Citat:
Ursprungligen postat av
aloc
Vill bara poängtera - som jag förstått det (och om inte något nytt kommit fram i tråden) så gick de aldrig ner med ubåten, det var något om att fenorna var "fastknutna" så att ubåten faktiskt aldrig kunde gå ner under ytan den tid den var borta. Turen skulle ske helt i ytläge alltså (och vad jag förstått har den inte ens under tiden han åkt runt själv varit nere under ytan)
Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?
Det har avhandlats tidigare i tråden. De främre dykplanen (som används för att kontrollera båtens "pitch" vid färd under vatten) sitter fast med stag i uppfällt läge.
De måste lossas manuellt från utsidan av båten och fällas ner (anledningen till att de är fällbara är för att de annars skulle slås sönder mot kaj).
De är uppfällda både då båten går ut på torsdagskvällen och även då båten återfinns (och när den bärgas). Det är därför mindre troligt att den någon gång under färden färdats för egen maskin i u-läge.
Det utesluter inte att PM dykt med båten men det skulle inte gå att färdas i u-läge. Han kan på sin höjd dykt ner och drivit med strömmen men det finns ingenting som tyder på att så är fallet.