2017-08-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
... och ingen säljare är väl så dum att de skeppar sin vara innan pengarna syns?
det finns tyvärr dom som tror att inte överföringen kan stoppas
Citera
2017-08-23, 11:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
det finns tyvärr dom som tror att inte överföringen kan stoppas
Möjligt men hur ska säljaren se att en överföring startats? Tro på att köparen gjort det för att denne säger det? Är man naiv förlorar man.
Citera
2017-08-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Möjligt men hur ska säljaren se att en överföring startats? Tro på att köparen gjort det för att denne säger det? Är man naiv förlorar man.

finns nog säljare som är så naiva att de nöjer sig med att se på bildsärm att det görs en överföring
Citera
2017-08-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur betalar man när man handlar av privatpersoner, t ex på Blocket? Kontanter? Det verkar rätt omöjligt, bankomaterna blir allt färre och bankerna hanterar inte pengar längre. Vill man som köpare ha ett antal tusen kronor i kontanter? Det kan ju bli avsevärda buntar, sist jag tog ut pengar i en bankomat (3000 kr) fick jag allt i hundralappar(!).
De som säljer en bil för 20000 kr vill knappast ha en bunt på 200 hundralappar i näven.
Hur gör man?

Ska man exempelvis köpa en bil för 20 000, så kanske man kan komma överens med säljaren om ett annat betalsätt än kontanter. Swish är ett alternativ då pengarna kommer in på mottagarens konto direkt. Annars finns till exempelvis postväxel. Är man osäker, fråga säljaren hur personen vill få betalt.
Citera
2017-08-23, 20:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ska man exempelvis köpa en bil för 20 000, så kanske man kan komma överens med säljaren om ett annat betalsätt än kontanter. Swish är ett alternativ då pengarna kommer in på mottagarens konto direkt. Annars finns till exempelvis postväxel. Är man osäker, fråga säljaren hur personen vill få betalt.
Swish är jag obekant med, kanske en åldersgrej (jag är 50 år). Kontanter skulle kunna fungera, men kan man som säljare gå till banken och sätta in kontanter på ett konto numer? De flesta banker verkar inte vilja hantera kontanter, och insättningsautomater blir alltmer sällsynt. Postväxel har jag själv använt nån gång, men minns inte riktigt hur det funkar. Känns lite stenåldern.
Citera
2017-08-23, 22:53
Medlem
Citat:
Swish är jag obekant med, kanske en åldersgrej (jag är 50 år). Kontanter skulle kunna fungera, men kan man som säljare gå till banken och sätta in kontanter på ett konto numer? De flesta banker verkar inte vilja hantera kontanter, och insättningsautomater blir alltmer sällsynt. Postväxel har jag själv använt nån gång, men minns inte riktigt hur det funkar. Känns lite stenåldern.

Postväxel fungerar städse, men har sina begränsningar. Swish går upp till150000, förutsätter givetvis att säljaren också har swish. Kontanter, inga egentliga begränsningar, men bör undvikas av allehanda skäl.
Citera
2017-08-24, 08:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Postväxel fungerar städse, men har sina begränsningar. Swish går upp till150000, förutsätter givetvis att säljaren också har swish. Kontanter, inga egentliga begränsningar, men bör undvikas av allehanda skäl.
Postväxel verkar lite omständligt om det gäller ett par tusenlappar. Då måste säljaren gå till banken och lösa in den? Säkert förenat med avgifter och annat, förutom besväret att hitta ett bankkontor som blir alltmer sällsynta.
Citera
2017-08-24, 08:29
Medlem
Citat:
Postväxel verkar lite omständligt om det gäller ett par tusenlappar. Då måste säljaren gå till banken och lösa in den? Säkert förenat med avgifter och annat, förutom besväret att hitta ett bankkontor som blir alltmer sällsynta.

Några tusenlappar, då går kontanter bra, eller som tidigare nämnts, Swish. Köpa en bil för några hundra tusen, då kommer postväxel bäst till sin rätt.
Citera
2017-08-24, 08:37
Medlem
Citat:

Postväxel förfalskas lätt och ska man använda en sådan måste affären göras under arbetstid så man kan kan gå till kontor eller ringa och kontrollera att den är äkta.

När jag köper/säljer är det kontanter swish eller banköverföring till samma bank som jag har.
Citera
2022-09-13, 18:33
Medlem
Måste berätta...är väldigt skeptisk till just blocket eftersom jag blev blåst för några år sedan.
men nu köpte jag en grej för 1000kr plus frakt..frakten brukar kosta 220kr så jag swishade 1250kr med tanken att jag har råd att förlora det...döm om min förvånig när säljaren skickade kort dan efter på paketet å lappen med streckkoden....kanon tyckte jag...två tim efteråt kom en swish till mig på 81kr för att frakten blev billigare...så det finns ärliga hederliga folk i sverige fortfarande...
Citera
2022-11-13, 12:58
Bannlyst
Vad rekommenderar ni om man vill sälja ett brädspel eller brödrost eller cykel eller annan pryl? Blocket, Tradera eller ebay?

Fan så mycket enklare det var när Gula Tidningen fanns.
Citera
2023-04-17, 12:55
Medlem
Neolitikums avatar
Finns det en marknad liknande Blocket där man kan byta varor rätt av som alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in