• 1
  • 2
2017-08-23, 08:21
Medlem
Tammers avatar
Hur betalar man när man handlar av privatpersoner, t ex på Blocket? Kontanter? Det verkar rätt omöjligt, bankomaterna blir allt färre och bankerna hanterar inte pengar längre. Vill man som köpare ha ett antal tusen kronor i kontanter? Det kan ju bli avsevärda buntar, sist jag tog ut pengar i en bankomat (3000 kr) fick jag allt i hundralappar(!).
De som säljer en bil för 20000 kr vill knappast ha en bunt på 200 hundralappar i näven.
Hur gör man?
Citera
2017-08-23, 08:38
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur betalar man när man handlar av privatpersoner, t ex på Blocket? Kontanter? Det verkar rätt omöjligt, bankomaterna blir allt färre och bankerna hanterar inte pengar längre. Vill man som köpare ha ett antal tusen kronor i kontanter? Det kan ju bli avsevärda buntar, sist jag tog ut pengar i en bankomat (3000 kr) fick jag allt i hundralappar(!).
De som säljer en bil för 20000 kr vill knappast ha en bunt på 200 hundralappar i näven.
Hur gör man?

När jag själv sålt varor för flera tusen har jag alltid innan köp fått frågan vilket betalsätt jag vill ha.
Har använt både kontanter, swish och banköverföring.

När jag tagit ut flera tusen så har jag fått det i femhundringar.
Citera
2017-08-23, 08:46
Medlem
Kör swish och undvik invandrare för att slippa kontanter och problem med gnälliga människor som vill lämna tillbaka saker efter flera veckor.

Banköverföring fungerar vid bilköp, swish brukar väl ha någon gräns tror ja.
Citera
2017-08-23, 08:57
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
swish brukar väl ha någon gräns tror ja.

Du kan anmäla på banken att du skall göra en större swishbetalning, t.ex köpa bil. Max 150.000 för Handelsbanken iaf. Annars är det 10.000 om dagen har jag för mig.
Citera
2017-08-23, 09:20
Medlem
Är det banköverföring kan köpare ta tillbaka betalningen om det inte är samma bank då det förs över direkt
Citera
2017-08-23, 10:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Är det banköverföring kan köpare ta tillbaka betalningen om det inte är samma bank då det förs över direkt
Nej det är helt felaktigt. Köpare kan inte ta tillbaka en banköverföring.
Citera
2017-08-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej det är helt felaktigt. Köpare kan inte ta tillbaka en banköverföring.

jo det går om det inte är överföring mellan samma bank..
Citera
2017-08-23, 10:40
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
jo det går om det inte är överföring mellan samma bank..

Nej det går inte. Däremot är det fördröjning ibland när man skickar mellan banker, och jag tror du menar att man kan avbryta det man har i uppdragslistan innan överföringen gjorts men efter den registrerats.
Citera
2017-08-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Nej det går inte. Däremot är det fördröjning ibland när man skickar mellan banker, och jag tror du menar att man kan avbryta det man har i uppdragslistan innan överföringen gjorts men efter den registrerats.

jo det går att gå in och göra ändringar innan den gått igenom....mellan banker är det ju oftast en bankdag innan tran. går igenom
Citera
2017-08-23, 11:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
jo det går att gå in och göra ändringar innan den gått igenom....mellan banker är det ju oftast en bankdag innan tran. går igenom
Innan överföringen gått igenom syns inte pengarna hos säljaren. Så fort pengarna syns så är det kört för att ta tillbaka dem.
Citera
2017-08-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Innan överföringen gått igenom syns inte pengarna hos säljaren. Så fort pengarna syns så är det kört för att ta tillbaka dem.

det stämmer
Citera
2017-08-23, 11:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
det stämmer
... och ingen säljare är väl så dum att de skeppar sin vara innan pengarna syns?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in