Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
PMs advokat får ett svårt jobb nu. Hon vet att kroppen är styckad avsiktligt. Hon vet, naturligtvis, att det är PM som gjort det. Att gå in och försvara denne man måste te sig väldigt jobbigt. Jag minns Breiviks försvarare, Geir Lippestad. Han fick ta emot både spott och spe från allmänheten, ägg kastades på hans bostad osv osv. Han var lättad när målet var rott i hamn. Det är svårt för allmänhet att förstå vad en försvares jobb går ut på: "HUR kan han försvara en sådan man" osv osv. Men rättssäkerheten kräver det. Tyvärr kan jag ibland säga.
Lippestad vidhöll då, vilket jag tycker var väldigt sunt, att advokatens jobb är att säkerställa rättssäkerheten för sin klient. Även om advokaten anser det uppenbart att klienten är skyldig, har denne rätt till en rättvis rättegång och inte döms för saker den de facto är oskyldig till.
Advokater (undantaget Saul Goodman) sitter inte och hittar på berättelser åt sin klient för att få denne frikänd, utan återberättar det som klienten menar har inträffat.
Jag talade med en brottsmålsadvokat på flyget för några veckor sedan och frågade då om det inte var svårt att försvara en klient då om denne erkänner sitt brott för advokaten. Han sa då att det i princip aldrig händer - han hade varit med om det en enda gång under 40 år, och då avsade han sig målet.