2017-08-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicebox.
Jag tror att allt är planerat, och gjort som hämnd för att han inte fick behålla ubåten.

Tror inte nuvarande ägaren vill ha tillbaka den efter denna historia precis.

Ser inga problem för någon att ta tillbaka den alls.
Hämd känns långsökt. Vad jag förstått så har det varit KW som tagit upp kontakten med PW för att göra ett reportage, sen kan PW planerat det, men som hämnd mot ägarna? Nej, det tror jag inte. Han var väl delägare dessutom?
Senast redigerad av chrisemil 2017-08-24 kl. 09:32.
Citera
2017-08-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.
Absolut har de massor av info som inte gått ut till allmänheten. Och jag är inne på din linje. De var misstänksamma redan när han kom till land. De sög in honom omedelbart. Inget vänligt småprat på landbacken. Ett tränat polisöga ser kroppsspråk, småskador, tonfall, ögonrörelser och en massa annat på ett ögonblick. Sånt som gemene man missar.
Citera
2017-08-24, 09:31
Medlem
crawlys avatar
Vad vet vi om PMs intresse utanför ubåtar och raketer? Det finns ju en massa snack om strippor och fetisher. Har vi nåt konkret att gräva i, för jag tror KW måste gjort det.
Citera
2017-08-24, 09:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Jag tror att allt är planerat, och gjort som hämnd för att han inte fick behålla ubåten.

Står i artikeln att ägarna inte vill ha tillbaka den pga det som skett. https://www.bt.dk/krimi/georg-ejer-ubaaden-hvor-kim-blev-parteret-det-er-en-fuldstaendig-surrealistisk
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Förutsatt att den styckade kroppen höll sig på botten, d.v.s. Nu flöt den ju upp. Även om det inte hade gått att binda honom till mordet, så hade ju fokus hamnat på honom iom det.
Även om torson hade flutit upp två veckor efter KW:s försvinnande, hade folk verkligen trott att det var den kände ubåtsbyggaren, uppfinnaren och raketforskaren Madsen som låg bakom mordet och styckningen? Det är ju bara att titta tillbaka i denna tråden för att förstå hur folk hade resonerat - de flesta här vägrade ju från början att acceptera att PM ens låg bakom hennes försvinnande, trots alla omständigheter med den sjunkna ubåten etc.

Om han hade släppt av henne i den mörka hamnen sent på torsdagskvällen och kroppsdelar två veckor senare flutit upp i bukten, hade det då inte varit rimligt att anta att mordet skett av någon annan i hamnområdet?
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske var det något oplanerat? Även om man aldrig kan vara säker eftersom PM uttryckt en önskan att arrangera ett kriminaldrama.

Men jag tror inte att han blev arg eller så och råkade döda KW. Möjligen var det någon form av missförstånd, att PM var van vid att kvinnor som ville åka ut med ubåten gjorde det för någon form av sexuell njutning, typ att bli dominerad av en galen ubåtskapten på havets botten. PM kanske tog för givet att KW var en av dem och när hon var avvisande och gjorde motstånd så uppfattade han det som att hon ville ha det på det viset? Hur vanligt är det inte i största allmänhet att människor grovt missförstår varandra?

Och det vore verkligen illavarslande om PM klarade sig med ett symboliskt straff. Även om situationen är ovanlig så tycker jag att den kan jämföras med ett mer vardagligt scenario.

Säg att KW skulle intervjua PM hemma hos honom, att hon rapporterades saknad, att PM:s lägenhet eldhärjades, men att polisen ändå hittade KW:s blod i lägenheten. Hur mycket bevis ska det egentligen krävas? Bara för att man inte kan avgöra hur hon dog, eftersom huvudet var avlägsnat från kroppen när man fann den?

Styckningen tyder på ett ordentligt dåligt samvete. I övrigt tror jag att KW upptäckte en latent klaustrofobi vid dykningen. PM visste inte hur han skulle handskas med det. Att dom dök betvivlar jag knappast. Det är liksom det ubåtar är bäst på. Symboliskt straff tror jag heller inte på. Skulle
gissa på ett minst tioårigt hack i hans forskarkarriär. Han är ett svin.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.

Jag tänker också i dessa banor.

Jag undrade igår om KW kan ha skickat något meddelande från båten där hon uttryckte oro. Men pojkvännen väntade i över fyra timmar efter att ubåten skulle kommit åter med henne, så jag antar att han inte var överdrivet orolig ändå.

Jag kan ha fel, eller så hade polisen någon annan anledning till pådraget.
Citera
2017-08-24, 09:33
Medlem
Citat:

Danskarna har bra poliser. Inte som de lallande svenska fjollorna som inte kan få fast någon förrutom några fortkörare.
Citera
2017-08-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Vill bara poängtera - som jag förstått det (och om inte något nytt kommit fram i tråden) så gick de aldrig ner med ubåten, det var något om att fenorna var "fastknutna" så att ubåten faktiskt aldrig kunde gå ner under ytan den tid den var borta. Turen skulle ske helt i ytläge alltså (och vad jag förstått har den inte ens under tiden han åkt runt själv varit nere under ytan)
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?

Det har avhandlats tidigare i tråden. De främre dykplanen (som används för att kontrollera båtens "pitch" vid färd under vatten) sitter fast med stag i uppfällt läge.
De måste lossas manuellt från utsidan av båten och fällas ner (anledningen till att de är fällbara är för att de annars skulle slås sönder mot kaj).
De är uppfällda både då båten går ut på torsdagskvällen och även då båten återfinns (och när den bärgas). Det är därför mindre troligt att den någon gång under färden färdats för egen maskin i u-läge.
Det utesluter inte att PM dykt med båten men det skulle inte gå att färdas i u-läge. Han kan på sin höjd dykt ner och drivit med strömmen men det finns ingenting som tyder på att så är fallet.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo det stämmer - låter som han även försökt kollapsa lungorna.

Vilken sjuk jävel ändå. Inte många som fixar att göra en sån sak
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Han fick behålla den. Det där med "nuvarande ägaren" är en missuppfattning från medias sida. "Ägaren" är bara ägare på pappret eftersom han investerat i Madsens företag. Investaren blev intervjuad av dansk media och sa att han var helt ointresserad av ubåten - den fick han "på köpet" när han investerade i Madsens raketbolag. Men det var raketprojektet han var intresserad av.

Bolaget, med Madsen som VD, är de som disponerar ubåten, så det är ändå korrekt att säga att det är Madsens ubåt.
Senast redigerad av Saruman 2017-08-24 kl. 09:38. Anledning: Clarification
Citera
2017-08-24, 09:36
Medlem
Citat:

Nåja, scenariot i sig ger väl all anledning till misstänksamhet. Person tar med sig annan person i båt, annan person anmäls försvunnen, båtägaren försvinner också och vid uppdykandet råkar han sänka båten.

Klart som fan att han blir huvudmisstänkt direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in