2017-08-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Polisen tror att Peter haft ett motiv.
Kan mina vilda gissningar stämma? De kände varandra och hade en shady relation sedan en tid tillbaka och att KW möjligtvis var gravid?
Det vore absurt, men jag skönjer en viss logik till hans handlande om så vore fallet.
Madsen hade en mobil som följde ubåten i djupet. Långsökt förvisso, men i den mobilen kan där finnas en och annan snaskighet.
Kw skulle ju flytta till kina
Citera
Medlem
andreasmms avatar
Jag kan inte se någonstans där det framgår om Madsen har en fru med familj och barn eller om han bara levt ensam genom hela livet?

Är väl lite speciellt annars, tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Skillanden är att Musk på riktigt är både intelligent och extremt kompetent. Jag har läst boken om honom, och där framgår tydligt att han inte har ens antydan till psykopatiska drag.
Madsen är en uppfinnar-wannabe som knappt lyckats med någonting i sitt snart 50-åriga liv och har genomskådats av hans kollegor för länge sedan. Han försökte för en liten tid sedan skicka upp en liten hemmabygd raket som plumsade i vattnet direkt efteråt och åker runt och mördar folk på en ubåt som han stulit av en ubåtsförening.

Musks rymdraketer förser ISS med förnödenheter på regelbunden basis. Han driver ett bilföretag som spottar ur sig över 50 000 bilar per år och håller nu på att bygga tunnelborrningsmaskiner och supersnabbtåg i vakuum-tunnlar (Hyperloop).

Förstår att du har läst hans bok och blivit förälskad, men lite mer nyanserad får man vara. Som användaren du citerade nämnde så har han fått stor hjälp med subventionering från staten. Musks rymdraketer är ju i själva verket skattebetalarnas raketer. Utan all subventionering från staten så hade samtliga av Musks företag hamnat i graven. Därmed inte sagt att han ändå är en man med ambitioner och intelligens.
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det intressanta är när man läser var hans filsystem sedan hamnade.

Och var hamnade det då?
Citera
2017-08-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Personerna som räddade Madsen var fyra fiskande vänner som upptäckte ubåten av en slump i Kögebukten – nu avslöjar de för första gången hur räddningsinsatsen gick till.

De fyra vännerna hade samlats på fredagen och gett sig ut för att för att fiska i Kögebukten från sin motorbåt. Plötsligt fick en av dem syn på någonting och ropade till de andra att han behövde en kikare.

Han hade fått syn på den efterlysta ubåten Nautilus. Vid upptäckten ringde vännerna till polisen och när de kom närmare ubåten såg de att den danske uppfinnaren kom upp i ubåtens torn. Det berättar tre av de fyra vännerna för Helsingør Dagblad.

En av vännerna ropade till Madsen och frågade om han var okej och fick svaret att han var det.
– Ja, men kan ni vara vänliga att ligga stilla, för jag ska ner och försöka fixa något som kan vara lite farligt, svarade Peter Madsen, enligt fritidsfiskarna.

Efter en minut kom uppfinnaren tillbaka upp i tornet och ubåten började samtidigt sjunka snabbt, varpå Peter Madsen hamnade i vattnet, berättar vännerna. Han lyckades dock ta sig till motorbåten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-mystiska-svar-sekunder-fore-ubatshaveriet/
.

Tack.

Men riktigt dålig formulering av expressen. Det är ju lätt att tolka det som om det var vänner till Madsen som hittade honom. Först när man läser i detalj hela artikeln att det blir klart att de bara syftar på att det var fyra personer som var vänner med varandra (det var väl ändå tur att inte fyra ovänner åkte ut och fiskade ihop).
Citera
2017-08-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
80 ton är "mickey mouse" lite - Svanen kan lyfta upptill 10.000 ton(9600 ton) - 80 ton är så lite att det inte ens krävs specialfartyg.
Svanen ja. Vart tog "hon" vägen? Asien eller?
Citera
2017-08-23, 15:00
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Jag kan inte se någonstans där det framgår om Madsen har en fru med familj och barn eller om han bara levt ensam genom hela livet?

Är väl lite speciellt annars, tänker jag.

Förstår att du har läst hans bok och blivit förälskad, men lite mer nyanserad får man vara. Som användaren du citerade nämnde så har han fått stor hjälp med subventionering från staten. Musks rymdraketer är ju i själva verket skattebetalarnas raketer. Utan all subventionering från staten så hade samtliga av Musks företag hamnat i graven. Därmed inte sagt att han ändå är en man med ambitioner och intelligens.
Men dra åt helvete med dina "skattebetalarnas raketer". Du har inte förstått någonting. Dessutom är det OT här men jag kan inte sitta och se på när du kastar skit på en av de viktigaste drivkrafterna människan har just nu.

PM är gift men bor inte med sin fru. Inga barn. Verkar vara en lite speciell relation men det har inte kommit fram så mycket.
Citera
2017-08-23, 15:03
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Ubåten har sagts väga ca 40 ton, det stämmer i så fall bra med 38 kbm luftvolym (Archimedes, du vet).
Dock var det mycket att lyfta med vatten ombord.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, den väger "över 30 ton" och jag har hört siffran 33 ton.

Jag har läst både 33 o 35 ton.

Jag uppskattar längden på innerutrymmet till något över 10 meter (mätte på foto, tot läng är 17.76 m), dvs röret innan det börjar kona. Med diametern 2 m ger det ca: 32 m3, sen får vi ta bort tankar mm från det. Max 30 m3, gissar jag på att de pumpat ut.

För er som inte vet: Lyftkraften = vikten av det undanträngda vattnet...
Senast redigerad av Max3x 2017-08-23 kl. 15:09.
Citera
2017-08-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Bra att du lyfte detta. En skyltdocka alltså, svept i kätting. Det är naturligtvis den här drömmen han i viss mån förverkligat där på ubåten tillsammans med Kim. Ungefär som när den litauiske snickaren i kinnekulletrakten hissade upp sitt offer på en balk för att verkliggöra en sexuell fantasi. Dockan är ju också delad vid knäna som Kim senare kom att bli.

Jag är också övertygad om att detta var planerat och inte en följd av något hastigt som ägde rum ombord.

Människan är helt enkelt galen i huvudet. Tänker inte som de flesta av oss. Och skiter fullständigt i om hans drömmar och gärningar chockar oss vanliga dödliga.

Det kanske är t.o.m. så att han njuter av att kunna få så mycket uppmärksamhet som möjligt oavsett om den är negativ. Att utländska och inhemska tidningar kommer att älta i detta i åratals, det kanske skrivs böcker om raketforskaren som styckade journalisten, möjligtvis en skräckfilm etc.

Han har ju inte haft något större behov av sällskap hittills. Så tillvaron bakom galler kommer inte att störa honom nämnvärt så länge han får fortsätta att "forska". Och ge intervjuer...

Han kommer att betraktas som ett unikum, läskig, spännande, geni, galen etc. även bakom lås och bom. Och han kommer säkert att åtnjuta en viss respekt, eftersom han är så ovanlig/farlig.

Han är farlig precis därför att han skiter i konsekvenserna.
Citera
2017-08-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Bra att du lyfte detta. En skyltdocka alltså, svept i kätting. Det är naturligtvis den här drömmen han i viss mån förverkligat där på ubåten tillsammans med Kim. Ungefär som när den litauiske snickaren i kinnekulletrakten hissade upp sitt offer på en balk för att verkliggöra en sexuell fantasi. Dockan är ju också delad vid knäna som Kim senare kom att bli.
Den är till och med kapad vid - knäna!!!
Citera
2017-08-23, 15:06
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Kw skulle ju flytta till kina

Ja, jisses, det finns hur mycket som helst som motsäger mina gissningar.
Dock är motiv det enda jag egentligen saknar snack om i tråden. Sex, lustmord jo, förvisso, men alternativ vore intressant
Citera
2017-08-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Ubåten har sagts väga ca 40 ton, det stämmer i så fall bra med 38 kbm luftvolym (Archimedes, du vet).
Dock var det mycket att lyfta med vatten ombord.

När man talar om fartyg och dess vikt så finns det flera sätt att definiera den.
Dels dräktighet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A4ktighet_(sj%C3%B6fart)
Dels deplacement:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Deplacement_(sj%C3%B6fart)
Och slutligen dödvikt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dvikt

Det är inte lätt att hålla reda på vilket som är vad för en lekman.
Citera
2017-08-23, 15:08
Medlem
Docklands avatar
Det som "sänkte" Peter var att han blev upptäckt/hittad något tidigare än han verkar räknat med.
Men å andra sidan, han härjade ju runt i rätt hårdtrafikert område så det bör han kunnat kalkylera en upptäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in