2017-08-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Han var/är extremt intelligent. Kan jag räkna ut att detta är bästa sättet som ek medelmåtta, kan PM garanterat göra det. Att hanr lugn och metodisk handlar om att han haft en klar bild över vad han vill åstadkomma.

PMs sociala färdigheter verkar av de dokumentärer och dylikt som finns om honom lämna mycket övrigt att önska. Han verkar minst sagt udda och har svårt att tolka andra människors tankebanor och reaktioner (vilket gör att jag inte tror att det är en regelrätt psykopat utan snarare en aspergare).
Vad han förväntar sig och planerar i sociala interaktioner behöver inte alls stämma överens med vad någon normalbegåvad person skulle komma fram till.

Hans fallerade samarbeten kring andra raketprojekt och agerandet från PMs sida i samband med detta visar på att han inte alls begriper varför saker går åt skogen medans de händer och saknar till viss del en självspegel eller medvetenhet om hur han framstår hos andra. Det är först i efterhand när han är självkritisk och lyfter bort de tekniska aspekterna som han verkar ha kommit fram till någon form av självinsikt (och då har han bland annat visat ånger, något som syns i hans brev/epost till de gamla kollegorna).

Han är tekniskt begåvad och klarsynt inom vissa områden man kan mycket väl vara totalt handikappad när det kommer till andra rent socialt begåvningsmässigt baserade situationer.

Hans tekniska förklaring till varför ubåten sjönk tex, kan i hans medvetande ha låtit perfekt och sund (rent tekniskt) men ur en beteendemässig synvinkel om hur andra kommer tolka hans förklaring och uppträdande (alldeles oavsett de tekniska aspekterna) kan han ha varit totalt clueless.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-23 kl. 12:06.
Citera
2017-08-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är liksom det. Polispådraget initialt (innan han ens sänker sin u-båt) står enligt mig inte i proportion till det förlopp som allmänt beskrivs. Polisen har ju begränsade resurser (till skillnad från kriminalserier). Det är enligt mig mycket sannolikt att polisen hade betydliga indikationer på att Peter Madsen hade betett sig oroväckande mot Kim. Det mest sannolika sättet är väl att Kim hunnit SMSa till sin pojkvän att hon känner sig lite okomfortabel och han sedan visat detta till polisen. Hypotesen med militär avlyssningar anser jag som mindre sannolik.

Kan vara så - men, danska polisen är oftast, liksom den finska polisen, betydligt mer handlingskraftig än den svenska polisen när det kommer till sådana här saker. Dessutom verkar danskarna vara bättre på att samordna resurser från olika myndigheter (kustbevakning, militär etc.).

Det kan ju också vara så att man försökt nå såväl KW som PM och misslyckats. Dessutom fanns ju någon slags tids- och färdplan. Hade ubåten fått motorhaveri hade det ju varit enkelt för PM att kontakta någon / myndigheter för hjälp o.s.v. men någon sådan förfrågan hade inte inkommit vad jag förstår. D.v.s. det var helt tyst.

Väger man samman hemmabygge, ej återkommit trots bred marginal i tidplanen, går ej att positionera, ej sökt kontakt, går ej att kontakta o.s.v. får man en oroväckande bild redan där.
Citera
2017-08-23, 12:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ja, just det. Han ljög om att båten sjunkit av sig själv.
Citera
2017-08-23, 12:03
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om det är Jonna Henningson du refererar till så, om jag inte minns fel, så klarade hon det inte så länge. Det var rent raseri som gjorde det. Hon gick självmant till polisen strax därefter och berättade vad hon gjort. Hon kunde inte leva med det. Rätta mig om jag har fel.

Det har du faktiskt rätt i.

Mördar på morgonen, jobbar EM och begravar henne på kvällen därefter ringer polisen.
Citera
2017-08-23, 12:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Folk har blivit dömda för mord utan kropp, han kommer bli dömd för mord. Med eller utan huvud

Jag känner inte att jag är så insatt i det danska domstolsväsendet när det gäller att döma för mord om de upphittade kroppsdelarna inte skulle påvisa mord.
Citera
2017-08-23, 12:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Han var/är extremt intelligent. Kan jag räkna ut att detta är bästa sättet som ek medelmåtta, kan PM garanterat göra det. Att hanr lugn och metodisk handlar om att han haft en klar bild över vad han vill åstadkomma.

Vid Caroline-fallet så mördades hon, styckades och grävdes ner av en till synes "vanlig tjej" som inte lyfts fram som speciellt smart så att ett geni handlar så här bör knappast få folk att lyfta på ögonbrynet.

Men, det är bara min åsikt.
Jag tror inte att han är alltför intelligent - i så fall hade han inte åkt fast. Hade han väckts av polisen kl. 3 på morgonen med frågor om var KW är, och han berättat att han släppt av henne som avtalat, så hade han haft fina chanser att komma undan (under förutsättning att han gjort sig av med alla spår i ubåten). Att dyka upp med en blodfylld ubåt på förmiddagen, 15 timmar efter att han åkte ut med henne, tyder inte på någon våldsam intelligens. Intelligenta psykopater ligger säkerligen bakom några de enorma mängderna hemska mord världen över som aldrig blir lösta.

Det är också viktigt att minnas att det är han själv som skapat bilden av sig själv som raketingenjör, forskare och superuppfinnare. I praktiken var han medlem i en liten hobbygrupp som byggde mekaniska prylar efter ritningar på nätet. Vem som helst av oss som skriver här kan gå med i en sådan grupp, det blir man inte automatiskt intelligent uppfinnare av.
Citera
2017-08-23, 12:04
Medlem
PMs advokat får ett svårt jobb nu. Hon vet att kroppen är styckad avsiktligt. Hon vet, naturligtvis, att det är PM som gjort det. Att gå in och försvara denne man måste te sig väldigt jobbigt. Jag minns Breiviks försvarare, Geir Lippestad. Han fick ta emot både spott och spe från allmänheten, ägg kastades på hans bostad osv osv. Han var lättad när målet var rott i hamn. Det är svårt för allmänhet att förstå vad en försvares jobb går ut på: "HUR kan han försvara en sådan man" osv osv. Men rättssäkerheten kräver det. Tyvärr kan jag ibland säga.
Citera
2017-08-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Vilket polispådrag? Att han blir upphämtad av en patrull för sjöförhör när båten sjunkit är inte ett dugg konstigt. Det blir ännu mindre konstigt om du betänker att det hela började som ett anmält försvinnande (dvs ett polisiärt ärende). Sjöräddning och försvar kopplades ju in först när man på myndighetssidan i Danmark insåg att hon åkt iväg i raket-madsens ubåt kvällen innan (men det trollar ju inte bort den polisiära delen som dras igång vid en anmäld försvunnen person då det är olika myndigheter inblandade).

Som sagt, jag pratade primärt om hur snabbt resurser sattes in innan u-båten ens sänktes (vilket jag även påpekade). Jag kan inte de exakta procedurerna dansk polis brukar följa, men måste påpeka att jag personligen reagerade ganska omgående på hur omfattande resurser som sattes in i denna sak så oerhört snabbt. Du kanske är en expert på dansk efterforskningsmetodik, vilket är trevligt, men jag är inte det. Det fick mig till att relativt snabbt misstänka att polisen på något sätt hade betydligt mer information i saken än vad som ens kommit ut nu över en vecka senare. Jag anser det fortfarande för högt sannolikt.
Citera
Medlem
KattenPastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dekapitering tyder på att han ville dölja dödsorsaken eller att det var för nöjes skull. Det blir inte lättare att baxa en kropp med huvudet borta.

Hoppas att jurister kan döma honom till livstid, men att de inte fokuserar på styckningen. Annars finns risken att någon dyker upp och hävdar att han hittat en död kropp och styckat den - av vilken anledning det nu må vara.

Jag gissar att han strypt henne och möjligtvis då efter en våldtäkt/försök till dylik eller en sexlek som gick fel. Med tanke på Kim Wall som person är kanske det sistnämnda mindre troligt.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja precis i ljuset av att han är en gravt störd individ så blir det kanske rationellt. En maskins rationalitet.

Exakt, psykopater saknar kreativitet, vilket är vårt enda skydd mot dom. Dom agerar så som en reptil skulle. Jag antar att det är därifrån begreppet "kallblodig" kommer.

Efter att ha läst om PM och hans bedrifter blir jag mer och mer övertygad om att han kan ha denna störning. Han överdriver sina bedrifter och tar all ära för raketer och ubåtar trots att han haft massor av frivilliga ingenjörer med i projekten. Frågan är hur mycket han egentligen klarat av att göra utan deras hjälp? Det är sannolikt därför folk alltid lessnat på honom då han ska ha all cred hela tiden.
Citera
2017-08-23, 12:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dekapitering tyder på att han ville dölja dödsorsaken eller att det var för nöjes skull. Det blir inte lättare att baxa en kropp med huvudet borta.

Hoppas att jurister kan döma honom till livstid, men att de inte fokuserar på styckningen. Annars finns risken att någon dyker upp och hävdar att han hittat en död kropp och styckat den - av vilken anledning det nu må vara.
Men snälla. I rätten sitter inte idioter.
Citera
2017-08-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Som sagt, jag pratade primärt om hur snabbt resurser sattes in innan u-båten ens sänktes (vilket jag även påpekade). Jag kan inte de exakta procedurerna dansk polis brukar följa, men måste påpeka att jag personligen reagerade ganska omgående på hur omfattande resurser som sattes in i denna sak så oerhört snabbt. Du kanske är en expert på dansk efterforskningsmetodik, vilket är trevligt, men jag är inte det. Det fick mig till att relativt snabbt misstänka att polisen på något sätt hade betydligt mer information i saken än vad som ens kommit ut nu över en vecka senare. Jag anser det fortfarande för högt sannolikt.

De resurser det handlade om då handlade ju om Sjöräddning. Och att man sätter in omfattande resurser i eftersöket av en ubåt som är försvunnen är för att varje minut är ytterst dyrbar (ligger den på botten har man inte lång tid på sig att rädda någon).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in