2017-08-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Om detta är sant så finns säkert viljan men inte möjligheten att få fram dessa. Sen måste de ha hjälp att tyda ljudspåren också, vilket förmodligen inte går att göra utan kvalificerade system anpassade för ändamålet.

Skulle militären välja att hjälpa polisen så är sanningen om hur välövervakat Öresund är, ut. Pandoras Box.
Ja, tyvärr så skulle det avslöja för mycket om utrustningens kapacitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hur länge var tanken att Kim Wall skulle vara på u-båten?

Har inte sett några exakta klockslag men med tanke på att hon anmäldes försvunnen under natten (02 - 03) och det då antagligen var så att tidsmarginalen passerats med råge är det rimligt att anta att de skulle ut på ett par timmars tur och att hon skulle ha varit tillbaka ungefär den tid som PM först uppgav att han lämnat av henne i land (22:30-nått tror jag).

Nu var ju PM ytterst nära att kollidera med ett handelsfartyg vid midnatt, pga avsaknad av positionsljus/ej påslagna lanternor och hela den händelsen är en stark indikation på att något var mycket fel redan då. Jag gissar på att KW avled någonstans mellan kl. 20:30 och kl. 23:30.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag får nog backa från min teori om att hon hamnat i propellern, nu när polisen hittat hennes blod inne i U-båten.

Olycka eller mördare? Nu lutar jag åt det senare; finns det någon enda människa som skulle stycka en person som omkommit genom en olycka, förse kroppen med metalltyngder och sänka den i havet? Och sedan uppträda till synes oberörd, tom på gott humör, vid häktningsförhandlingen. Han gjorde ju tom en slängkyss till en kvinna.

Jag har sedan det framkom att KW inte fanns i ubåten förstått att PM dödat henne. Däremot har jag inte i min vildaste fantasi tänkt att han styckat henne.

Kvinnan var hans fru.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo det är sant. Iom att han var 'borta' så länge så blir det för många möjligheter. Om det är sant som nyligen nämndes i tråden att turen med Wall endast var planerad att ta ett par timmar, så lär väl mordet ha skett tämligen omgående. Sen kan Nautilus gått in väster om Amager, dumpat torson, för att sedan styra ut i sundet igen för att låta sig bli upptäckt. Resten av kroppsdelarna kan ju ligga längs hela Amagerstranden eller 'var som helst'.

Jag tänker som så att de gick ut mellan 19.00 och 19.30. Kl 22.30 skickade han sms till polaren att fredagens seglats var inställd. Polaren frågade varför och Madsen svarade inte. Varken då eller senare. Så nånstans runt 21.00-22.00-tiden tror jag mordet begicks. Därefter hade han ju en hel del styck- och städjobb att pyssla med.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Skull det kunna vara så att klaustrofobi är en komponent här, och att det sedan i det trånga utrymmet urartat på ett panikartat sätt till något PM inte klarat av att hantera?

En urartad relation håller jag dock fortfarande högst upp på listan över varför det slutat som det gjort. + Transportstyckning.
Citera
2017-08-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hade kanske tänkt att "hur farligt kan det vara? Han är en känd person i Danmark som under en lång tid byggt både raketer och ubåtar". Troligen har hon gjort NÅN sorts research, men djuplodande? Fan vet.

Men det kanske är just detta som är problemet när det gäller "galna" "intressanta" människor. Folk konstaterar ATT de är "galna" - men de tänker inte på vad det betyder i verkligheten när folk inte är normala och saknar normala gränser/spärrar.

Man tycks tro att galenskap är något positivt och spännande. Istället för att försöka undvika att hamna i radarn på någon som inte är normal.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Intressant att vi drog upp Elon Musk i princip samtidigt. Jag tycker det är slående hur likartad situationen är, enda skillnaden är att Elon Musk har mycket pengar, primärt efter att ha sålt PayPal och sedan lyckats betydligt bättre rent finansiellt (även om mycket är extremt subventionerat/finansierat av ren hype). Två karismatiska individer med extremt höga ambitionsnivåer som gillar att prata om massa idéer utan att egentligen precisera eller förklara på ett övertygande sätt varför det skulle vara realistisk. Båda i ett enormt beroendeförhållande till betydligt mer kompetenta medarbetare, fast gillar att skapa en bild av att det är de själva som är genierna bakom allt, även om båda relativt tydligt vare sig är hyperintelligenta eller hyperkompetenta (något man kan upptäcka genom att lyssna mycket i detalj vad de är de säger).

Korrekt analys. Har man mycket pengar och vision kan man köpa smarta medarbetare som förverkligar ens drömmar och ambitioner. Elon Musk är ett praktexempel. Men även Jobs, Gates, Zuckerpunch är av samma kaliber.

Mad-sen är en typ, men saknar pengar. Kanske han smugglade lite knark för att tjäna ihop till raketen? Vem vet. Kim kanske.... ajdå.
Citera
Medlem
Citat:
38.000 liter är 38 kubikmeter. Det låter väl rimligare? 3,8 kubik skulle väl bara bli några decimeter vatten på durken.

Jag har rättat det - jag skrev fel - jag tror ju inte att ubåtens boyta är 4 kubikmeter
Citera
2017-08-23, 14:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man nu är en erfaren och erkänt duktig journalist som dessutom vill göra en djupanalys av galenpannan, har man då inte tagit reda på åtminstone detta? Plus sexorgierna? Grönslösheten?

Jag förstår om vi vanliga människor skulle bli lurade, men den som har undersökt personen ifråga närmare måste ju ha fått veta så mycket skit redan ATT man är på sin vakt.
Det är en god poäng. Frågan är dock hur luttrad hon var att känna igen psykopatbeteende? Hon visste säkert att han var excentrisk, att folk ibland hade samarbetssvårigheter med honom och massor av andra små konstigheter, men om man inte läst in sig på psykopater så betyder detta inte mer än att man har att göra med en udda figur.
Citera
2017-08-23, 14:11
Bannlyst
Citat:
Jag får nog backa från min teori om att hon hamnat i propellern, nu när polisen hittat hennes blod inne i U-båten.

Olycka eller mördare? Nu lutar jag åt det senare; finns det någon enda människa som skulle stycka en person som omkommit genom en olycka, förse kroppen med metalltyngder och sänka den i havet? Och sedan uppträda till synes oberörd, tom på gott humör, vid häktningsförhandlingen. Han gjorde ju tom en slängkyss till en kvinna.

Sedan sekretessen släpptes och man fick veta att han slängt henne överbord så finns inga utrymmen till att detta är en olycka sen gällande styckningen lutar det starkt mot en offensiv styckning. Finns ingen logik runt en defensiv styckning alls här.

Just det att han beter sig på det vis du påpekar visar att han är fullt medveten om sina handlingar, handlingar som han i femton timmar haft ensamtid att utföra. Hur länge han sedan planerat detta lär väl det tekniska kunna bidra med till viss del genom datorer etc. Hans telefon var viktig att slänga till havs och givetvis finns det en anledning till det. Antagligen har han filmat och förevigat förloppet eller så har han skaffat sig information om saker som rör t ex styckning.

Möjligvis att han lyckats lite bättre om det inte funnits en orolig pojkvän på land som drog igång saker och ting snabbare än beräknat men oavsett hade han aldrig klarat sig eftersom det var endast han och KW på u-båten.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det exakt blodspåret i ubåten är enligt den danska polisen "störkned blod" dvs blod som har stelnat och som inte har hunnit upplösas -

Men man kan säkert hitta allt möjligt i de 38000 liter man pumpade ut - om man glor på vattnet under ett mikroskop.
Har blodet stelnat så pass att det inte löstes upp av vattnet så kanske man vågar gissa, att blodet kom på plats flera timmar innan u-båten sänktes. I så fall dog hon ett bra tag innan U-båten sänktes. Inte förvånande på något sätt, iofs.

Man kanske även vågar sig på gissningen att det rörde sig om en litet större mängd blod? Enstaka droppar hade enkelt kunnat torkas bort. Om blodet var orsaken till sänkningen bör det väl ha varit så mycket att det var svårt att avlägsna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Korrekt analys. Har man mycket pengar och vision kan man köpa smarta medarbetare som förverkligar ens drömmar och ambitioner. Elon Musk är ett praktexempel. Men även Jobs, Gates, Zuckerpunch är av samma kaliber.

Mad-sen är en typ, men saknar pengar. Kanske han smugglade lite knark för att tjäna ihop till raketen? Vem vet. Kim kanske.... ajdå.

Madsen framstår ju som en iq badboll i jämförelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in