2017-08-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Att han inte bryter ihop beror på att han har nån typ av aspberger/autism, det förstår man ju tydligt om man läser vad hansnärmaste säger om han.
Att han dödat henne beror nog på att hon troligen fick panik när båten gick ner, och han kan inte förhålla sig till sånt då han inte förstår sig på känslor och inte kan hantera det. Han försökte säkert tysta henne och ju mer han försökte ju mer panik fick hon så tillslut dunkade han hennes huvud eller så mot nåt för att få henne tyst och då dog hon. Min teori...

Att han är intresserad av sex talar emot autism mm. Han är en psykopat inte autist.
Citera
2017-08-24, 08:40
Medlem
crawlys avatar
Jag tänkte på det här citatet från GP, "Jens Møller, chef för Köpenhamnspolisens mordenhet, säger till GP att ubåtsägaren Peter Madsen hela tiden ”från polisens sida” varit misstänkt för den allvarligare formen av det man i Danmark kallar ”manddrab”.
– Alltså det ni i Sverige kallar för mord, säger Jens Møller till tidningen
."

Jag tänker framförallt på formuleringen att han *hela tiden* från polisens sida varit misstänkt för mord. Det måste ju innebära att det finns mer information än vad som kommit fram. Om man bryter ner det innebär det att det antingen fanns information sedan tidigare om honom, eller att det tillkom ny information i samband med försvinnandet.

1. Om polisen haft information om PM redan innan försvinnandet måste det röra sig om att han antingen dykt upp i någon annan utredning gällande grovt brott; dvs, något som endast polisen känner till. Det enda i närtid jag kan tänka mig skulle vara mordet på Emelie Meng, men det kan naturligtvis finnas andra äldre fall också.
2. Om det tillkommit information är det troligtvis något KW's partner kunnat bidra med, och då sannolikt något i bakgrundsmaterialet gällande artikeln.
3. Den enda andra möjligheten jag kan tänka mig är att det tillkommit information under själva försvinnandet. Antingen att KW lyckats få iväg ett sms, eller möjligtvis signalerat till någon. En annan möjlighet är att något oberoende vittne sett exempelvis tumult eller slagsmål.

Jag skulle sätta mina pengar på nr 1. Jag tror PM finns med i danskarnas motsvarighet till misstankeregister, eller allvarligare. Jag tror att han förekommer i en eller flera utredningar rörande grova brott och att polisen får balansera på slak lina när denna händelse nu tvingar dom att visa att dom har bra kort, utan att avslöja exakt vilka.
Citera
2017-08-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Inte jag heller men tex människor och grisar är båda däggdjur med snarlik anatomi och ett vildsvin är inget större problem att stycka enbart utrustad med en bra kniv. Så länge man vet vad man håller på med.
Kroppsdelar sitter inte ihop, både armar, ben och huvud är artikulerade och hålls på plats av muskler, senor och ligament och skär du längs med fibrerna och tar av dessa så brukar det inte vara något större problem och inget överdrivet blodbad heller.

Vet man om herr PM är jägare eller ej?

Håller helt med dig. En vass kniv är allt som behövs.

Här är en som amputerade sin egen arm med ett billigt multiverktyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aron_Ralston
Citera
2017-08-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Att han inte bryter ihop beror på att han har nån typ av aspberger/autism, det förstår man ju tydligt om man läser vad hansnärmaste säger om han.
Att han dödat henne beror nog på att hon troligen fick panik när båten gick ner, och han kan inte förhålla sig till sånt då han inte förstår sig på känslor och inte kan hantera det. Han försökte säkert tysta henne och ju mer han försökte ju mer panik fick hon så tillslut dunkade han hennes huvud eller så mot nåt för att få henne tyst och då dog hon. Min teori...
Vill bara poängtera - som jag förstått det (och om inte något nytt kommit fram i tråden) så gick de aldrig ner med ubåten, det var något om att fenorna var "fastknutna" så att ubåten faktiskt aldrig kunde gå ner under ytan den tid den var borta. Turen skulle ske helt i ytläge alltså (och vad jag förstått har den inte ens under tiden han åkt runt själv varit nere under ytan)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är ju där det spelar roll vad det är för typ av olycka. Vållande till annans död under försvårande omständigheter ger fängelse upp till 8 år. Risken för upp till 8 års fängelse innebär alltså att någon kan välja att försöka stycka och gömma och hoppas att gå helt skadefri. I en olycka där han döms för grovt vållande så skulle han ju, förutom fängelse, få väldigt svårt att kunna återetablera en arbetsgrupp och fortsätta med hans bohemiska teknik-byggande.

Har hon "bara" ramlat och dött på vägen ner i ubåten däremot blir det totalt vrickat att ens tänka tanken att stycka, eftersom han troligen klarat sig helt utan straff eller med lättare smäll på fingrarna. Och dessutom då direkt hade kunnat fortsätta med sin verksamhet utan att någon av de egna sett ner på honom.

Du säger att du tror på dråp. Men problemet är ju just att det i vissa fall är en hårfin gräns mellan olycka och dråp. Och PM måste vänta tills åklagaren är redo att åtala innan han får veta vad åklagaren satsar på.

Gränsen mellan mord och dråp kan också i vissa fall beskrivas som hårfin. Men nu är vi i Danmark och danskarna har gällande dråpdelen bara en uppsåts nivå vad gäller dråp till skillnad mot Sverige som har två. Med andra ord är gränsen inte så hårfin som du framställer vållande och dråp emellan i Danmark. Tvärtom så är det ett större kliv dessa rubriceringar emellan i DK.

Media ger dig dagligen artiklar som redogör att det inte alls är tal om någon olycka utan dom visar att dom går på mord dom säger också att rubriceringen kommer ändras såsmoningom, i klartext vid nästa häktesförhandling.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo du kan ha rätt.
Tycker dock det är lite svagt av en "uppfinnare" och framstående byggare/konstruktör av farkoster som ska resa i mycket farliga miljöer att inte kunna förutse att hans lögner skulle avslöjas. Rätt naivt av någon som ska kunna förutse och och göra riskkalkyler.
Jag tror att han över huvud taget inte förutsett att han skulle hamna i den situationen han hamnade i - det var en serie (för honom) olyckliga omständigheter som gjorde att han åkte fast.

Pojkvännen var snab med att anmäla
Pojkvännen visste att hon var på ubåten och anmälde henne försvunnen redan vid tvåtiden på natten. Många hade nog utgått ifrån att allt var okej, båtturen kanske tagit lite längre tid än tänkt eller att hon satt på en krog nånstans och snackade med PM efter turen (med tomt mobilbatteri, eller glömt att slå på telefonen). Den snabba anmälan satte igång dominot.

Kustbevakningen anropade ubåten på VHF utan att få svar
20 minuter efter att polisen mottagit anmälan, försökte kustbevakningen nå ubåten via radio utan framgång. Sannolikt låg den då i u-läge - kanske för att PM för fullt höll på att stycka KW. Ubåten kan inte ta emot radioanrop i u-läge. Detta gjorde att kustbevakningen utgått ifrån att något hänt med ubåten. Om PM inte hade missat detta anrop, hade han givetvis svarat och sagt att han satt i land KW redan kl. 22.30. Det var uppenbart detta svar han hade förberett och det första han försökte sig på när han kom i land, fast då var det förstås för sent.
Kustbevakningen och polisen skulle aldrig misstänka något skumt om PM svarat så, utan utgått ifrån att hon försvunnit någonstans på land.

Polisen agerade otroligt snabbt, och bad allmänheten hålla utkik
Polisen eskalerade det snabbt till media - på bara få timmar efter att man fått anmälan, var hela Skandinavien medvetna om den saknade ubåten. Hade polisen väntat några timmar till, hade man fått radiokontakt med ubåten och PM hade sagt att han släppt av KW som avtalat. Han hade då aldrig blivit tagen med handen i kakburken på det sätt han blev.

Dessa tre saker gjorde sammantaget att PM plötsligt fann sig i en situation där han stod i tornet på sin nerblodade ubåt, med en helikopter hängande över sig, en fritidsbåt några meter bort med en telefonförbindelse till polisen.
PM var sannolikt rejält överraskad - den situationen var han helt oförberedd på. Sänkningen var säkert en spontan desperat åtgärd när han fann sig fångad i en svår sits - det var nog ingenting han tänkt göra.

Om någon av de ovanstående tre punkterna inte inträffat, hade PM hunnit tillbaka i hamn och sanerat sin ubåt. När man till slut fått kontakt med honom, hade han sagt att han släppt av KW på kvällen som avtalat. Det hade då tagit ytterligare timmar innan man tog in PM för mer granulära förhör. Vid den tidpunkten skulle alla spår i ubåten vara borta och PM vara en fri man.
Citera
2017-08-24, 08:51
Avslutad
Brott mot griftefritden kan ge max 2 år i Sverige och dråp 10 år.
Jag tror han kommer få 10 år som max om man inte kan säkerställa att hon blev mördad. I just det här unika fallet kan det säkert komma att göras en hel del undantag då PM inte har talat sanning så han kanske kan dömas för mord ändå med tanke på hur han har agerat.
Citera
2017-08-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tänkte på det här citatet från GP, "Jens Møller, chef för Köpenhamnspolisens mordenhet, säger till GP att ubåtsägaren Peter Madsen hela tiden ”från polisens sida” varit misstänkt för den allvarligare formen av det man i Danmark kallar ”manddrab”.
– Alltså det ni i Sverige kallar för mord, säger Jens Møller till tidningen
."

Jag tänker framförallt på formuleringen att han *hela tiden* från polisens sida varit misstänkt för mord. Det måste ju innebära att det finns mer information än vad som kommit fram. Om man bryter ner det innebär det att det antingen fanns information sedan tidigare om honom, eller att det tillkom ny information i samband med försvinnandet.

1. Om polisen haft information om PM redan innan försvinnandet måste det röra sig om att han antingen dykt upp i någon annan utredning gällande grovt brott; dvs, något som endast polisen känner till. Det enda i närtid jag kan tänka mig skulle vara mordet på Emelie Meng, men det kan naturligtvis finnas andra äldre fall också.
2. Om det tillkommit information är det troligtvis något KW's partner kunnat bidra med, och då sannolikt något i bakgrundsmaterialet gällande artikeln.
3. Den enda andra möjligheten jag kan tänka mig är att det tillkommit information under själva försvinnandet. Antingen att KW lyckats få iväg ett sms, eller möjligtvis signalerat till någon. En annan möjlighet är att något oberoende vittne sett exempelvis tumult eller slagsmål.

Jag skulle sätta mina pengar på nr 1. Jag tror PM finns med i danskarnas motsvarighet till misstankeregister, eller allvarligare. Jag tror att han förekommer i en eller flera utredningar rörande grova brott och att polisen får balansera på slak lina när denna händelse nu tvingar dom att visa att dom har bra kort, utan att avslöja exakt vilka.
Jag tvivlar inte på din teori heller, men jag skulle också kunna tänka mig att han blev misstänkt för mord just av den enkla anlednignen att han uppenbarligen hade hållit sig undan, att hon försvunnit, att han sänkte ubåten och möjligen också misstänkt beteende/story väl i land. Alltså, en radda indicier som talar för att han gjort något och att polisen då direkt skruvar upp misstänktgraden till mord just för att. Vid försvunna personer så brukar man i Sverige "höja" allvaret genom att byta betecknign från "försvinnande" till "misstänkt människorov/mord" för att få tillträde till skarpare verktyg typ telefonavlyssning, kolla med master och sånt, vet itne om det funkar likadant i Danmark men gissningsvis kan de ha gått på den grövre beteckningen direkt både för att en del tydde på det och för att ha rätt att göra lite mer extraordinära insatser..
Citera
2017-08-24, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Vad har hon med saken att göra?

Kommer givetvis att ha en stor del med saken att göra. Sitta på många förhör och tala om makens vanor och ovanor. En karaktär skall byggas upp utifrån motivbilden.
Citera
2017-08-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
KW är mördad och styckad för att PM ville det, ingenting annat. Ingen olycka eller sexlek som gick snett.

Och detta vet du för att...?
(Tillägg: Verkar som om det nu ska ändras till mord istället. Då så...)
Senast redigerad av yokisuci 2017-08-24 kl. 08:58.
Citera
2017-08-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att han över huvud taget inte förutsett att han skulle hamna i den situationen han hamnade i - det var en serie (för honom) olyckliga omständigheter som gjorde att han åkte fast.

Pojkvännen var snab med att anmäla
Pojkvännen visste att hon var på ubåten och anmälde henne försvunnen redan vid tvåtiden på natten. Många hade nog utgått ifrån att allt var okej, båtturen kanske tagit lite längre tid än tänkt eller att hon satt på en krog nånstans och snackade med PM efter turen (med tomt mobilbatteri, eller glömt att slå på telefonen). Den snabba anmälan satte igång dominot.

Kustbevakningen anropade ubåten på VHF utan att få svar
20 minuter efter att polisen mottagit anmälan, försökte kustbevakningen nå ubåten via radio utan framgång. Sannolikt låg den då i u-läge - kanske för att PM för fullt höll på att stycka KW. Ubåten kan inte ta emot radioanrop i u-läge. Detta gjorde att kustbevakningen utgått ifrån att något hänt med ubåten. Om PM inte hade missat detta anrop, hade han givetvis svarat och sagt att han satt i land KW redan kl. 22.30. Det var uppenbart detta svar han hade förberett och det första han försökte sig på när han kom i land, fast då var det förstås för sent.
Kustbevakningen och polisen skulle aldrig misstänka något skumt om PM svarat så, utan utgått ifrån att hon försvunnit någonstans på land.

Polisen agerade otroligt snabbt, och bad allmänheten hålla utkik
Polisen eskalerade det snabbt till media - på bara få timmar efter att man fått anmälan, var hela Skandinavien medvetna om den saknade ubåten. Hade polisen väntat några timmar till, hade man fått radiokontakt med ubåten och PM hade sagt att han släppt av KW som avtalat. Han hade då aldrig blivit tagen med handen i kakburken på det sätt han blev.

Dessa tre saker gjorde sammantaget att PM plötsligt fann sig i en situation där han stod i tornet på sin nerblodade ubåt, med en helikopter hängande över sig, en fritidsbåt några meter bort med en telefonförbindelse till polisen.
PM var sannolikt rejält överraskad - den situationen var han helt oförberedd på. Sänkningen var säkert en spontan desperat åtgärd när han fann sig fångad i en svår sits - det var nog ingenting han tänkt göra.

Om någon av de ovanstående tre punkterna inte inträffat, hade PM hunnit tillbaka i hamn och sanerat sin ubåt. När man till slut fått kontakt med honom, hade han sagt att han släppt av KW på kvällen som avtalat. Det hade då tagit ytterligare timmar innan man tog in PM för mer granulära förhör. Vid den tidpunkten skulle alla spår i ubåten vara borta och PM vara en fri man.
Bra och tydlig uppställning, men en fråga bara om det där med att ubåten varit i U-läge. Jag har fått för mig, från tråden här framförallt, att ubåten inte kunde gå ner i U-läge, att något med den var fastbundet så att den helt enkelt var fast i ytläge. Har det kommit fram att den faktiskt kunde gå ner under ytan?
Citera
2017-08-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Håller helt med dig. En vass kniv är allt som behövs.

Det har ju om inte annat ISIS och folk i Latinamerika visat flertalet gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in