2017-08-23, 13:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han har själv sagt att han begravt henne (sänkt henne) till havs Det hade han inte kunnat göra om hon redan omkommit och låg i vattnet.
Jag får nog backa från min teori om att hon hamnat i propellern, nu när polisen hittat hennes blod inne i U-båten.

Olycka eller mördare? Nu lutar jag åt det senare; finns det någon enda människa som skulle stycka en person som omkommit genom en olycka, förse kroppen med metalltyngder och sänka den i havet? Och sedan uppträda till synes oberörd, tom på gott humör, vid häktningsförhandlingen. Han gjorde ju tom en slängkyss till en kvinna.
Citera
2017-08-23, 13:43
Medlem
Trodde länge att det fanns någon form av allmänt begriplig logik i hans agerande och att han var relativt intelligent och rationell. Jag hade uppenbarligen helt fel. PM har, bortsett från det avskyvärda brottet, gjort ett antal riktigt korkade saker som leder honom i fängelse under överskådlig framtid, vilket han sannolikt inte tänkt sig.

Intressant hur lätt det är att missbedöma en person.
Citera
2017-08-23, 13:45
Medlem
Nu tänker jag på Rasmus Ejlers som var den siste förutom KW som talade med Madsen innan de dök. Han säger att KW stod tyst och verkade glad, hon tog ett kort på dem, men PM verkade mest vilja imponera på KW. Han skröt om ubåtens prestanda och sa att de snart skulle dyka vid Middelgrunden.

Nu när man vet vad som hände så kan man ju lätt föreställa sig att han redan i det läget stod och peppade inför dyket. Han förvandlades troligen till ett monster när ubåten dök. Där nere hade han full kontroll och ingen visste vad han gjorde förutom hans offer. Jag känner verkligen medlidande med henne och hennes anhöriga. Det är nog även väldigt jobbigt för Madsens anhöriga och vänner. Något värre är svårt att tänka sig.

http://www.expressen.se/nyheter/de-kan-vara-de-sista-som-bytte-ord-med-forsvunna-kim-/
Citera
2017-08-23, 13:45
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Ok vad var det som kan ha gått fel med Madsens plan att sänka kroppsdelarna ur ett rent mekanistiskt perspektiv? I tidningen står det ju att man funnit metall på kroppen och möjligen även någon skada på torson som man tror kan vara för att förhindra gasansamling. Så uppenbarligen måste han haft för avsikt att de inte skulle flyta upp.

Så vad kan han ha gjort fel? Vilka variabler har han inte tagit hänsyn till?
Citera
2017-08-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Förlåt om jag missat nått, men vet vi ens om u-båten var helt under ytan under färden någon gång? Och i så fall, hur kan vi veta att den var under ytan när "olyckan" inträffade? Absolut inte otänkbart, men vet vi?

Det finns folk här i tråden som tycks veta det.

Men låt oss säga att det inte stämde då är det fortfarande så att hon befann sig på en mycket begränsad yta ensam tillsammans med galningen utan möjlighet att påkalla hjälp. Omöjligt för henne att klättra upp i tornet - ifall han inte tillät det.

Det är snäppet värre än vistas i en öde stuga i ett väglöst land tillammans med ett psykfall. Därifrån kan man ändå försöka bryta sig ut för att sen springa genom skogen någonstans där det finns folk. Men mitt på havet finns det inte många stugor..
Citera
2017-08-23, 13:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Vad jag förstår är ubåtar rätt komplexa. Det är inte direkt en jolle han byggt.
Observera att ubåten byggts av en grupp hobbymekaniker på fritiden. Madsen har, av sina tidigare kollegor, blivit kritiserad för att han bidragit så lite i bygget men tagit åt sig äran för ubåten (finns länkat till detta tidigare i tråden). Den här svadan om att det är han som är hjärnan bakom ubåten och raketprojektet kommer från honom själv. Det är han själv som varit ute i media och målat upp en bild av sig själv som Danmarks svar på Elon Musk. Tyder i min bok på en narcissistisk person med grandios självbild - en av huvudkaraktärsdragen för en psykopat.
Citera
2017-08-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.youtube.com/watch?v=N7fNHr46jD0

Det här är lite ironiskt idag, med facit i hand. Madsen håller föreläsning om hur man ska förverkliga sina drömmar...

Men det konstiga är ju, att på alla de här videorna, tycker jag att han verkar så påfallande kompetent och vettig. Om jag hade gjort min research genom att titta på dem, så skulle jag INTE ha varit rädd för att gå ner i en ubåt med honom. (D.v.s. - jag skulle ha varit skräckslagen för att gå ner i en UBÅT under alla omständigheter, av rädslan för en olycka och att dö av drunkning eller kvävning, men jag skulle inte ha varit rädd för att bli instängd med just HONOM.)

Kan hålla med. Men åt andra sidan, detta kan ju knappast vara den första föreläsningen han hållit. Kan ju vara så att han i de första föreläsningarna/intervjuer var väldigt "jag,jag,jag", men att hans medarbetare informerade honom att "Hörrrödudu, ska du hålla föredrag om vad vi håller på med, lugna ner det där med att det är DU som gör allt.". Det kan alltså vara så att alla dessa "We" som vi hör i början av detta klippet (och andra liknande) egentligen är något han påklistrat för att inte bli för opopulär bland sina medarbetare som han naturligtvis har ett beroendeförhållande till för att göra den minsta lilla grej.

Sen får jag en misstanke om att han egentligen inte är så otroligt teknisk kunnig, men att han omgett sig av personer med högre tekniskt kunnande, haft kapital och att han till en viss grad snarare är en initiativtagare och gallionsfigur som sen yttrar massa imponerande halvt flummiga saker, lite i stil med Elon Musk.
Citera
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Jag tror den stundande raketuppskjutningen spelat in. Antingen var han i en annan värld och något fick honom att överreagera varpå något hände, eller så var det en olycka och han ville till varje pris inte missa uppskjutningen så han försökte dölja det så länge som möjligt. Att han handlat i panik är säkert, då tänker man inte smart även om man är smart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hur länge var tanken att Kim Wall skulle vara på u-båten?
Ett par timmar har jag förstått.
Citera
Medlem
Csaba Perlenberg skriver i Expressen om journalistyrkets faror och KW:n rapportering av ”platser som de flesta av oss aldrig kommer att besöka..”

Som exempel tar han upp Kuba.

Jag förstår inte. Massor av människor besöker Kuba årligen och det är dessutom inte ett dug farligt att åka dit och intervjua lokalbefolkningen.

Sen jämför han KW:s ”arbetsrelaterade död” med andra journalisters som har sprängts i bitar av självmordsbombare exempelvis i Afganistan. Och med journalister i Mexiko där tolv av dem mördades till följd av sin rapportering om den organiserade brottsligheten och korruptionen.

Det blir lite löjligt om man försöker måla upp en bild att KW höll på med en viktig uppgift i paritet med andra journalister som riskerar sina liv för att kunna rapportera om orättvisor, förtryck och korruption i världen, när vi nu alla vet att KW höll på att skriva en artikel om en galenpanna som hade byggt en ubåt.

KW skulle inte ha gjort världen eller skattebetalarna en stor tjänst oavsett vilka karaktärsdrag hon sen hade kunnat rapportera om idioten.

Min mening är inte att klanka ner hennes arbetsinsatser, men det blir lite löjligt när man försöker göra henne till en krigskorre..
Citera
2017-08-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOneEyedSnake
Kroppen har väl lossnat ifrån sänket, havet rör sig och nerkylning kan ha gjort sitt.
Citera
2017-08-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOneEyedSnake
Ok vad var det som kan ha gått fel med Madsens plan att sänka kroppsdelarna ur ett rent mekanistiskt perspektiv? I tidningen står det ju att man funnit metall på kroppen och möjligen även någon skada på torson som man tror kan vara för att förhindra gasansamling. Så uppenbarligen måste han haft för avsikt att de inte skulle flyta upp.

I stort sett va fan som helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in