2017-08-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
På Nautilus? Hur stor kan omkretsen på den ha varit i så fall? Inte omöjligt att han dumpat ner styckdelarna där.
Vi snackade om att städa bort blod. Kanske spola ner i det där hålet. Vi pratade inte kroppsdelar.
Citera
2017-08-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Där finns ett hål i botten på ubåten som man kan öppna och dumpa saker rakt ut i vattnet. Som en dykarklocka.

sålänge du inte tryckutjämnar i ubåten kommer ju vattnet forsa in när du öppnar.

Jag har svårt att tro att man anpasssar trycket inne i ubåten till omgivande vattentryck, speciellt när man dyker ner till 100+ meter? hade blivit ganska jobbigt för öronen. Hade man gjort det hade ju även en ubåt i teorin kunnat göras av aluminiumfolie eftersom inget difftryck mot skrovet från omgivande vatten funnits?
Citera
2017-08-23, 22:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tycker inte advokaten gör bort sig - hennes arbete begränsas av den information hon får från PM. Lurar han henne så kan det resultera i att hon olyckliga uttalanden som skadar PM:s sak. Men det är i så fall inte advokatens fel.

IR verkade ha rejält "otur" när hon tänkte vid ett par tillfällen. Men vi har sett för lite av PM:s advokat, samtidigt som hon har bra rykte, för att kunna göra det så lätt för oss att anta att hon är inkompetent.
Hon har ju gjort bort sig och det ordentligt. dessutom påminner hon även utseendemässigt om IR. Ser ju för fan ut som om hon inte har sovit på en vecka. Sen alla fullständigt huvudlösa uttalanden i media om att "misstankegraden är låg" och "torson har inget med min kient att göra" etc. Är ju som att lägga en karbonkopia på IR från LH-fallet.

Hon ser ju för fan ut som ett alkoholiserat luder på de sista bilderna när hon ska försöka släta över sina senaste fadäser.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1044483/18266043-til-bt.jpg

Hon har alltså bara varit advokat i ca ett år! Ja det förklarar ju saken.

http://www.strafferetsadvokaterne.dk/advokat-betina-hald-engmark/

Hahaha, hon har varit åklagare precis som Rönnbäck också.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-23 kl. 22:31.
Citera
2017-08-23, 22:20
Medlem
outback4s avatar
Känns lite makabert höra PM prata med en nyhetsreporter efter att han kommit iland efter " haveriet"
" jag vet bara att hon heter Kim, jag gör ingen bakgrundkontroll på personer som ska göra reportage om mig"
Tänk om Kim gjort en bakgrundkoll på Madsen? Hade det hjälpt?
Citera
2017-08-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har också noterat det. Jag tror det är blodprickar som han missat att tvätta bort. Han har vid båda ögonvrårna.

Han har definitivt något som ser ut som blod vid nämnda ställen... det (plus det faktum att han just styckat en reporter, förstås) förklarar hans stissighet vid den första intervjun när han blivit räddad.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det behövs nog rätt mycket narkotika eller andra mentalt dövande ämnen om man väljer att stycka ovanpå ubåten eftersom man ju då redan har kroppen där uppe. Bara att bunta ihop och sänka utan att söla ner någonstans.

Jo jag tror inte heller på det. Men är väl möjligt i teorin.

Jag är övertygad att han styckade henne för att få upp henne lättare från ubåten. Såg längesen hur jävla trångt det är i röret upp. Omöjligt bära upp en kropp där.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns väl ingen som tror att man idag identifierar döda okulärt.
Tandkort är väl inte heller aktuellt nu när DNA-teknik finns.

DNA-teknik kostar mer, därför kör man på tandkort så ofta det går. Men här är det ju rätt svårt så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Identifiering sker med DNA.

Huvudet avlägsnades troligen för att dölja vad hon dog av.
Verkar inte finnas några avvärjningsskador att tala om på PM så överraskning var nog metoden.
PM slog rörtången eller skiftnyckeln i huvudet på Kim så det uppstod väldigt specifika skador i skallbenet.

Naturligtvis bara en trolig hypotes.

Vila i frid Kim!

Förvisso, men säg att hon fått ligga några år, då hade det varit desto svårare.
Citera
2017-08-23, 22:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo&list=PL0lwj6S1dp7upxgo2nMWncmW x2IbvqWLJ&index=1

Både direkt i början av klippet och ca 4:45 in ser man stegen och öppningen upp i tornet. För att nu göra slut på alla diskussioner kring hur stor öppningen är och hur pass gångbart det är att bära upp en vuxen människokropp den vägen.

[b]I mina ögon ser det onekligen väldigt tight ut.

Här är en artikel med lite fakta och mått om möjligheten att få ut en kropp ur u-båten.

http://www.bt.dk/danmark/jens-var-med-til-at-bygge-ubaaden-derfor-kan-der-sagtens-ske-en-doedsulykke

Det står bl annat översatt: (fritt efter egen sömnig kunskap och dansk påbrå)

"- Om en person dör på u-båten, kan en ensam man frakta eller bära personen ut från u-båten?
- Det är i vart fall inte lätt. Om jag var därnere med PM som svimmat av sjukdom, skulle jag försöka lägga ett rep om hans kropp och hissa upp honom genom luckan. säger Jens Falkenberg.

U-båten har två utgångar.
Det finns en stege upp till tornet som är den primära vägen in och ut ur u-båten. Själva röret som går ner i u-båten är 52 cm brett och man måste krypa ner genom ca två meter rör för att komma in i u-båtens innandöme. Själva stegen från golv till lucka är mellan fyra och fyra och en halv meter lång.
Den andra luckan finns för över i u-båten uppe i övre delen av fören. Denna lucka är betydligt svårare att få upp, men i gengäld är det bara två meter upp tills man är ute. Detta rör är också som smalast 52 cm brett men den smala biten är endast 30 cm lång.

Rör det sig verkligen om en olycka, får PM inget straff för den händelsen. Dock är det inte tillåtet att göra sig av med en kropp, vilket kan anses som (svenskt brott) mot griftefriden. Detta ger utgångsmässigt fängelstraff i 3-4 månader.
Är det däremot tal om avsiktligt dödande gäller fängelsestraff med utgångspunkt på 12 år."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi snackade om att städa bort blod. Kanske spola ner i det där hålet. Vi pratade inte kroppsdelar.

Han kan ha dumpat allting där, blod som styckdelar, beroende på hur stort hålet är.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-23 kl. 22:25.
Citera
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=afipAhABaDg

1:40.

Blandade ihop dem, detta var ju Euronaut. Men kanske möjligt att det finns något liknande på UC3 nautilus?
Citera
Medlem
Kim Wall hedras i hela världen för sin journalistiska gärning. Tex BBC.
Sverige pratar bara om deckar-ledtrådar.
Citera
2017-08-23, 22:24
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Nej ett fartygbefäl får aldrig begrava ett lik till havs utan att först att fått ok från myndigheter -

På riktiga oceanbåtar lägger man liket i (mat)frysen - för att kunna inspekteras av närmaste hamnmyndighet - och flaggstaten naturligtvis.
Du menar på fullt allvar att den som seglar över Atlanten i en 18 fotsbåt förväntas förvara liket i flera veckor eller dryg månad med allt vad det innebär av psykisk påfrestning och sanitär olägenhet?
Senast redigerad av Z.O.G 2017-08-23 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in