Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Varför vidhåller du något så fel? PMs ord ÄR bevis, vare sig de är lögn eller inte. Hur svårt ska det vara att förstå att "bevis" är inte handlar om perfekt induktion, motsägelse, eller andra former av matematiska eller logiska bevis, utan saker som på något vis berättar vad som kan ha hänt. En fimp, en utsaga, en blodbesudling, en omständighet, ett indicium, en karaktärsbeskrivning, osv.
PMs utsaga var alldeles uppenbart bevis nog för att häkta honom redan på fredagen. Det man hade att gå på då var... ...hans ord. Man blir inte häktad för ingenting, så visst tusan såg både polis och domstol det som all information de behövde för häktning.
Madsens utsaga är bevis. Ja, de är t.o.m. bevis FÖR ett specifikt scenario (att Wall är död). Det finns ingen definition alls där "bevis" ska betyda tillräcklighet, att på enbart detta döma någon eller fria någon. ett bevis *kan* givetvis ha den egenskapen, men det krävs inte för att vara "bevis". Varför tror du man talar om "bevisning" och "bevis" i plural för?
Snälla, försök förstå att detta inte är matematik.
Om du vill definiera om betydelsen av ord så är det ok för min del, det gör mig inget. Jag själv föredrar däremot att hålla mig till de traditionella betydelserna. Det blir så väldigt mycket enklare att samverka med mina medmänniskor då.
Som till exempel
bevis- resonemang eller fakta som visar riktigheten i något
- (mest i sammansättningar) skriftligt försäkrande som formellt påstår något och anses som trovärdigt
- omisskännligt tecken på något
Ett bevis (!) på att du inte använder den traditionella betydelsen är att du tycker att ett indicium är ett bevis. Men i normala fall är det just det som det INTE är:
Indicium
Citat:
Indicium är en juridisk term för vissa omständigheter som är svagare än ett faktum, men ändå kan leda till att en anklagad i ett brottmål kan frias eller fällas. Tillsammans kan flera indicier användas för att styrka ett påstående, men är dock aldrig lika starkt som ett bevis.
Det jag kan hålla med dig om är att det inte är helt självklart när någonting räknas som bevis i juridisk mening. Det är därför vi har domstolar, som ska avgöra det.
Anledningen till att Madsen häktades var väl främst att Wall var försvunnen och att han betedde sig extremt märkligt.
Jag förstår att du är trött på att läsa om Thomas Quick. Han blir den svarta svan som förstör ditt resonemang. Vi kan väl ta några andra exempel för att få lite variation:
- 133 personer har erkänt att de mördat Palme. De har sagt att de mördat Palme. Är det därigenom bevisat att de har gjort det, alla 133?
- Hon måste bevisa att hon betalat böterna för 24 år sedan. Den här kvinnan har fått problem, eftersom hon måste bevisa att hon betalade en bot för 24 år sedan. Det räcker inte att hon säger att hon har betalt.
- Det går utan vidare att hitta 10 miljoner människor som säger att Gud finns. Är det ett bevis på att Gud finns?
Så om vi använder orden med sina traditionella betydelser kan man säga att Madsens utsaga är ett
indicium på att Wall är död. Hennes återfunna kropp ihop med DNA-testet är
bevis på att hon är död.