråden. De främre dykplanen (som används för att kontrollera båtens "pitch" vid färd under vatten) sitter fast med stag i uppfällt läge.
De måste lossas manuellt från utsidan av båten och fällas ner (anledningen till att de är fällbara är för att de annars skulle slås sönder mot kaj).
De är uppfällda både då båten går ut på torsdagskvällen och även då båten återfinns (och när den bärgas). Det är därför mindre troligt att den någon gång under färden färdats för egen maskin i u-läge.
Det utesluter inte att PM dykt med båten men det skulle inte gå att färdas i u-läge. Han kan på sin höjd dykt ner och drivit med strömmen men det finns ingenting som tyder på att så är fallet.

Jo, jag förstår att man kan tro att den inte varit i U-läge därför, men det är ändå en väldans massa timmar som ingen sett båten, det är inte svårt för PM att fälla ned dem, dyka lite, åka upp, sen fälla upp dem igen efter t.ex "olyckan" och styckningen för att sen "begrava" KW i skydd av nattens mörker.
Egentligen en icke-fråga om han varit nere eller inte. Känns som att en av anledningarna till att KW var med var för att få ubåts-upplevelsen.
Citera
2017-08-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicebox.
Jag tror att allt är planerat, och gjort som hämnd för att han inte fick behålla ubåten.

Tror inte nuvarande ägaren vill ha tillbaka den efter denna historia precis.

Nu skall vi ta det det lilla lugna. PM var i konflikt med föreningen UC3Nautilus (http://uc3nautilus.dk) som bildats för att ta över båten efter tidigare bråk. Det blev dock snart nya konflikter och under 2015 bestämde sig föreningen för att de inte orkade mer och överförde båten i PMs regi (http://uc3nautilus.dk/ubadsforeningen-overdrager-ubaden-til-peter-madsen/).

Sen att PM inte lät skriva över båten på sig själv utan på sin egen förening som juridisk person (Raketmadsens Rumlaboratorium ApS) är ju inga konstigheter. PM är styrelseordförande men inte majoritetsägare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten/madsens-okanda-ord-till-polisen/

Klippet finns att se här också:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/223589

Det finns en anledninga att telefon finns på havets botten. Det borde väl gå att se när den stängdes ner på ett ungefär. Skulle vara intressant att veta var PM säger att han tappat den, förmodligen där han havererat men sen om det som PM säger överensstämmer med var som tekniskt går att bevis är säkert två skilda saker.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.

Har också en känsla av att polisen kan ha haft span på PM under en längre tid, kanske inte så djupgående spaning men typ telefonavlyssning eller liknande.
När dom hörde att en kvinna saknades så slog dom till, han har säkert varit under radarn tidigare men nu hade polisen bevis mot honom.
Å andra sidan är det inte så konstigt att man skickar ut räddningstjänsten snabbt om en ubåt skulle ha gått på grund eller sjunkit, då är det ju timmar det handlar om med tanke på syret ombord.
Citera
Medlem
Det här med olika overaller som någon förde fram tidigare i tråden... En när han åkte ut och en annan när han kom in igen.
Är nästan så att jag är böjd att hålla med att det är två olika overaller. Men det finns inte att läsa på något annat ställe, inte ens skvallerblaskorna som häckar på FB verkar ha snappat upp det.

Från den danska utredningen är det verkligen locket på, läcker inte som ett såll som de svenska utredningarna ofta (?) gör.

Jag får ändå ge danskarna en tumme upp för att de lyckas hålla utredningen hemligt, eller ja, att de får välja vad som ska komma ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?
Yes, hehe, det kan vara en "trådsanning" men Praetori gav ett rätt bra svar till mig på det här: (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-08-24, 09:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej. Det är en "maffiastyckning" som kräver motorsåg och liknande verktyg.

Ni har väl delat en grillade kyckling hemma? Benen vrider man loss för det sitter så dåligt och på en människa är det likadant. ISIS har ju skurit halsen av människor på några minuter med brödknivar så skär man i leder med en bra kniv är det som smör.
Ja, det går ju grovstycka en älg med en morakniv så att stycka en människa vid leder och halskota lär inte vara några större problem om man har några timmar på sig även om man är helt oerfaren i styckningen sedan innan.
Citera
2017-08-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att du fångat upp någon spekulation kring att den inte kunde köra i u-läge på grund av att rodret var fastbundet. Så vitt jag vet var det inga problem för ubåten att gå ner i u-läge - PM hade till och med sagt till folk han mötte på andra båtar på väg ut att de skulle gå ner under vattnet om en stund.

Enligt PM:s bror, gillade PM att gå ner i u-läge och ligga och sova hela nätter på botten.
Aaa, det verkar onekligen så Börjar bli rörigt att hålla koll på vad som är sanningar, trådsanningar, och saker man helt enkelt missuppfattat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in