2017-08-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Kan hålla med. Men åt andra sidan, detta kan ju knappast vara den första föreläsningen han hållit. Kan ju vara så att han i de första föreläsningarna/intervjuer var väldigt "jag,jag,jag", men att hans medarbetare informerade honom att "Hörrrödudu, ska du hålla föredrag om vad vi håller på med, lugna ner det där med att det är DU som gör allt.". Det kan alltså vara så att alla dessa "We" som vi hör i början av detta klippet (och andra liknande) egentligen är något han påklistrat för att inte bli för opopulär bland sina medarbetare som han naturligtvis har ett beroendeförhållande till för att göra den minsta lilla grej.

Sen får jag en misstanke om att han egentligen inte är så otroligt teknisk kunnig, men att han omgett sig av personer med högre tekniskt kunnande, haft kapital och att han till en viss grad snarare är en initiativtagare och gallionsfigur som sen yttrar massa imponerande halvt flummiga saker, lite i stil med Elon Musk.

Han säger ju själv i ett föredrag att det är komplext att bygga en ubåt och att han därför satte ihop ett team av människor med olika spetskompetenser (bland annat i elektronik) som kompletterade varandra.
Citera
2017-08-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Med den tidigare postade kartan över säkra positioner ubåten befunnit sig på, kan man försöka sig på att gissa var dumpningen av kroppen utfördes?

Är det troligt att Nautilus varit öster om den plats där den sänktes? Antar att det är strömmar som fört torson in i viken.

Hade mordet skett innan ubåten siktades vid Drogden? Jag gissar det.
En kvalificerad gissning är att han lade sig strax söder om bron under natten. Om han följde rutten. Men under ett halvt dygn kan han ju ha styrt vart som helst och ändå vara tillbaka till där han siktades runt 10 på fredag fm.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Är "handlat i panik" och därav irrationellt någon slags förmildrande omständighet?
Jag tror inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han har varit i några rejäla bråk och har enligt uppgift betett sig helt vansinnigt mot tidigare vänner och kollegor (finns beskrivet tidigare i tråden). Madsen sänkte exempelvis ubåtsföreningens tidigare ubåt som hobbymekanikerna i den lilla hobbygruppen hade byggt tillsammans (Freya). Tippar att det var en och annan som inte var jätteglad på Madsen där, exempelvis mannen som betalat för hela ubåten och som drog Madsen inför en juridisk tvist för att få tillbaka den.

Det finns säkert många i hans omgivning som inte är ett dugg förvånade över detta och säkert för länge sedan kan ha misstänkt att han är psykopat eller har psykopatiska drag.

Om man nu är en erfaren och erkänt duktig journalist som dessutom vill göra en djupanalys av galenpannan, har man då inte tagit reda på åtminstone detta? Plus sexorgierna? Grönslösheten?

Jag förstår om vi vanliga människor skulle bli lurade, men den som har undersökt personen ifråga närmare måste ju ha fått veta så mycket skit redan ATT man är på sin vakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Har inte följt tråden så mycket men båten sänktes ju medvetet. Men vet någon om den bara sänktes med ballasttankarna eller vattenfylldes även hela inredningen? Nu står det ju att de hittat blod från KW inne i den och det tyder väl troligast på att inredningen inte vattenfylldes?

Om det varit stora mängder bold i ubåten är det nog nästan omöjligt att dölja om den inte fått ligga på botten ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Observera att ubåten byggts av en grupp hobbymekaniker på fritiden. Madsen har, av sina tidigare kollegor, blivit kritiserad för att han bidragit så lite i bygget men tagit åt sig äran för ubåten (finns länkat till detta tidigare i tråden). Den här svadan om att det är han som är hjärnan bakom ubåten och raketprojektet kommer från honom själv. Det är han själv som varit ute i media och målat upp en bild av sig själv som Danmarks svar på Elon Musk. Tyder i min bok på en narcissistisk person med grandios självbild - en av huvudkaraktärsdragen för en psykopat.

Det är säkert sant att PM till viss del har tagit åt sig äran av andras arbete, men han har nog ändå varit en drivande kraft i projekten.

Sedan är det förmodligen som du säger att han är psykopat, men det räcker inte med det för att göra vad han har gjort. En vanlig psykopat skulle förmodligen inte kasta bort hela sin framtid för att ha "lite skoj" med en tjej.

Jag tror att han även har någon form av delad personlighet. En ganska normal person och en som är ett monster. I vissa lägen går han in i monstermoden och när den tar över så har han inget överjag. Han styrs helt av primitiva drifter och struntar i konsekvenserna. Efter att han har fått tillfredsställelse så är det knappt han kommer ihåg vad han har gjort.

Jag tycker man kan märka detta nu när han förnekar att han har något med torson att göra. Det är inte logiskt att förneka det. Det tyder på förträngning.
Citera
2017-08-23, 14:00
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Det är ganska troligt att Nautilus ljudkaraktäristika finns inspelad. Det är standardprocedur hos den svenska marinen att spela in främst andra nationers, men också ovanliga fartygsljud.
Dessa jämförs med arkivmaterial för identifikation.
Har de hört Nautilus och identifierat fartyget, så finns den i arkivet även om den är avförd som presumtivt hot.
En arbetskamrat till mig har arbetat som teknisk officer i ubåtsvapnet och har delat den informationen till mig.

Om detta är sant så finns säkert viljan men inte möjligheten att få fram dessa. Sen måste de ha hjälp att tyda ljudspåren också, vilket förmodligen inte går att göra utan kvalificerade system anpassade för ändamålet.

Skulle militären välja att hjälpa polisen så är sanningen om hur välövervakat Öresund är, ut. Pandoras Box.
Citera
2017-08-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man nu är en erfaren och erkänt duktig journalist som dessutom vill göra en djupanalys av galenpannan, har man då inte tagit reda på åtminstone detta? Plus sexorgierna? Grönslösheten?

Jag förstår om vi vanliga människor skulle bli lurade, men den som har undersökt personen ifråga närmare måste ju ha fått veta så mycket skit redan ATT man är på sin vakt.
Jag hade kanske tänkt att "hur farligt kan det vara? Han är en känd person i Danmark som under en lång tid byggt både raketer och ubåtar". Troligen har hon gjort NÅN sorts research, men djuplodande? Fan vet.
Citera
Medlem
brutenbryggas avatar
Madsen lär bli skickad på psykundersökning och tids nog får vi väl veta om han är frisk eller har någon psykisk störning.

Jag tror fortfarande inte att det var ett planerat mord. En raketforskare och ubåtsbyggare skulle i det fallet ha planerat sitt dåd betydligt bättre. Händelserna som utspelade sig på sjön med KM ombord är mycket irrationellt och ogenomtänkt i det fallet ett mord var planerat. Då återstår möjligheten att PM har mördat henne impulsivt.

Men eftersom advokaten fortsätter stödja PMs olycksstory förmodar jag hans plan nu är att hävda att han slogs av panik och fattade ett mycket korkat beslut. Att han bestämde sig för att göra ett försök att röja undan hennes kropp istället för att som en vanligt funtad människa åka in till land och ringa 112. Att han ljugit åtskilliga gånger kan alltså vara logiskt oavsett om det föregått mord eller olycka. Hoppas verkligen att obduceringen kan visa på något mer om själva dödsorsaken. Och hoppas att det dyker upp fler kroppsdelar, helst huvudet.

Dock är PMs uppförande efter händelsen från att han blev "räddad" mycket märklig. Där får man verkligen psykopatvibbar, så som han har uppträtt, nu när vi i efterhand vet vad som skett bara timmar före.

Jag tror på 80 mot 20 impulsivt mord. Men han själv kommer kanske fortsätta köra på den besynnerliga olycksstoryn.

Intressant även att polisen börjar kolla på tidigare mordfall. Tänk om det upptäcks att han kan vara seriemördare till och med. Att iskallt stycka en människa klarar nog inte vem som helst.
Citera
Medlem
Det exakt blodspåret i ubåten är enligt den danska polisen "störkned blod" dvs blod som har stelnat och som inte har hunnit upplösas -

Men man kan säkert hitta allt möjligt i de 38000 liter man pumpade ut - om man glor på vattnet under ett mikroskop.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den är ju ganska vidrig. Undrar hur den där kvinnan tänker nu. Hon hade, enligt rapporter, format händerna till ett hjärta som svar.
Ja, det ska alldeles oerhört mycket till om man ska bete sig på det sättet efter att just ha styckat och sänkt en ung kvinna.
Citera
2017-08-23, 14:02
Medlem
Citat:
Han har varit i några rejäla bråk och har enligt uppgift betett sig helt vansinnigt mot tidigare vänner och kollegor (finns beskrivet tidigare i tråden). Madsen sänkte exempelvis ubåtsföreningens tidigare ubåt som hobbymekanikerna i den lilla hobbygruppen hade byggt tillsammans (Freya). Tippar att det var en och annan som inte var jätteglad på Madsen där, exempelvis mannen som betalat för hela ubåten och som drog Madsen inför en juridisk tvist för att få tillbaka den.

Det finns säkert många i hans omgivning som inte är ett dugg förvånade över detta och säkert för länge sedan kan ha misstänkt att han är psykopat eller har psykopatiska drag.

Intressant att vi drog upp Elon Musk i princip samtidigt. Jag tycker det är slående hur likartad situationen är, enda skillnaden är att Elon Musk har mycket pengar, primärt efter att ha sålt PayPal och sedan lyckats betydligt bättre rent finansiellt (även om mycket är extremt subventionerat/finansierat av ren hype). Två karismatiska individer med extremt höga ambitionsnivåer som gillar att prata om massa idéer utan att egentligen precisera eller förklara på ett övertygande sätt varför det skulle vara realistisk. Båda i ett enormt beroendeförhållande till betydligt mer kompetenta medarbetare, fast gillar att skapa en bild av att det är de själva som är genierna bakom allt, även om båda relativt tydligt vare sig är hyperintelligenta eller hyperkompetenta (något man kan upptäcka genom att lyssna mycket i detalj vad de är de säger).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in