2017-08-22, 20:37
Medlem
Begins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaTider.se
Jo vi kommer få pengar av dig TS. Det kan jag meddela eftersom du glömde censurera OCR-numret i fakturan och jag nu kollat upp ditt ärende. Såhär ser det ut:
  1. 2017-08-02 köper TS, som är en ung man, vår tjänst Fria Tider Plus för 365 kronor per år. Han använder mobilen för att köpa, och vi smsar en aktiveringskod, en orderbekräftelse samt information om ångerrätt till hans mobilnummer, som står skrivet på honom i Eniro.
  2. 2017-08-02 klockan 20:11 använder TS koden i sms:et för att aktivera sitt konto på Fria Tider Plus. Han laddar ned flera artiklar och tar del av vårt arkiv, där mycket av vårt efterfrågade innehåll finns.
  3. 2017-08-17 går ångerrätten för TS prenumeration ut. Vårt ERP-system låser ordern för fakturering.
  4. 2017-08-21 går en faktura på 365 kronor ut till TS via sms.
  5. 2017-08-22, idag alltså, går TS ut på Flashback och ljuger om att han aldrig har beställt tjänsten och är utsatt för ett bedrägeri från oss. Han postar en bild på sin faktura som avslöjar (för mig) vem han är.
Nästa steg blir troligen att TS betalar frivilligt. Men om TS inte gör det så får han först en gratis påminnelse med sms, därefter påminnelse mot påminnelseavgift med posten. Om inte heller denna betalas går ärendet till inkasso, varpå ansökan om betalningsföreläggande inges mot TS hos Kronofogden. Om TS bestrider föreläggandet överlämnas det till Stockholms tingsrätt, där TS döms att betala 365 kronor jämte alla kostnader. Eftersom det handlar om ett rent okynnesbestridande gäller inte småmålsreglerna, som annars begränsar rättegångskostnaderna för TS. TS ska därför betala alla våra kostnader inkl. min eller annan medarbetares resa till Sverige, vilket blir kanske 20.000 kronor totalt.

Så TS bör, liksom alla andra som ljuger i den här tråden, betala. Om ni inte kan betala, mejla då kundservice@friatider.se och be om anstånd. Vi är mycket generösa med anstånd och skriver även ibland av fordringar när det finns etiska skäl för det. Vi kräver till skillnad från den svenska inkassobranschen i stort aldrig betalt av underåriga, av dödsbon eller av obeståndsgäldenärer som t.ex. överskuldsatta fattigpensionärer och liknande. Vi söker aldrig betalt i skuldsaneringar eller konkurser.

Men om man okynnesbestrider fakturor för tjänster man har använt så lämnar vi alltid, och då menar jag verkligen alltid, ärendet till inkasso för rättsliga åtgärder. Detta är inget unikt utan standardproceduren för kravhantering hos alla Sveriges företag. Vi ligger ute med moms och annat som vi inte kan få tillbaka innan vi gjort allt vi kan för att få betalt. Detta gäller alla momspliktiga företag, där ingen kan låta sina kunder strunta i att betala. /Widar Nord

Jag gick inte med på muntligt avtal, och antar det var "provperioden" extremt vilseledande men när man inte orkar hålla på och bestrida, mailar er flera gånger att man betalar av fakturan men att man vill säga upp sig så det inte kommer fler fakturor i framtiden känner mig sig handfallen. Jag hade inte ens ett reggat konto på er sida förräns jag fick fakturan då jag fört då skapa ett konto för och se om jag kunde avsluta det där.
Citera
2017-08-22, 20:39
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Ser att flera har drabbats av prenumerationer som de inte beställt, som sedan löper på med årlig förnyelse.

Nej, det är tre månaders uppsägningstid. Inte ett år.

Citat:
Att folk får betalningspåminnelser från oss trots att de "sagt upp" fakturan stämmer däremot. Vi erbjuder inte möjligheten att "säga upp" fakturor istället för att betala dem. Du får gärna berätta vilket företag som erbjuder detta och hur de överlever.

Självklart kan en faktura inte sägas upp. Det är inte fakturan man betalar för.

Däremot så kan självklart er abonnemangstjänst sägas upp. Med 'tre månaders uppsägningstid' bör det innebära att fordran gå från 365 kr ner till 1/4 dvs c:a 100 kr. Jag misstänker dock att du har ett annat sätt att räkna?
Senast redigerad av Magro 2017-08-22 kl. 20:43.
Citera
2017-08-22, 20:46
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begin
Jag gick inte med på muntligt avtal, och antar det var "provperioden" extremt vilseledande men när man inte orkar hålla på och bestrida, mailar er flera gånger att man betalar av fakturan men att man vill säga upp sig så det inte kommer fler fakturor i framtiden känner mig sig handfallen. Jag hade inte ens ett reggat konto på er sida förräns jag fick fakturan då jag fört då skapa ett konto för och se om jag kunde avsluta det där.
Det är 14 dagars öppet köp ja. Vad är det som är vilseledande med det?

Det är inte möjligt att skapa kontot utan att godkänna villkoren (finns online här: https://konto.friatider.se/tos) Såhär ser godkännandesidan ut: https://konto.friatider.se/plus/signup

Den måste passeras innan man kan aktivera sitt konto. Som alla kan se är sidan inte vilseledande alls. Det står tydligt vad det kostar och för vilken period. Kontot skapades 2017-08-02. Du bytte dock inloggningsnamn i samband med fakturan.

Det är dock utrett att ditt första inlägg här utgjorde en ren lögn om att du inte beställt. Nu hävdar du att du beställt men att beställningsproceduren varit vilseledande. Den är inte vilseledande. Så vi vidhåller fakturan, naturligtvis. /WN
Citera
2017-08-22, 20:48
Medlem
FriaTider.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Självklart kan en faktura inte sägas upp. Det är inte fakturan man betalar för.

Däremot så kan självklart er abonnemangstjänst sägas upp. Med 'tre månaders uppsägningstid' bör det innebära att fordran gå från 365 kr ner till 1/4 dvs c:a 100 kr. Jag misstänker dock att du har ett annat sätt att räkna?

Man köper alltid minst ett år, dvs 365 kronor. Men därefter löper avtalet tillsvidare med tre månaders uppsägningstid. Att minsta order är ett år framgår alltid tydligt, se själv här: https://konto.friatider.se/plus/signup

Men det förekommer ändå ofta att kunden vill "säga upp" den första fakturan på 365 kronor och istället föredrar att betala 0 (noll) kronor. Det är då det blir problem.
Senast redigerad av FriaTider.se 2017-08-22 kl. 20:51.
Citera
2017-08-22, 20:53
Medlem
Man får skylla sig själv om man är dum i huvudet och betalar för nyheter som är taga ur andra nyheter på nätet, som i sin tur är helt gratis att läsa, men görs till betalnyheter.
Citera
2017-08-22, 21:13
Moderator
Gromguttens avatar
Kommunicera via kundmailen till føretaget så bibehåller ni anonymiteten.

OT raderat, ev regelbrott pollas.

/Mod
Citera
2017-08-22, 21:23
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Troligt vis några vänsterexremister som via nätet prenummerat på FT i andras namn för att misskreditera FT.
Troligtvis kommer nu kända västermuppar att råka ut för nåt liknade......

Precis min första misstanke. Researchgruppen som hackat något register och vill fläcka FT:s oförvitliga rykte.
Citera
2017-08-22, 21:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Undrar om TS kommer att återkomma till tråden och förklara hur någon annan har bekräftat köpet med hans egen mobil.
Citera
2017-08-22, 21:47
Medlem
Citat:
Det är inte möjligt att skapa kontot utan att godkänna villkoren (finns online här: https://konto.friatider.se/tos) Såhär ser godkännandesidan ut: https://konto.friatider.se/plus/signup

Den måste passeras innan man kan aktivera sitt konto. Som alla kan se är sidan inte vilseledande alls. Det står tydligt vad det kostar och för vilken period. Kontot skapades 2017-08-02. Du bytte dock inloggningsnamn i samband med fakturan.

Det är dock utrett att ditt första inlägg här utgjorde en ren lögn om att du inte beställt. Nu hävdar du att du beställt men att beställningsproceduren varit vilseledande. Den är inte vilseledande. Så vi vidhåller fakturan, naturligtvis. /WN

Er fakturamottagare 'Begin' uppger sig ha blivit kontaktad av Fria Tider i försäljningssyfte från telefonnummer 0769439150.

Länkade du till fel sida eller menar du att Begin själv har gått in och beställt på https://konto.friatider.se/plus/signup ?
Citera
2017-08-22, 22:01
Medlem
Rasseltasss avatar
Widar, varför finansierar ni inte verksamheten med donationer istället för en "plus-tjänst". Jag gillar Fria Tider och tycker att ni fyller en viktig funktion men jag vill inte bli någon "plus-kund". Det finns säkert andra som jag som också hellre skulle donera.
Citera
2017-08-22, 22:11
Medlem
boll-svantes avatar
Till att börja med vill jag tacka herr Nord för allt jobb han lägger ner på Fria Tider. Jag har själv varit lite sugen på prenumeration. Det som hindrar mig är att det är ett avtal med uppsägningstid. En tumregel jag har är att inte gå med på sådana avtal.

Det finns ju dock många exempel på företag där man betalar sin prenumeration i förskott, och när man inte vill ha det längre så slutar man bara att betala så avslutas tjänsten. Spotify, Netflix och många försäkringar fungerar på detta vis.

Det finns naturligtvis inget som skulle hindra FT från att ha samma affärsmodell om de vill, men slutsatsen man kan dra av att det inte är så det faktiskt fungerar är att en betydande del av deras inkomst härstammar från folk som egentligen inte vill ha det längre, vilket naturligtvis är tråkigt om så är fallet.

Citat:
Detta är mycket enkelt och folk begriper det naturligtvis i själva verket. Det är, vill jag hävda, allmänt känt att man inte kan "säga upp" sina fakturor istället för att betala dem. /Widar Nord
Citera
2017-08-22, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Man får skylla sig själv om man är dum i huvudet och betalar för nyheter som är taga ur andra nyheter på nätet, som i sin tur är helt gratis att läsa, men görs till betalnyheter.

Hur tror du att Aftonbladet, Sexpressen och andra medier överlever i mediaöknen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in