2017-08-23, 17:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tänker utfall KW skickade ett sms där hon sade sig vara rädd/orolig ombord. Då skulle jag larma tämligen omgående om hon inte hördes av runt kl 22.

Larmet gick 2.30 på natten. Hon skulle vara hemma ett bra tag innan midnatt.

Sms går inte att skicka inifrån ubåten. Från tornet möjligtvis.
Citera
2017-08-23, 17:42
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Transportstyckning var det inte heller.

Men 60 kg, är det så jäkla tungt som vissa vill få det att låta? Är man normalt funtad så gör man ju allt för att försöka få upp liket utan att behöva stycka.

Förmodligen så styckade han henne för att minimera risken att bli upptäckt. Lufthålen han gjorde i torson stärker bara den tesen.

Sannolikheten för att någon del hittas ökar vid styckning. Jag tror styckmordet var rituellt o sexuellt, med detta menar jag inte penetreringssex.
Citera
2017-08-23, 17:43
Medlem
Snapcounts avatar
Har netopp sett på Peters försvarsadvokats svar på dagens nyheter med att torson är Kim. Jo, hon säger sig att Peter är lättad över det hela.., men sedan är det "inga kommentarer" över hela linjen, fråga efter fråga, efter fråga. Hon är under press.

Journalisten ställer knepiga frågor : http://www.dr.dk/nyheder/indland/peter-madsens-forsvarer-vi-er-glade-der-er-kommet-en-afklaring#!/

(rekommenderas)
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är nästan 30 år sedan det mordet och PM var 16 år gammal vid tillfället.

Teorierna om att han skulle gjort detta förut köper jag inte. Har man planerat detta mordet så väljer man knappast Kim som är journalist och har familjen på piren och man hade heller inte fäst lite metall i kroppen för att få den att sjunka.

Kan jag komma på bättre metoder här och nu så hade "Seriemördar-Peter" gjort det också.
Vem tänker ut, efter en olycka hos en medpassagerare, att man bör stycka och sänka kroppen i havet samt punktera bålen för att förhindra att den flyter upp igen?
Jag kan överhuvudtaget inte se att det är troligt att man funderar ut det sittandes i en ubåt efter en olycka.. Självfallet KAN det hända hos någon med en högst ovanlig tankeförmåga men ska man se det sannolika så är det rimligtvis så att man redan innan lagt en hel del tanke bakom hur man sänker en kropp i vatten.

Okej om kroppen bara var hivad över bord.. Men styckad, punkterad och försedd med tyngder.. Nej, det köper jag inte för fem öre.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dessa sticksår. Verkar som många utgår från att dom är gjorda för att kroppen inte ska flyta upp.

Men dom kanske är dödsorsaken? Han högg ihjäl henne med kniv eller liknande. Borde isåfall gå att fastställa av rättsläkarna, om det vore dödsorsaken.

Det kan till viss del gå att se om personen rört sig (alltså levde) genom att studera skadorna efter knivsticken. Enligt vad som berättats hittills låter det ju snarare som att det rör sig om flertalet sticksår som är jämnt fördelade över hela torson. Alltså gjorda för att minimera risken för att det flyter upp. Men klart, kan vara en kombination.
Citera
2017-08-23, 17:44
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Hur är det viktigt om hon styckades på däck eller i ubåten? Rättare sagt : Hur är det kriminologiskt viktigt om han transporterade upp kroppen hel på däck? Det är något viktigt jag kan bara inte sätta fingret på det.

Vi vet ju att polisen har hittat hennes stelnade blod inne i fartyget.

Vi försöker väl förstå varför besvära sig med styckningen. Om hon styckades på däck var det inte pga av att han inte orkade bära upp henne eller att passagen var för trång.
Citera
2017-08-23, 17:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Förstår att du har läst hans bok och blivit förälskad, men lite mer nyanserad får man vara.
Förlåt, jag skrev hela det inlägget mest för att kunna få med den här meningen om Madsen:
"Han försökte för en liten tid sedan skicka upp en liten hemmabygd raket som plumsade i vattnet direkt efteråt och åker runt och mördar folk på en ubåt som han stulit av en ubåtsförening."
Citera
2017-08-23, 17:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vem tänker ut, efter en olycka hos en medpassagerare, att man bör stycka och sänka kroppen i havet samt punktera bålen för att förhindra att den flyter upp igen?
Jag kan överhuvudtaget inte se att det är troligt att man funderar ut det sittandes i en ubåt efter en olycka.. Självfallet KAN det hända hos någon med en högst ovanlig tankeförmåga men ska man se det sannolika så är det rimligtvis så att man redan innan lagt en hel del tanke bakom hur man sänker en kropp i vatten.

Okej om kroppen bara var hivad över bord.. Men styckad, punkterad och försedd med tyngder.. Nej, det köper jag inte för fem öre.

Håller med, det är för mycket på alla sätt och vis. Det är obegripligt om det skulle hänt en olycka, även om han kanske "fått panik". Varför skulle man se till att dölja något som skulle kunna styrka en olycka om man nu i akt och mening anser det vara fallet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har netopp sett på Peters försvarsadvokats svar på dagens nyheter med att torson är Kim. Jo, hon säger sig att Peter är lättad över det hela.., men sedan är det "inga kommentarer" över hela linjen, fråga efter fråga, efter fråga. Hon är under press.

Journalisten ställer knepiga frågor : http://www.dr.dk/nyheder/indland/peter-madsens-forsvarer-vi-er-glade-der-er-kommet-en-afklaring#!/

(rekommenderas)

Hennes ord säger en sak, men hennes blick säger någonting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Hur är det viktigt om hon styckades på däck eller i ubåten? Rättare sagt : Hur är det kriminologiskt viktigt om han transporterade upp kroppen hel på däck? Det är något viktigt jag kan bara inte sätta fingret på det.

Vi vet ju att polisen har hittat hennes stelnade blod inne i fartyget.

Diskussionen handlar väl snarast om han såg sig tvungen att stycka henne för att mäkta med att få ut henne från ubåten (d.v.s. transportstyckning) eller om han "ville" stycka henne (offensiv styckning).

I alternativet med transportstyckning vill han helt enkelt bli av med kroppen, få ut den från ubåten, men kan inte få ut den med mindre än att stycka den.

Det som talar emot det alternativet är att det torde vara hyfsat enkelt för honom att fira upp kroppen med rep (om han vill slänga kroppen överbord).

Det innebär enligt resonemanget ovan att det är mer sannolikt att han styckade kroppen av ett annat skäl än "bara" att kunna få ut den från ubåten. Det skälet kan vara "vilja" (offensiv styckning) eller att försvåra ett upphittande/utredning om dödsorsak och möjligen en kombination av dessa båda.
Citera
2017-08-23, 17:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att kroppsfynden inte nödvändigtvis innebär att en rättsläkare kommer kunna dra slutsatser om hur kvinnan dog.
Det kan mycket väl visa sig att ytterligare fynd behövs för att utredarna ska få svar på denna eventuellt avgörande fråga.
Den rättsmedicinska undersökningen kommer att bli mycket viktig. Teknisk bevisning som bevisar uppsåtligt dödande lär behövas, då vittnen saknas.

Vi är med andra ord än så länge långt ifrån fällande dom för mord.

Men Madsen har trots att oklarheter ännu återstår onekligen ett och annat att förklara. Polisen har offentliggjort att kroppsdelar har skurits av, de har med andra ord inte lossnat på grund av att exempelvis kroppen legat länge i vattnet.
Om nu Kim Wall dog av en olyckshändelse, varför stycka kroppen och sänka den i havet?

Och vad som nu än kan tänkas ha hänt den svenska journalisten behöver polisen knappast bekymra sig för ett av de vanligaste problemen i en mordutredning:

Att utesluta eventuella andra gärningsmän.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/MQn3J/att-kroppen-identifierats-ar-ett-avgorande-framsteg

Diskussion som urartat där Wall kommit med en del ifrågasättanden som fått en
hetlevrad ubåts- och raketstolle att bli alldeles vansinnigt arg på den kvinnliga besökaren,
denna förmodat rätt tuffa unga journalisttjej som inte räds att ställa obekväma frågor till sina
intervjuobjekt, och så bar det sig inte bättre än att han hade ihjäl henne?
Nja, tveksamt.
Olyckshändelse där hon råkat falla så illa att det med döden slutade? Inte särskilt troligt heller.
Invit till sexuell samvaro till havs som inte uppskattades men dansken ville inte ge sig så
han tvingade sig på svenskan och det ändade i strypmord. Troligare med detta.

Hoppas det bringas klarhet i de faktiska omständigheterna kring Walls tragiska död, men
det kan bli knepigt värre. Danskjäveln lär väl inte vilja yppa den verkliga sanningen
om vad som hände därinne i penisförlängaren till ubåt. Om man inte bankar den ur honom
men det får man ju inte lov att göra på våra breddgrader...och tur är väl det.
Citera
2017-08-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vi försöker väl förstå varför besvära sig med styckningen. Om hon styckades på däck var det inte pga av att han inte orkade bära upp henne eller att passagen var för trång.

A ja - det ger en inblick i hur han tänker - hur galen han är. Jag tror jag fattar. Ger domstolen möjligheter att se in i hur sjukt ett psyke kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in