Citat:
Ursprungligen postat av
aloc
Bra och tydlig uppställning, men en fråga bara om det där med att ubåten varit i U-läge. Jag har fått för mig, från tråden här framförallt, att ubåten inte kunde gå ner i U-läge, att något med den var fastbundet så att den helt enkelt var fast i ytläge. Har det kommit fram att den faktiskt kunde gå ner under ytan?
Tveksamt om han dykt alls med den, men jag har inte sett något som sagt att ubåten dykt.
Incidenten med att ett fartyg var mycket nära att kollidera med ubåten vid midnatt pga släckta/inga lanternor/positionsljus på ubåten får i alla fall mig att misstänka att PM vid den tidpunkten var sysselsatt med annat än att köra ubåten.
Att mitt i natten, i mörker, i ett hårt trafikerat område låta sin farkost driva omkring utan att ha koll på omgivningen är knappast något PM skulle göra i normalfallet. Så nått var snett där.
Ur PM's synvinkel hade ju det i så fall varit bättre att ta ubåten till en djupare plats, dyka en bit och sedan härja på i lugn och ro.
Men, jag tror att det kommer att klarna. Det finns osynliga ögon (och till viss del öron) som håller koll på farvattnen. Lite pysslande (vilket vad jag förstår redan skett i stora delar) med radarbilder, mobilmasttömningar m.m. så skulle jag gissa på att det kommer att bli tydligare hur turen sett ut.
Kan ju också ha funnits GPS på ubåten och i den kan färdvägen finnas.