2017-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det där är väldigt förhastat. Det kan lika väl vara hål efter själva mordet eller från krokar eller båtshake som han använt för att få upp torson genom luckan på båten.
Skador på organen hade visat att han försökt pressa ihop torson. Enligt presskonferensen.
Citera
2017-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast allt detta är egentligen allmänbildning. Det är rent tekniskt ingen skillnad på att stycka en människokropp och en djurkropp (men vi andra skulle tycka att det var stor skillnad känslomässigt). Du har väl använt en köttyxa någon gång, för att dela en kotlettrad t.ex.? Och detta med att lik flyter upp vet man om man har läst någon kriminalroman.
Rent tekniskt nej, men jag skulle vilja påstå att gemene man inte jämför en människokropp med en "kotlettrad". Alltså om det sker en olycka är det närmast till hand att man ber om hjälp. En olycka bevisar ju sig själv efter genomförd obduktion. Inte fan styckar man kroppen och därtill sänker den ned hjälp av metall samt gör medvetna hål för att försäkra sig om att gasbildning ej uppstår och kroppen förblir sänkt. Jag själv är bokmal av rang och slukar en hel del kriminalromaner och visst har jag läst om gasbildning, dumpning av lik osv.. Inte sjutton skulle det för den sakens skull betyda att det är ngt som ploppat upp som ngn slags referens eller kunskap i ett skede av i att panik göra sig av med en död kropp. Dessutom är jag inte alls särskilt säker på i påståendet om att det skulle tillhöra allmänbildning eller att förvänta sig att de flesta konsumerar kriminalromaner av de slag du nämner.
Citera
2017-08-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Eller så förvarade han vissa utvalda delar av henne i ubåten och dumpade det han inte ville ha i sjön.

Frågan nu är om Kim Wall levde när han började stycka eller inte.

Den stora frågan nu är vad motivet till mordet var?

Förmodligen bara en sjuk fantasi som han fantiserat fram efter långa åtskilliga timmar i sin ensamhet nere under vattnet. En fantasi om att våldta och stycka kvinna och sen lyckas blåsa hela landets poliskår.

Att han sen inte ens lyckas undanhålla styckningsdelarna mer än en vecka visar bara vilken looser han är.
Citera
2017-08-23, 09:44
Medlem
Källa till att de har hittat hennes blod i ubåten

http://politiken.dk/indland/art6077693/Der-var-blod-fra-Kim-Wall-i-ubåden
Citera
2017-08-23, 09:45
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han var på 90-talet misstänkt för att ha tillverkat en bomb och en gissning är att den misstanken inte var gripen ur luften, utan att han redan då uppträtt märkligt i olika sammanhang. Man misstänker nog inte vem som helst för sånt.

Han hade kanske många fiender. Det kan då lika gärna vara så att ett gäng irriterade antagonister mördat Kim och placerat bevis mot PM i ubåten. Sen ringer de och säger hur läget är för PM och då inser han att han är screwed och måste försöka sänka ubåten och hitta på en historia som inte inkluderar sina fiender, då dessa annars gör hämnd mot hans familj.

Vi behöver sätta sågen i PM's hand och Kim's levande blod på sågen för att 100% igt veta att han är mördaren. Annars kan det vara dråp, olycka medelst nödstyckning i ubåt samt panik begravning till havs.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Ja, precis. Jag tänker mig att om han köpt tunn plast (det finns smidig på rulle med en självhäftande tejpremsa i ena änden för att t.ex. hänga i dörröppningar) kan den ha gått sönder, har han kört med tjockare typ byggplast så blir den otymplig att vika ihop sen. I båda fallen finns det goda möjligheter för blodsspillan medan han försöker hantera den och baxa upp den genom luckan. Kanske måste han hacka ett par hål i den för att bli av med luftfickor, så inte alls osannolikt att det kommer blod inuti båten. Och då inte bara i en prydlig liten pöl mitt på durken, utan smetat på handtag, runnit in i hörn, osv. Jag tänker på Ulf Olssons sommarstuga där de hittade nästan 20 år gamla blodspår från Helene under en tröskel eller golvsockel, vill jag minnas.
Om de nu dessutom tidigare hittat en torso i køgebukten från en japansk turist så har han nog haft den här idén redan när han stämde träff på ubåten med KW. Då borde han ha förberett sig med plast och annat. Tippar också att något gått fel och att han räknat med att kunna åka in till land för att sanera ubåten. Jäklar vilken tur att han blev efterlyst så tidigt så att man kunde ta honom innan han hunnit göra sig av med fler bevis.
Citera
Medlem
Det här var en av MADsens kriminella drömmar med största sannolikhet, han passade på med kim i båten och det var planerat i samband med mailkontakten.

Hade hon haft någon med sig hade det inte hänt.

Vad som han inte planerat var att han blev räddad, då blev han pressad att göra sig av med ubåten.
Citera
2017-08-23, 09:46
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Varför skulle denna raketforskare dumpa likdelar utan tyngder?

Han kanske hade blandat ihop jorden med rymden och det där med viktlöshet?
Citera
2017-08-23, 09:46
Medlem
swimp78s avatar
Jag förstår inte liknelsen med en kotlett. Ska man betrakt kotletten som en styckdel? Menar ni att det tillhör allmänbildning att man ska göra hål i kotletten för att den inte sk flyta Pg gasbildning ?
Citera
2017-08-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror också att det varit planerat... men jag trodde tidigare att motivet var att iscensätta den kriminella happeningen hsn drömt om - nu låter det mer som ett sexbrott i mina öron, i och med att han inte ville att kroppen skulle återfinnas.

PM beskrivs ju som väldigt flörtig av vännerna. Han har säkert försökt göra närmanden mot KW men kunde väl inte ta att han blev avvisad. Och därvidlag så brann säkringen för den store raketforskaren med obefintlig impulskontroll.

Tycker dock inte att det känns troligt att en sänkning av ubåten skulle vara med i planerna. Verkar mer som en desperat handling för att försöka undanröja bevis.
Citera
2017-08-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Eller så förvarade han vissa utvalda delar av henne i ubåten och dumpade det han inte ville ha i sjön.

Frågan nu är om Kim Wall levde när han började stycka eller inte.

Fast iom att de inte hittade några delar av henne i U-båten, så förvarade han knappast några utvalda delar där.
Citera
2017-08-23, 09:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Den stora frågan nu är vad motivet till mordet var?

Förmodligen bara en sjuk fantasi som han fantiserat fram efter långa åtskilliga timmar i sin ensamhet nere under vattnet. En fantasi om att våldta och stycka kvinna och sen lyckas blåsa hela landets poliskår.

Att han sen inte ens lyckas undanhålla styckningsdelarna mer än en vecka visar bara vilken looser han är.
Tippar på detta också.
Han har ju uppenbart haft en fantasi om att arrangera en spektakulär kriminell happening - det framgår i denna intervjun:
https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in