2017-08-24, 08:57
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Vill bara poängtera - som jag förstått det (och om inte något nytt kommit fram i tråden) så gick de aldrig ner med ubåten, det var något om att fenorna var "fastknutna" så att ubåten faktiskt aldrig kunde gå ner under ytan den tid den var borta. Turen skulle ske helt i ytläge alltså (och vad jag förstått har den inte ens under tiden han åkt runt själv varit nere under ytan)
Men Gud! Dethär jag missat helt, tycker inte det framgått tydligt i artiklar jag läst. Man läser det ju som att man åkt runt i ubåten, altså under ytan.
Ja då kan man undra, där rök min teori...
Tack för info!
Citera
2017-08-24, 08:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag skulle sätta mina pengar på nr 1. Jag tror PM finns med i danskarnas motsvarighet till misstankeregister, eller allvarligare. Jag tror att han förekommer i en eller flera utredningar rörande grova brott och att polisen får balansera på slak lina när denna händelse nu tvingar dom att visa att dom har bra kort, utan att avslöja exakt vilka.
Intressant teori, men det kan vara så enkelt som att polisen mötte honom i hamn med blod i ansiktet/håret och tydliga avvärjningsskador. Vilken som helst polisman skulle förstå vad det innebär när PM precis kommit i land från en ubåt som sjönk så fort den fick syn på polisen, och som borde ha haft en kvinna med sig ombord som är anmäld försvunnen.
Det räcker nog att lägga ihop ett och ett i det läget för att förutsätta mord.

Observera att blod och skador inte är bekräftat, utan min teori.
Citera
2017-08-24, 08:59
Medlem
Citat:
Bra och tydlig uppställning, men en fråga bara om det där med att ubåten varit i U-läge. Jag har fått för mig, från tråden här framförallt, att ubåten inte kunde gå ner i U-läge, att något med den var fastbundet så att den helt enkelt var fast i ytläge. Har det kommit fram att den faktiskt kunde gå ner under ytan?

Säkert en trådsanning att den inte kunde gå ner, personligen inte läst något om det.
Däremot har jag läst att PM brukade övernatta i u-läge, brukade är kanske fel ord, men han hade gjort det vid ett flertal tillfällen.
Citera
2017-08-24, 09:00
Medlem
Måste säga att jag förundras över hur vilda och ologiska teorierna flashbackare har om aktuella mord är.

En journalist som är van vid krigzoner får panik av ubåten hon själv velat resa i, ägaren slår ihjäl henne för att hon ska vara tyst och styckar sedan kroppen?

Som någon skrev, hon är död för att han ville det. I ett fall på miljonen kanske det inte behöver vara så, men en chans på miljonen bör inte ligga till grund för spekulationer.
Citera
2017-08-24, 09:00
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tänkte på det här citatet från GP, "Jens Møller, chef för Köpenhamnspolisens mordenhet, säger till GP att ubåtsägaren Peter Madsen hela tiden ”från polisens sida” varit misstänkt för den allvarligare formen av det man i Danmark kallar ”manddrab”.
– Alltså det ni i Sverige kallar för mord, säger Jens Møller till tidningen
."

Jag tänker framförallt på formuleringen att han *hela tiden* från polisens sida varit misstänkt för mord. Det måste ju innebära att det finns mer information än vad som kommit fram. Om man bryter ner det innebär det att det antingen fanns information sedan tidigare om honom, eller att det tillkom ny information i samband med försvinnandet.

1. Om polisen haft information om PM redan innan försvinnandet måste det röra sig om att han antingen dykt upp i någon annan utredning gällande grovt brott; dvs, något som endast polisen känner till. Det enda i närtid jag kan tänka mig skulle vara mordet på Emelie Meng, men det kan naturligtvis finnas andra äldre fall också.
2. Om det tillkommit information är det troligtvis något KW's partner kunnat bidra med, och då sannolikt något i bakgrundsmaterialet gällande artikeln.
3. Den enda andra möjligheten jag kan tänka mig är att det tillkommit information under själva försvinnandet. Antingen att KW lyckats få iväg ett sms, eller möjligtvis signalerat till någon. En annan möjlighet är att något oberoende vittne sett exempelvis tumult eller slagsmål.

Jag skulle sätta mina pengar på nr 1. Jag tror PM finns med i danskarnas motsvarighet till misstankeregister, eller allvarligare. Jag tror att han förekommer i en eller flera utredningar rörande grova brott och att polisen får balansera på slak lina när denna händelse nu tvingar dom att visa att dom har bra kort, utan att avslöja exakt vilka.

Det ligger nåt i vad du säger. Jag satsar pengar på din punkt 3. Varför då, då? Jo: hennes pojkvän var först med att ringa polisen. Han ringde polisen redan första timmen efter det att tidpunkten för överenskommen landstigning hade passerats. Allt känt som framkommit om detta tyder på stark oro hos, i första hand pojkvännen men också hos övriga familjemedlemmar. För att vara en försvunnen kvinna/flicka så blev det ett ovanligt häftigt pådrag - väldigt snabbt. Vid "ordinära" försvinnanden brukar det ta flera dagar att överföra oron till polisen. De lutar sig bakåt och muttrar: "hon kommer hem snart". Jag sätter alltså en peng på din sms-teori.
Senast redigerad av Starback 2017-08-24 kl. 09:04.
Citera
2017-08-24, 09:01
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Inte jag heller men tex människor och grisar är båda däggdjur med snarlik anatomi och ett vildsvin är inget större problem att stycka enbart utrustad med en bra kniv. Så länge man vet vad man håller på med.
Kroppsdelar sitter inte ihop, både armar, ben och huvud är artikulerade och hålls på plats av muskler, senor och ligament och skär du längs med fibrerna och tar av dessa så brukar det inte vara något större problem och inget överdrivet blodbad heller.

Vet man om herr PM är jägare eller ej?

Vad jag har förstått ska det till ganska mycket styrka för att stycka en människokropp, det är inte det lättaste. Jag pratade med min vän igår kväll som arbetat som forensic pathologist, dom brukar använda en så kallad "bone cutter". Vet ej vad det heter på svenska, hon är britt.
Citera
2017-08-24, 09:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Bra och tydlig uppställning, men en fråga bara om det där med att ubåten varit i U-läge. Jag har fått för mig, från tråden här framförallt, att ubåten inte kunde gå ner i U-läge, att något med den var fastbundet så att den helt enkelt var fast i ytläge. Har det kommit fram att den faktiskt kunde gå ner under ytan?
Jag tror att du fångat upp någon spekulation kring att den inte kunde köra i u-läge på grund av att rodret var fastbundet. Så vitt jag vet var det inga problem för ubåten att gå ner i u-läge - PM hade till och med sagt till folk han mötte på andra båtar på väg ut att de skulle gå ner under vattnet om en stund.

Enligt PM:s bror, gillade PM att gå ner i u-läge och ligga och sova hela nätter på botten.
Citera
2017-08-24, 09:03
Medlem
Citat:
Vill bara poängtera - som jag förstått det (och om inte något nytt kommit fram i tråden) så gick de aldrig ner med ubåten, det var något om att fenorna var "fastknutna" så att ubåten faktiskt aldrig kunde gå ner under ytan den tid den var borta. Turen skulle ske helt i ytläge alltså (och vad jag förstått har den inte ens under tiden han åkt runt själv varit nere under ytan)

Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?
Citera
2017-08-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det hade då tagit ytterligare timmar innan man tog in PM för mer granulära förhör. Vid den tidpunkten skulle alla spår i ubåten vara borta och PM vara en fri man.

Förutsatt att den styckade kroppen höll sig på botten, d.v.s. Nu flöt den ju upp. Även om det inte hade gått att binda honom till mordet, så hade ju fokus hamnat på honom iom det.
Citera
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?

Ja, om det är baserat på hur folk tolkat foton så är det helt fel. Precis som du säger, dykrodren kan låsas fast vertikalt i ytläge. Det görs manuellt, tror jag.
Citera
Medlem
Citat:

Tveksamt om han dykt alls med den, men jag har inte sett något som sagt att ubåten dykt.

Incidenten med att ett fartyg var mycket nära att kollidera med ubåten vid midnatt pga släckta/inga lanternor/positionsljus på ubåten får i alla fall mig att misstänka att PM vid den tidpunkten var sysselsatt med annat än att köra ubåten.

Att mitt i natten, i mörker, i ett hårt trafikerat område låta sin farkost driva omkring utan att ha koll på omgivningen är knappast något PM skulle göra i normalfallet. Så nått var snett där.

Ur PM's synvinkel hade ju det i så fall varit bättre att ta ubåten till en djupare plats, dyka en bit och sedan härja på i lugn och ro.

Men, jag tror att det kommer att klarna. Det finns osynliga ögon (och till viss del öron) som håller koll på farvattnen. Lite pysslande (vilket vad jag förstår redan skett i stora delar) med radarbilder, mobilmasttömningar m.m. så skulle jag gissa på att det kommer att bli tydligare hur turen sett ut.

Kan ju också ha funnits GPS på ubåten och i den kan färdvägen finnas.
Citera
2017-08-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Ja, om det är baserat på hur folk tolkat foton så är det helt fel. Precis som du säger, dykrodren kan låsas fast vertikalt i ytläge. Det görs manuellt, tror jag.

Japp, såg det nu, tolkade det som hydralik på en bild jag sett. Men det verkar vara någon sorts krokar. Helt rätt, manuellt är det ^^

http://www.silenthunter.dk/wp-content/gallery/subsim-meeting-september-2009/img_3520.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in