2017-08-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja det var på allvar. Kan man inte se skllnad på fisande sillar och u-båtar så tänkte jag att det kanske var ännu svårare att se skillnad på u-båtar och u-båtar men det var ju dumt tydligen.

Fortfarande o.t. men det med ljud från mink/fisk har blivit helt (och troligen mycket medvetet) feltolkat. Det rör en kort period och har bland annat haft en upprinnelse i att man all hemlighet köpte in och driftsatte utrustning som inte ursprungligen var avsedd för bruk innanhav/svenska förhållanden. (En passus är, när det gäller fiskstim, är att dessa kan reagera på fara / varna andra genom att just göra sådana ljud. Exempel på fara kan vara när något hotande snabbt närmar sig stimmet. Stor rovfisk, dykfarkost...)

PM's konstruktion har inte den operationella uthållighet m.m. som krävs för specialoperationer. Jag skulle snarast vilja påstå att det är högst tveksamt om det alls är en bra idé att dyka alltför mycket med den farkosten. Även om det varit kunniga personer inblandade i konstruktionen är en ubåt/dykfarkost en mycket komplicerad historia och vill man bygga en sådan som faktiskt är hyfsat säker (och driftsäker) är i alla fall min bedömning att det krävs ganska mycket mer än vad som gjorts med PM's farkost.

Men det är klart, drar man sig inte för att stycka en människa ombord på ubåten kanske man inte drar sig för att dyka med den eller slarva med annat...
Citera
2017-08-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är liksom det. Polispådraget initialt (innan han ens sänker sin u-båt) står enligt mig inte i proportion till det förlopp som allmänt beskrivs. Polisen har ju begränsade resurser (till skillnad från kriminalserier). Det är enligt mig mycket sannolikt att polisen hade betydliga indikationer på att Peter Madsen hade betett sig oroväckande mot Kim. Det mest sannolika sättet är väl att Kim hunnit SMSa till sin pojkvän att hon känner sig lite okomfortabel och han sedan visat detta till polisen. Hypotesen med militär avlyssningar anser jag som mindre sannolik.

Vilket polispådrag? Att han blir upphämtad av en patrull för sjöförhör när båten sjunkit är inte ett dugg konstigt. Det blir ännu mindre konstigt om du betänker att det hela började som ett anmält försvinnande (dvs ett polisiärt ärende). Sjöräddning och försvar kopplades ju in först när man på myndighetssidan i Danmark insåg att hon åkt iväg i raket-madsens ubåt kvällen innan (men det trollar ju inte bort den polisiära delen som dras igång vid en anmäld försvunnen person då det är olika myndigheter inblandade).
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte konstigt nej. Men att dela på en människa i sex delar.... det är inte många som klarar av mentalt. Själv klarar jag knappt att dela på en kyckling. Tanken att efter mordet karva i en människa hade fått mig både att kräkas och svimma. Och så ska man dessutom leva med sig själv efteråt.

Du hade klarat det om du var tvungen. Människans överlevnadsinstinkt är det starkaste vi har och om han ser det som enda utvägen så gör han det.

Jag tror att vi alla kan genomföra helt sinnessjuka saker under press. Att leva med det i längden är en annan sak men att "stänga av" gör människor i krigszoner hela tiden, annars fungerar man inte.
Citera
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Det är ju precis det han har gjort, vilket nog de flesta av oss med någorlunda intelligens skulle kunna lista ut.
Men nej, självklart föll hon i en trappa, blev av med både benen, huvud och armar. Och då, ja just då bestämde sig Madsen för en begravning via sjöss. Du min herre, är en jävla idiot.
Arma Sverige att du ens har rösträtt.

Ja många i tråden som varit totalt frånvarande från verkligheten och har IQ badboll. Allt från teorier om hajar till båtproppelrar till att det ligger en hel hög styckade kvinnokroppar i Öresund o flyter runt. Jag hade iofs blivit chockad om det var någon annan än KW som de hittade.

Det hela var planerat av en livsfarlig psykopat som säkert har mördat förr. Fälls PM inte för mord efter allt som kommit fram så hoppas jag det sker en Dexter med han. Öga för öga och tand för tand och huvud från lem och hans delar dumpade i Öresund. Läskigt att det ligger ett huvud någonstans o flyter runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Han var/är extremt intelligent. Kan jag räkna ut att detta är bästa sättet som ek medelmåtta, kan PM garanterat göra det. Att hanr lugn och metodisk handlar om att han haft en klar bild över vad han vill åstadkomma.

Vid Caroline-fallet så mördades hon, styckades och grävdes ner av en till synes "vanlig tjej" som inte lyfts fram som speciellt smart så att ett geni handlar så här bör knappast få folk att lyfta på ögonbrynet.

Men, det är bara min åsikt.

Om det är Jonna Henningson du refererar till så, om jag inte minns fel, så klarade hon det inte så länge. Det var rent raseri som gjorde det. Hon gick självmant till polisen strax därefter och berättade vad hon gjort. Hon kunde inte leva med det. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-08-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Han kanske försökte droga henne, men hon hade någon sjukdom som gör att hon dör av drogen. Då tar det hus i helvete för honom och resultatet är det slafsverk vi måste reda ut nu.

"Kul" att spekulera.
Din teori håller jag högt.

Han drogar henne med (något) kanske för att i "lugn o ro" kunna förgripa sig på henne.
Till sin fasa märker han att hon inte bara är medvetslös utan livlös.

Detta beskriver han som OLYCKA...

Inga hjärtslag.
Panik=TOTAL vilket leder till att han börjar brainstorma över hur han ska ta sig ur detta.
Han kommer fram till att han dels måste göra sig av med liket, dels försvåra/omöjligöra att hon hittas.
Han kommer på den lysande iden att dela upp henne i bitar ihopp om att de aldrig kan återfinnas/äts upp av havets rovdjur.
Resten är historia.
Senast redigerad av MrStreamer 2017-08-23 kl. 12:04.
Citera
Medlem
DyslexiKungens avatar
Om det nu var en olycka som ingen tror på? men varför skulle han då begrava henne och t.o.m stycka henne omedelbart? Istället för att hennes släktingar fick hämta hem henne och begrava? Där har nu uppfinnaren mycket att svara på

Alla hans ritningar gick åt pipan för denne uppfinnare.Det är bäst för han att han erkänner nu så fort som möjligt.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Inte konstigt nej. Men att dela på en människa i sex delar.... det är inte många som klarar av mentalt. Själv klarar jag knappt att dela på en kyckling. Tanken att efter mordet karva i en människa hade fått mig både att kräkas och svimma. Och så ska man dessutom leva med sig själv efteråt.
Styckningen kan ju vara en förlängning av dödandet; han hugger flera gånger i ansikte och hals (obehagliga syner, ljud och dofter) och sedan bara fortsätter han? Om han styckat i direkt anslutning till dödandet borde det vara mycket blodigt i båten.
Citera
2017-08-23, 11:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Citat:
Dekapitering tyder på att han ville dölja dödsorsaken eller att det var för nöjes skull. Det blir inte lättare att baxa en kropp med huvudet borta.

Hoppas att jurister kan döma honom till livstid, men att de inte fokuserar på styckningen. Annars finns risken att någon dyker upp och hävdar att han hittat en död kropp och styckat den - av vilken anledning det nu må vara.
Citera
2017-08-23, 11:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är liksom det. Polispådraget initialt (innan han ens sänker sin u-båt) står enligt mig inte i proportion till det förlopp som allmänt beskrivs. Polisen har ju begränsade resurser (till skillnad från kriminalserier). Det är enligt mig mycket sannolikt att polisen hade betydliga indikationer på att Peter Madsen hade betett sig oroväckande mot Kim. Det mest sannolika sättet är väl att Kim hunnit SMSa till sin pojkvän att hon känner sig lite okomfortabel och han sedan visat detta till polisen. Hypotesen med militär avlyssningar anser jag som mindre sannolik.
Jag tror att pojkvännen endast kontaktade myndigheterna om att ubåten med hans flickvän var försvunnen. Det skedde kring 02:30.
När försvaret, eller om det var sjövärnet, inte fått kontakt med ubåten blev polis inkopplad c:a en timma senare kring 03.30.
Jag tror det talar mot att det funnits en misstanke om brott?
Senast redigerad av Tomato 2017-08-23 kl. 12:07.
Citera
2017-08-23, 12:00
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Mikrofoner och militär lyssnar på allt som händer i sundet varje dag. Jag vet inte om det är relevant eller inte.

Absolut sker det signalspaning i vatten, även i sundet. Jag har emellertid svårt att se att den förmågan skulle användas för att lösa ett brott av denna dignitet, även om sensorer skulle ha snappat upp något. Det är helt enkelt inte värt att blotta sin militära förmåga för att lösa ett litet mord/dråp/whatever...
Citera
2017-08-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Styckningen kan ju vara en förlängning av dödandet; han hugger flera gånger i ansikte och hals (obehagliga syner, ljud och dofter) och sedan bara fortsätter han? Om han styckat i direkt anslutning till dödandet borde det vara mycket blodigt i båten.

Som jag har förstått det så var det också väldigt mycket blod i båten. Mycket blodstänk är nog oundvikligt i båda fallen, även om han hade styckat henne en stund efter att han dödat henne.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-23 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in