2017-08-02, 00:36
Medlem
bigmackos avatar
Så vitt jag förstått sekretessmarkeras den första skulden när man betalat av den, så länge man inte drar på sig nya? Hade i början av förra året en (1) skuld hos Fogden vilken betalades relativt snabbt.
Citera
2017-08-08, 15:40
Medlem
Ponera att någon vill undvika att bli delgiven av KF (för skulder) men vill jobba lite i Sverige och vill kanske inte att KF skall besöka ev. arbete.
Arbetsgivaren betalar ju in arbetsgivaravgift i dennes personnummer. När syns vilket personnummer arbetsgivaravgiften är inbetald i? Detta kan väl inte redovisas varje månad för alla anställda; med namn och personnummer?
Tack!
Citera
2017-08-08, 16:21
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienisverige
Ponera att någon vill undvika att bli delgiven av KF (för skulder) men vill jobba lite i Sverige och vill kanske inte att KF skall besöka ev. arbete.
Arbetsgivaren betalar ju in arbetsgivaravgift i dennes personnummer. När syns vilket personnummer arbetsgivaravgiften är inbetald i? Detta kan väl inte redovisas varje månad för alla anställda; med namn och personnummer?
Tack!
Arbetsgivaren skall - än så länge - skicka in kontrolluppgifter årsvis till skatteverket senast den 31 januari året efter intjänandet.

Dock kommer kontrolluppgifter att bakas in i arbetsgivardeklarationen från och med 2019.
Citera
2017-08-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Arbetsgivaren skall - än så länge - skicka in kontrolluppgifter årsvis till skatteverket senast den 31 januari året efter intjänandet.

Dock kommer kontrolluppgifter att bakas in i arbetsgivardeklarationen från och med 2019.

Så då är det safe då så att säga?!
Tack för svaret!
Citera
2017-08-22, 16:34
Medlem
Kronofogden, konsekvenser?

jag kommer hamna där och det är oundvikligt. har jag förstått konsekvenserna rätt, vilka fler finns?
*jag kommer inte kunna hyra lägenhet i 3 år då jag har prick i deras register
*och jag kan inte ha abonnemang

kommer förhoppningsvis klara av att betala tillbaka allt på 1 år så efter det är mitt namn i registret i 3 år sedan tas det bort för alltid ?
Citera
2017-08-22, 16:41
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
jag kommer hamna där och det är oundvikligt. har jag förstått konsekvenserna rätt, vilka fler finns?
*jag kommer inte kunna hyra lägenhet i 3 år då jag har prick i deras register
*och jag kan inte ha abonnemang

kommer förhoppningsvis klara av att betala tillbaka allt på 1 år så efter det är mitt namn i registret i 3 år sedan tas det bort för alltid ?

Du kan visst det få hyra lägenhet, så länge hyresvärden går med på att du har en anmärkning, om de gör en kreditupplysning. Det finns inget som sätter stopp för det, annat än hyresvärdens sinnesstämning.
Du kan inte ta någonting på kredit. Inga abonnemang, inte köpa kläder, inte skaffa kreditkort, inte köpa elektronik, ingenting som har med kreditköp att göra.

Osäker på hur lång tid det är, men är skulden betald och viss tid har förflutit så blir du prickfri igen, ja.
Citera
2017-08-22, 16:51
Medlem
roligarevardags avatar
Har kronan själv.
Dagen du betalat av dina skulder så har du en femårsperiod med betalningsanmärkning. Då får du inga lån. Med borgenär kan du få en hyreslägenhet ändå, kan du bevisa inkomst och ör ordentlig så löser det sig nog för dig min vän
Citera
2017-08-22, 17:12
Medlem
godboys avatar
Hyr du lägenhet idag så åker du ju inte ut för att du fått en anmärkning. Men det blir problem om du skall byta eller söka ny lägenhet. Sen är det betydligt mycket svårare att leva ett normalt liv när om man finns hos KFM. T ex kan du inte:
-Få saker på avbetalning
-Svårare att få ev bolån
-Skaffa kreditkort
-Hyra bil
-Hyra lägenhet
-Få vissa arbeten
-Köpa saker på faktura via nätet
-Skaffa abonnemang (t ex telefoni)

Dock är väl inte ovanstående helt kört, men det blir väldigt mycket svårare. Det kommer kännas trögt kan jag tro, man blir ju lite bakbunden. Skulle själv tycka det är skitjobbigt. Tänk att man bara vill hyra en släpkärra eller bil och så kan man inte det, i a f inte utan massa bök.
Citera
2017-08-22, 17:39
Medlem
Bronixs avatar
Problemet är att banker etc inte kan lita på dig helt enkelt
Citera
2017-08-22, 18:49
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligarevardag
Har kronan själv.
Dagen du betalat av dina skulder så har du en femårsperiod med betalningsanmärkning. Då får du inga lån. Med borgenär kan du få en hyreslägenhet ändå, kan du bevisa inkomst och ör ordentlig så löser det sig nog för dig min vän

Fel. Tiden räknas från när skulden uppkom hos kronofogden.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Citera
2017-08-23, 00:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligarevardag
Har kronan själv.
Borgensman!
Borgenär är den som lånar ut pengar (exempelvis bank).
Citera
2017-08-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du kan visst det få hyra lägenhet, så länge hyresvärden går med på att du har en anmärkning, om de gör en kreditupplysning. Det finns inget som sätter stopp för det, annat än hyresvärdens sinnesstämning.
Du kan inte ta någonting på kredit. Inga abonnemang, inte köpa kläder, inte skaffa kreditkort, inte köpa elektronik, ingenting som har med kreditköp att göra.

Osäker på hur lång tid det är, men är skulden betald och viss tid har förflutit så blir du prickfri igen, ja.

Finns arbetsgivare som vill anställa som inte tar personer med en prick i UC
Pricken sitter i i 36 månader........ Efter det blir man fullvärdig medlem i samhället igen.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in