2017-08-23, 12:22
Medlem
Nu har verkligen "Kapten Haddock" satt sig i skiten!!!
Först säger han att ubåten havererat och därför sjönk - Efter undersökning visar det sig att det hela gjorts avsiktligt.
Sedan säger han att han släppt av K.W vid en restaurang - Efter undersökning av övervakningskameror/vittnen visade det sig att varken någon ubåt eller K.W varit där.
Han påstår då sedan att det hänt en olycka på båten, vilket medförde att K.W dog och att han sedan "begravde henne till havs" - K.W kropp hittas styckad och där mycket talar för att han genom metallföremål försökt att sänka kroppen.

Vill man vara jävligt krass kan man säga att den danska åklagaren i princip kan packa ihop det dom har, väcka åtal och vinna målet redan nu!
Citera
2017-08-23, 12:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenPaste
Jag gissar att han strypt henne och möjligtvis då efter en våldtäkt/försök till dylik eller en sexlek som gick fel. Med tanke på Kim Wall som person är kanske det sistnämnda mindre troligt.
Det är inte säkert att något gick fel - det kan ha gått precis som han tänkt sig om/när han bestämde sig för allt våldta henne. Skulle han ha tagit med henne levande till land igen så hade han ju hamnat i finkan.

Ser det som fullständigt orimligt att KW frivilligt skulle acceptera någonting annat än just den intervjun hon var där för att göra. Enligt polisen hade de haft en helt strikt professionell mailkonversation, KW:s pojkvän vinkade av henne när de åkte ut och väntade henne tillbaka efter två timmar.
Citera
2017-08-23, 12:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Har det framkommit varför han blev häktad så pass snabbt efter att han blivit räddad?
Jag tyckte det var märkligt redan då att de häktade honom nära på direkt. Känns som de måste vetat något.. Funderar på om KW kan ha fått iväg något sms eller ett avbrutet samtal eller liknande.
Eller finns det en förklaring på detta som jag missat?
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Exakt, psykopater saknar kreativitet, vilket är vårt enda skydd mot dom. Dom agerar så som en reptil skulle. Jag antar att det är därifrån begreppet "kallblodig" kommer.

Efter att ha läst om PM och hans bedrifter blir jag mer och mer övertygad om att han kan ha denna störning. Han överdriver sina bedrifter och tar all ära för raketer och ubåtar trots att han haft massor av frivilliga ingenjörer med i projekten. Frågan är hur mycket han egentligen klarat av att göra utan deras hjälp? Det är sannolikt därför folk alltid lessnat på honom då han ska ha all cred hela tiden.

Just nu obducerar man upphittad kroppsdel. Om det är sant att benen är kapade nånstans i trakterna av knäskålarna så borde fiffi ha bärgats intakt. Ska bli intressant att höra PM:s advokat förklara varför man hittar PM:s sperma därinne. Såvida nu inte saltvattnet har förött det beviset också.

Förövrigt anser jag att PM inte var särskilt smart som dumpade hennes torso i lä av Amager. Vattnet där torson flöt iland är mycket mindre strömt än vattnet i själva Öresund med öppet spjäll åt bägge hållen. Strömmarna i själva sundet hade troligen fört kroppen längre bort åt endera hållet beroende på strömriktningen. Då kanske han hade klarat sig bättre. Nu sitter han på vagnen.
Senast redigerad av Starback 2017-08-23 kl. 12:29.
Citera
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Jag läser på just nu. Det är väldigt svårt att få information och källor överhuvudtaget på något så militärt känsligt i en militär hotspot som Öresund.

Vi får dra paralleller till tillgången på teknologi och vilka metoder som används civilt och sen avgöra om det är rimligt eller inte att kunna spela in ljud från hela Öresund och sen ha något system som självmant kan avgöra om en ljudsnutt är "ovanlig" och sen skicka det till centralen.

Vet inte om det går att veta.

Det här är vad som fanns från slutet av andra världskriget till slutet av kalla kriget i början av 90-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS

Vad som hänt sen dess kan man ju bara gissa. Plocka fram en dator från 1988 och försök göra nåt vettigt på den idag. Utvecklingen har gått framåt sedan dess. USA tänkte troligen inte att, "Jaha, nu är kalla kriget slut, då lägger vi ner all utveckling".

Vidare är Danmark med i NATO. Självklart har USA övervakning i de viktigaste farvattnen där hela Rysslands Östersjöflotta skulle behöva transportera sig (Visserligen över Stora Bält, men det vore ju tjänstefel att inte bevaka Köpenhamn också).

De har definitivt ljudprofil på alla intressanta farkoster i vattnet. Dit hör nog Nautilus så de kan filtera bort eventuella undervattensfarkoster som brus. Sen hur långt och noggrannt de kan mäta är ju en annan sak.
Citera
2017-08-23, 12:24
Medlem
Erik Östs avatar
[quote=Picasso2|61582342]
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Lippestad vidhöll då, vilket jag tycker var väldigt sunt, att advokatens jobb är att säkerställa rättssäkerheten för sin klient. Även om advokaten anser det uppenbart att klienten är skyldig, har denne rätt till en rättvis rättegång och inte döms för saker den de facto är oskyldig till.

Advokater (undantaget Saul Goodman) sitter inte och hittar på berättelser åt sin klient för att få denne frikänd, utan återberättar det som klienten menar har inträffat.

Jag talade med en brottsmålsadvokat på flyget för några veckor sedan och frågade då om det inte var svårt att försvara en klient då om denne erkänner sitt brott för advokaten. Han sa då att det i princip aldrig händer - han hade varit med om det en enda gång under 40 år, och då avsade han sig målet.[/QUOTE]

Jo, jag kan det där. Har jobbat på advokatfirma så jag känner till allt det där. En försvarare är den åtalades språkrör och skall dessutom ifrågasätta åklagaren om denne kommer med påståenden som inte, enligt klienten, stämmer. Men känslomässigt är jag kluven. Vad beträffar erkännanden så vet jag att sånt händer. En klient erkänner men vill att advokaten försvarar såsom oskyldig. Det går inte. Då får man avsäga sig målet.

Många "skickliga" adokater är psykopater och det är en god egenskap när man ska utöva det yrket. (Läs.goda psykopater)
Citera
2017-08-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Precis! Men vilken idiot som helst förstår att han mördat KW och borde dömas hårt. Jurister däremot måste döma enligt lagens formalia. Det som inte är tillräckligt bevisat har noll värde.

Dra den om rödluvan. PM kommer att sitta resten av livet. Juristerna kommer att hitta en väg som håller honom inne för evigt.

https://www.youtube.com/watch?v=TAhyZegVkhw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har det framkommit varför han blev häktad så pass snabbt efter att han blivit räddad?
Jag tyckte det var märkligt redan då att de häktade honom nära på direkt. Känns som de måste vetat något.. Funderar på om KW kan ha fått iväg något sms eller ett avbrutet samtal eller liknande.
Eller finns det en förklaring på detta som jag missat?
Nej, de tog in honom på förhör. De anhöll honom pga vad han berättade i förhör. Först på lördagen blev han häktad i häktningsförhandlingarna.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyJoe
Kan man som svensk lita på en dansk? Nej!!

Ha, ha, ha Cased closed. Där har vi orsaken och för polisen bör inte råda några tvivel om varför han är skyldig.
Citera
2017-08-23, 12:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, jag kan det där. Har jobbat på advokatfirma så jag känner till allt det där. En försvarare är den åtalades språkrör och skall dessutom ifrågasätta åklagaren om denne kommer med påståenden som inte, enligt klienten, stämmer. Men känslomässigt är jag kluven. Vad beträffar erkännanden så vet jag att sånt händer. En klient erkänner men vill att advokaten försvarar såsom oskyldig. Det går inte. Då får man avsäga sig målet.
Ja känslomässigt är det säkert inte ett jobb för alla. Fast jag antar att man växer in i det, människan är förvånansvärt anpassningsbar. Tänk på de i räddningstjänsten som är först på plats vid hemska trafikolyckor, fy fan... jag ryser bara jag tänker på det.
Citera
2017-08-23, 12:26
Medlem
RogerRogers avatar
Det intressantaste i den här historien är att hans kändisskap, i kombination med att de båda dokumenterades på ubåten den kvällen, gör att han omöjligen kan ha trott sig kunna komma undan med det han nu verkar ha gjort. Kan han ha velat utvidga sitt kändisskap och odödliggöras som ubåtsmördaren för all framtid?
Citera
2017-08-23, 12:27
Medlem
Frågan är ju varför Madsen hjälper polisen med att peka ut var han har dumpat kroppen? Han vill ju knappast riskera att polisen hittar en styckad kropp av Kim Wall när han själv har återberättat att han dumpat hela kroppen.

Nu var det dock en cyklist som hittade torson av en ren slump, så inte omöjligt att Madsen pekat ut fel plats till polisen. När han ändå har ljugit om allt annat så vore inte särskilt konstigt att han ljugit här också.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-23 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in