2017-08-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Möjligt att han aldrig begått ett mord förr. Men jag tror han haft starka fantasier om detta. Eftersom han var så kall att han styckade henne, och dessutom stack hål i torson och pressade ut på den luft som fanns, så har han haft scenariot i skallen. Det visar även hans lugn på. Han var säker på att han räknat ut det rätt. Och han sänkte inte ubåten förrän han hade chans att komma ur havet levande, dvs upp i en räddningsbåd. Jo då. Han hade räknat ut allt. Om än att han kanske inte visste att just denna resa skulle bli den resa där han kunde göra detta i praktiken.

Du måste förstå att det här är ingen "livets hårda skola" kille utan en man som byggt rymdraketer med forskare från NASA och som högst troligt besitter en tresiffrig IQ med stor marginal. Han vet hur han lugnt och metodiskt ska handla och är väl medveten om att han inte får drabbas av panik. Jag tror inte att den här människan har drömt om att utföra ett bestialiskt mord utan har helt enkelt handlat efter rådande omständigheter.
Citera
2017-08-23, 11:38
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Freya sänkte han efter att han hamnat i en juridisk tvist med sin tidigare kompanjon och ägare. Kompanjonen ägde ubåten och Madsen var tvungen att lämna över den till honom. Då åkte Madsen istället ut och sänkte den.

Detta beteende är typiskt för psykopater - de vill hämnas på den som ställer sig i vägen för dem och kan aldrig någonsin acceptera ett nederlag. Psykopatens hämnd är ofta helt oproportionerlig.

Jag tror alltså inte att det var en styckning som skulle döljas där, utan att det handlar om en våldsam hämnd - om inte Madsen fick ha Freya då skulle ingen annan heller få ha henne.
Men man vet inte - Madsen framstår som en sadistisk psykopat av allra värsta sorten. Vi kan vara helt säkra på att vi inte sett allt av den här historien.

Det feta där är ju ett intressant personlighetsdrag som verkar vara återkommande hos mördare. Var väl bara någon dag sen som någon i USA sköt sitt ex i huvudet av samma anledning. Kanske kände han samma för KW om han blev kär eller nåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Är det bara jag som tycker det är konstigt att innan han ens kommit upp till land har polisen redan 'tagit' honom?
Låt säga han lämnat henne i hamnen det hade väl egentligen ej varit konstigt?
Kan förstå man vill höra honom typ 1-2 dagar efter Kim ej hittats. Men direkt?

Ja, det är inte ett dugg konstigt. Det handlar initialt om en anmälan om en försvunnen person (KWs pojkvän anmäler) och är därmed ett polisiärt ärende.
Det utvecklas därefter till ett potentiellt sjödrama med en försvunnen ubåt (och involverar Dansk sjöräddning och försvaret).
Efter att ubåten dykt upp strax efter 10 rör det sig fortfarande om en försvunnen person och i och med att ubåten förliser under mystiska omständigheter och med vittnen i den direkta närheten så hålls ett s.k. Sjöförhör. Eftersom PM bevisligen är en raketusel lögnare så fattar polisen misstankar och vid 17-tiden blir han anhållen.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker det är konstigt att innan han ens kommit upp till land har polisen redan 'tagit' honom?

Kan hålla med om att det låter lite underligt men hur var det egentligen med tidsförloppet blev han gripen så tidigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du måste förstå att det här är ingen "livets hårda skola" kille utan en man som byggt rymdraketer med forskare från NASA och som högst troligt besitter en tresiffrig IQ med stor marginal. Han vet hur han lugnt och metodiskt ska handla och är väl medveten om att han inte får drabbas av panik. Jag tror inte att den här människan har drömt om att utföra ett bestialiskt mord utan har helt enkelt handlat efter rådande omständigheter.
Jag håller inte med dig. Att pressa luften ur en torso ingår inte i att "handla efter rådande omständigheter". Nej, det håller inte.
Citera
2017-08-23, 11:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det är väl inte konstigt att de intresserar sig för honom innan han kommit i land? Det var ju först efter han kommit i land som han berättade att han redan släppt av henne kvällen innan. Alltså trodde ju polisen att han hade med hennes försvinnande att göra redan från start.

När han väl kommit i land visade det sig att han var smutsig i ansiktet. En rutinerad brottsutredare kan nog känna igen blod. Han häktades ca. en timma efter att han kommit i land om jag minns rätt från den danska videosnutt som visade händelseförloppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Kan hålla med om att det låter lite underligt men hur var det egentligen med tidsförloppet blev han gripen så tidigt?
Han blev anhållen samma dag, och häktad lördag eftermiddag.
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Öh, på allvar? Syftar du på ubåtsjakter i allmänhet, Kanholmsfjärden 2014 o.s.v. är svaret nej. Men det är inte ett ämne för denna tråd.

Du kan numera hitta mått, fotografier, bilder från ekolod m.m. i avhemligat / publicerat material från flera olika källor. Avseende öppna källor är en bra startpunkt boken "Omöjlig ubåt" av Nils-Ove Jansson som bl.a. varit ställföreträdande chef för Militära Underrättelse- och Säkerhetstjänsten (MUST).

Ja det var på allvar. Kan man inte se skllnad på fisande sillar och u-båtar så tänkte jag att det kanske var ännu svårare att se skillnad på u-båtar och u-båtar men det var ju dumt tydligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nu när man börjar fundera lite mer. Vad är det som säger att det inte är Madsens u-båt som dykt upp titt som tätt i svenska vatten?

Vad är det för räckvidd på en sån där båt? Det känns långsökt att han skulle ha åkt runt till
Stockholms skärgård och lekt kurragömma med svenska marinen.

Men fantasin skenar ju iväg här. En galning som leker Kapten Nemo borde kunna ställa till med en massa hyss.
Citera
2017-08-23, 11:40
Medlem
Har Madsen och KW någon historia sedan tidigare? Har de träffats i andra situationer eller var det här första gången?
Citera
2017-08-23, 11:40
Medlem
different_trips avatar
Fan vad man är sugen på förhören.

Med tanke på hur nyheterna kommit ut till pressen så skulle det inte förvåna mig om han varit "ärlig" från början olycka, stycka och sänka kroppen.

Då måste väl polisen bevisa att hon dräpts avsikligt eller att det finns andra bevis på att hon skändats, eller?
Citera
2017-08-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är väl inte konstigt att de intresserar sig för honom innan han kommit i land? Det var ju först efter han kommit i land som han berättade att han redan släppt av henne kvällen innan. Alltså trodde ju polisen att han hade med hennes försvinnande att göra redan från start.

När han väl kommit i land visade det sig att han var smutsig i ansiktet. En rutinerad brottsutredare kan nog känna igen blod. Han häktades ca. en timma efter att han kommit i land om jag minns rätt från den danska videosnutt som visade händelseförloppet.

Häktningen skedde på lördagen efter häktningsförhandlingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in