2017-08-23, 00:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så:

Advokaten vill alltså ha mer är dubbelt av vad den svenska statsministern tjänat på ett års arbete. Att inte någon börjar granska dessa arvoden dessa advokater begär är ganska konstigt. Den lön hon som statsministern får kommer liksom från samma kassa.

Att hon sedan inte egentligen uträttade skit för sin klient borde väl också spela in. Det hade blivit livstid om det varit en advokat som sovit genom hela processen likväl. Sedan att hon nu kommer begära lika mycket till när det går till hovrätt är ju för en skam.

Men stassministern går väl på svetsarlön.... han är väl arbetare han ?
Citera
2017-08-23, 00:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Hon nekades 1,4 miljoner men får alltså ändå dubbelt statsminister lön. Ja man undrar ju. Inte mycket egentligen då en billig brännvinsadvokat hade nått samma resultat. Att de inte skäms är liksom frågan. Detta är ju skattepengar. Inte som de blev företrädda av OJ och han betalade från egen ficka. Då kan jag förstå att de saltar på extra. Sedan att hon inte heller uträttade ett skit för sin klient borde väl göra att hon tänkte till att hon kanske inte är värd 5 miljoner... Men icke.
Vilket resultat hade DU förväntat dig ? Är en "brännvinsadvokat" nåt som står dig helt nära ? Har du inkomst ? Varför ?
Citera
2017-08-23, 00:37
Medlem
Citat:
Jo tack är egen företagare och vet om detta. Men vad Hikes begärde på knappt ett års arbete nära 5 miljoner är liksom hutlöst vilket som. Men hon är inte ensam så hela systemet kring detta borde ju granskas. Nu fick hon nej på 1,4 miljoner och skulle man granska än mer skulle det säkert om man kollade allt bli nej till 1,4 mille till minst. Om personer vill betala hutlösa priser så får man väl göra om systemet så det blir som i USA och det inte är vi skattebetalare som får stå för notan.
Hon har naturligtvis lämnat in en redovisning som vilken konsult som helst. Det är mycket otroligt att hon ljugit om timmarna.

Rätten har granskat redovisningen. Jag minns inte vad de tyckte om den. Själv kan jag tänka mig ett vanligt fel, att man med tanke på arvodesprincipen fakturerar för många timmar per år. I konsultbranschen är det inte ovanligt att man hamnar så lågt som 1200 debiterbara timmar per år. Jag har för mig att de hade en invändning av den typen. Timarvodet jämförs med vad som är vanligt i branschen. Hon hade använt två tariffer och fick väl underkänt av tariffen med förhöjt arvode p g a mycket övertid (enligt ovan ska statistisk övertid ingå i det normala arvodet, så hon har begärt betalt två gånger för viss tid kan man säga). Det blir säkert ett netto till företaget och en hygglig lön för advokaten, absolut, men om hennes månadslön är mycket högre än statsministerns är jag inte säker på. Varför den inte borde vara det, vet jag inte, men det är ju en annan diskussion. Jämför med en tandläkare....
Citera
2017-08-23, 00:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hon nekades 1,4 miljoner men får alltså ändå dubbelt statsminister lön. Ja man undrar ju. Inte mycket egentligen då en billig brännvinsadvokat hade nått samma resultat. Att de inte skäms är liksom frågan. Detta är ju skattepengar. Inte som de blev företrädda av OJ och han betalade från egen ficka. Då kan jag förstå att de saltar på extra. Sedan att hon inte heller uträttade ett skit för sin klient borde väl göra att hon tänkte till att hon kanske inte är värd 5 miljoner... Men icke.

Inte ovanligt i dagläget att domstolen drar ner på advokaternas arvode. Till slut får misstänkta betala förvaret själva. Ungefär som i US där den som har råd också har ett mycket bra försvar. Den vägen tror jag inte vi ska vandra här utan självklart kostar det att under så lång tid agera försvar till en person som har 10 misstänkta brott på sig. Håller man på lite till med det här i domstolarna att advokaterna inte får det dom arbetat för, så kommer vi snart tilldelas någon femfemma som staten utser som är billig och bra.
Har advokaten i fråga varit försvar i ett års tid och fått stå till tjänst för en mycket krävande klient?
En klient som hela tiden erhållit nya brottsrubriceringar? I så fall är det inte så jäkla mycket betalt anser jag.
Senast redigerad av Moosky 2017-08-23 kl. 00:46.
Citera
2017-08-23, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att indicierna, som vi saknar, förmodligen inte imponerat. På HR, så det räckt till en fällande dom.

Däremot tillsammans med., det som förhoppningsvis inkommer, knyts säcken vad gäller Aki effektivt ihop.

Det är vad jag tror och hoppas på.. Jag har full tilltro till att dom lyckas med det.

Låt nu JM och Hikes arbeta ihop fram till HR, med utgångspunk från TR

Kan JM hålla sig från lappskrivandet? Är frågan.
Imponerat? Gällande temsning är det teknisk bevisning versus hennes idiotbeskrivning. Hon har matat döda får och yrat om att se båten och i nästa andetag upptäckt den under samtal.
En TR dom där varenda partikel är viktig ska givetvis med i ett indiciemål.
Oavsett om livstidsdom givetvis överklagas så är det inte halvtidsvila i en fotbollsmatch. En ryggdunk och nu kör vi. Typ.
Framkommer mer bevisning är det givet att det läggs fram i HovR.
Att Wenna var nöjd att nå fällande dom är givet men domen saknar en hel del och jag ser det snarare som ofullständigt.
Jag är inte mer bekymrad än innan för kännedom:
Jag kritiserar domens utförande. Jag anser att det saknas vitala delar och välbyggd argumentation.
Jag anser att varje instans har beviskrav.
Citera
2017-08-23, 00:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vilket resultat hade DU förväntat dig ? Är en "brännvinsadvokat" nåt som står dig helt nära ? Har du inkomst ? Varför ?

För en som varit advokat sedan 2009 möjligen inte nära 5 miljoner i arvode i ett fall som hon förlorade och där nu en "brännvinsadvokat" skulle nått exakt samma resultat. Bara att det varit för oss skattebetalare mer än 4 miljoner spänn billigare. Säger bara att en begäran om hutlösa arvoden som detta borde innebära att man granskade hela sektorn närmare. Det är liksom inte rimligt med sådana arvoden när det är vi skattebetalare som står för notan. Det är inte liksom som dessa advokater jobbat 24/7 i ett år och om de nu gjort det vore det liksom arbetsrättsligt fel.
Citera
2017-08-23, 00:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
För en som varit advokat sedan 2009 möjligen inte nära 5 miljoner i arvode i ett fall som hon förlorade och där nu en "brännvinsadvokat" skulle nått exakt samma resultat. Bara att det varit för oss skattebetalare mer än 4 miljoner spänn billigare. Säger bara att en begäran om hutlösa arvoden som detta borde innebära att man granskade hela sektorn närmare. Det är liksom inte rimligt med sådana arvoden när det är vi skattebetalare som står för notan. Det är inte liksom som dessa advokater jobbat 24/7 i ett år och om de nu gjort det vore det liksom arbetsrättsligt fel.

Nej, en statligt utsedd random advokat gör sannerligen inte samma arbete som en bra advokat. Det är US ett exempel på. Har du råd har du betydligt större chans till en friande dom. Har du inte råd kan du se fram emot ett fängelsestraff, och det vet dom flesta att där är det långa straff. Ska vi den vägen vandra ska vi inte heller betala mer än 4-7% skatt. Så där är vi inte än.

Rätten till ett bra försvar gäller även en sån här dårhäxa.

Citat:
Amanda Hikes har för de timmar som hon anser sig ha
lagt ned på vardagar – 1 367,5 timmar – begärt ersättning med förhöjt arvode om
1 825 kr per timme. För de timmar som hon anser sig ha lagt ned under helger
– 377,5 timmar – har hon begärt ersättning med 2 685 kr per timme motsvarande
den s.k. helgtaxan

Inget ovanligt med den taxan per timme. Helger är givetvis dubbel betalning.
Senast redigerad av Moosky 2017-08-23 kl. 00:55.
Citera
2017-08-23, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, en statligt utsedd random advokat gör sannerligen inte samma arbete som en bra advokat. Det är US ett exempel på. Har du råd har du betydligt större chans till en friande dom. Har du inte råd kan du se fram emot ett fängelsestraff, och det vet dom flesta att där är det långa straff. Ska vi den vägen vandra ska vi inte heller betala mer än 4-7% skatt. Så där är vi inte än.

Rätten till ett bra försvar gäller även en sån här dårhäxa.
Ser inte en önskan att friställa skattebetalare och landa som i USA. Jag ser snarare att det är själva summan som ifrågasätts.
Citera
2017-08-23, 00:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Så ok även om de nu förlorar så är de värde sitt höga arvode. Där är vi väl egentligen då redan på US nivå. Dessa "stjärnadvokater" som nu har mage att begära miljoner i arvode skulle liksom aldrig försvara en i ett inte högaktuellt och medialt intressant mål. Så redan där nu en rättsfara då. Där vi då egentligen borde vara tvärtom USA där alla bortom råd eller då medialt intressant mål ska ha samma chans med bra försvar.

Sedan att det oftast inte spelar någon roll som i Möllers fall så vill ändå en "stjärnadvokat" vara med i leken för att då kunna fakturera max och sedan även få sitt namn i media. Det är liksom redan det rätt mycket som det redan är som exakt USA. En som denna advokat kanske då faktiskt skulle kunna få fri är inte lika intressant för det är mindre mediaintresse kring det fallet och han/hon kommer inte kunna fakturera lika mycket.
Citera
2017-08-23, 01:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hon har naturligtvis lämnat in en redovisning som vilken konsult som helst. Det är mycket otroligt att hon ljugit om timmarna.

Rätten har granskat redovisningen. Jag minns inte vad de tyckte om den. Själv kan jag tänka mig ett vanligt fel, att man med tanke på arvodesprincipen fakturerar för många timmar per år. I konsultbranschen är det inte ovanligt att man hamnar så lågt som 1200 debiterbara timmar per år. Jag har för mig att de hade en invändning av den typen. Timarvodet jämförs med vad som är vanligt i branschen. Hon hade använt två tariffer och fick väl underkänt av tariffen med förhöjt arvode p g a mycket övertid (enligt ovan ska statistisk övertid ingå i det normala arvodet, så hon har begärt betalt två gånger för viss tid kan man säga). Det blir säkert ett netto till företaget och en hygglig lön för advokaten, absolut, men om hennes månadslön är mycket högre än statsministerns är jag inte säker på. Varför den inte borde vara det, vet jag inte, men det är ju en annan diskussion. Jämför med en tandläkare....

Skulle jag fakturera och det blev 1,4 mille fel så skulle det vara ett ganska ordentligt fel. Nästan så jag ville luras. Om jag jämför med säg jag tar 850 per timme och få ett sådant fel det skulle vara som jag lade till en massa timmar som jag inte arbetade. Hon har alltså hävdat att hon jobbat så mycket övertid så det liksom inte är möjligt rent praktiskt. Det är liksom urtypen att vilja kräva max av allt och just när det gäller våra pengar alltså skattepengar så tycker man att detta borde granskas till max.
Citera
2017-08-23, 01:13
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Så ok även om de nu förlorar så är de värde sitt höga arvode. Där är vi väl egentligen då redan på US nivå. Dessa "stjärnadvokater" som nu har mage att begära miljoner i arvode skulle liksom aldrig försvara en i ett inte högaktuellt och medialt intressant mål. Så redan där nu en rättsfara då. Där vi då egentligen borde vara tvärtom USA där alla bortom råd eller då medialt intressant mål ska ha samma chans med bra försvar.

Sedan att det oftast inte spelar någon roll som i Möllers fall så vill ändå en "stjärnadvokat" vara med i leken för att då kunna fakturera max och sedan även få sitt namn i media. Det är liksom redan det rätt mycket som det redan är som exakt USA. En som denna advokat kanske då faktiskt skulle kunna få fri är inte lika intressant för det är mindre mediaintresse kring det fallet och han/hon kommer inte kunna fakturera lika mycket.
"Så ok även om de nu förlorar så är de värde sitt höga arvode"
DU tror alltså att det är en tävlan - jisses....
"Förlorar" försvarsadvokaten målet så ska denne ha inget / eller blygsamt arvode. Menar DU det ?
Advokaten och dennes byrå kan väl ha lagt ner "hela sin själ" för att försvara klienten, skyldig eller ej.
Menar DU verkligen att rättsväsendet ska tillfråga DIG, avseende advokatarvodet ? Hur vill DU att det ska läggas upp ? Har DU inkomst och försörjning utan bedrägligt beteende ?
Det är, som i det här fallet TR som beslutar - vad gäller arvodet, i första instans......
Har DU nåt att erinra - skriv......
Citera
2017-08-23, 01:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
"Så ok även om de nu förlorar så är de värde sitt höga arvode"
DU tror alltså att det är en tävlan - jisses....
"Förlorar" försvarsadvokaten målet så ska denne ha inget / eller blygsamt arvode. Menar DU det ?
Advokaten och dennes byrå kan väl ha lagt ner "hela sin själ" för att försvara klienten, skyldig eller ej.
Menar DU verkligen att rättsväsendet ska tillfråga DIG, avseende advokatarvodet ? Hur vill DU att det ska läggas upp ? Har DU inkomst och försörjning utan bedrägligt beteende ?
Det är, som i det här fallet TR som beslutar - vad gäller arvodet, i första instans......
Har DU nåt att erinra - skriv......

Jag menar dessa bryr sig inte om att förlora eller vinna. De väljer likt som redan i USA mål där de tjänar mest och även får mest mediautrymme för att få fler mål. Det var min poäng mot denna skribent som skrev att det inte var som i USA i Sverige. Att få ett mål som Möller då extremt bra ekonomiskt men om de verkligen ville göra nytta finns det andra bättre om "nu alla ska vara förtjänade av ett rättvist försvar". Det var poängen att det redan i Sverige är pengar som styr. I Sverige är det skattekronor i USA om du heter OJ är det bara dina egna pengar men likväl pengar styr för att få de bästa advokaterna och detta borde liksom synas mer. Om vi inte vill bli som helt som USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in