2017-08-22, 02:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad mycket struntprat. Det är inte bara viktbesparing som anmodar en transportstyckning, utan även att armar och ben är i vägen. Om det anses av GM vara enklare att skära i knäna så gör hen väl det.

Hade han planerat dådet så hade ju han kontaktat Kim i stället för tvärt om, han hade sett till att ingen visste att hon var ombord, han hade testat med en vinsch och typ säck med potatis för att lösa/öva det praktiska och någon torso hade aldrig dykt upp eftersom han hade säkrat den på botten propert med vikter överallt eller hönsnät.

Det är bara du som låter din hollywoodbild av psykopater ta över ditt tänkande totalt.

Vidare, vem fan skulle sätta ett rep kring huvudet? Det begriper ju ett barn var man sätter repet och det är inte kring nacken.

Dessutom får du allt förklara varför transportstyckningar i allmänhet är kapade som de är, och att det handlar om hantering och vikt även om kapningen är vid knäna och inte låren. Av helt uppenbara skäl.
Varför skulle han kontakta sitt offer? Det skulle ju bara kasta misstankarna mot honom? Bättre att bara gå att vänta på att det perfekta offret kontaktade honom precis som han gjorde - han visste ju att det ändå skulle ske förr eller senare.

Han ville naturligtvis att den skändade kroppen skulle flyta upp och bli hittad efter en tid. Han ville ju göra "en happening av gigantiska dimensioner", det får han ju inte om offret plötsligt bara är borta och blir en missing person. Om han inte skulle stycka kroppen så skulle happeningen bli mycket mindre - styckningen säkerställer att det blir en stor happening (som han ju frågade efter).

I övrigt ser jag inte att underben, armar och huvud på en ung kvinna skulle vara så fullständigt avgörande för Madsens möjligheter att fira upp kroppen ur luckan att han bara måste göra något så groteskt som att stycka kroppen. Om han klarar att fira upp torson inkl. lår så borde han väl orka lyfta upp armar och vader också? Eller var han verkligen precis på gränsen av sin muskelkapacitet och bara var tvungen att kvitta sig med de fem små kroppsdelarna för att orka få upp kroppen sista biten?
Citera
2017-08-22, 02:11
Medlem
Är det klarlagt att en styckning av kroppen har skett eller är det ens möjligt för öresundslevande havsdjur att åsamka så stor skada. Om inte, är flytkraften stor nog för kroppen att slita sig loss från extremiteterna?
Citera
2017-08-22, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
För er som fortfarande tror att styckningen gjordes av praktiska skäl för att få upp den tunga kroppen ur luckan, kommer här ett experiment ni kan göra hemma.

Leta upp en bild på en naken kvinna och studera kroppen. Föreställ dig hur mycket vikt man sparar på att kapa av benen vid knäna, armarna samt huvudet. Du kommer snabbt att inse att det rör sig om en väldigt begränsad viktbesparing. Hade det handlat om att få ner vikten så hade kroppen delats helt annorlunda.
Istället har Madsen bara gjort det svårare att fira upp kroppen ur tornluckan eftersom han nu inte längre har något huvud eller armar att fästa ett rep runt.

Nej hörrni, styckningen var del av Madsens plan från början - det är ingenting han gjorde i stundens hetta av praktiska orsaker.
Huvud 8,2%
Överarmar 2*2,9%
Underarmar 2*1,57%
Händer 2*0,5%
Underben 2*5,35%
Fötter 2*1,33%
====
31,5%

Så runt en tredjedel besparat. Men mycket mindre spret att trä igenom luckan.
Citera
2017-08-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Varför skulle han kontakta sitt offer? Det skulle ju bara kasta misstankarna mot honom? Bättre att bara gå att vänta på att det perfekta offret kontaktade honom precis som han gjorde - han visste ju att det ändå skulle ske förr eller senare.

Han ville naturligtvis att den skändade kroppen skulle flyta upp och bli hittad efter en tid. Han ville ju göra "en happening av gigantiska dimensioner", det får han ju inte om offret plötsligt bara är borta och blir en missing person. Om han inte skulle stycka kroppen så skulle happeningen bli mycket mindre - styckningen säkerställer att det blir en stor happening (som han ju frågade efter).

I övrigt ser jag inte att underben, armar och huvud på en ung kvinna skulle vara så fullständigt avgörande för Madsens möjligheter att fira upp kroppen ur luckan att han bara måste göra något så groteskt som att stycka kroppen. Om han klarar att fira upp torson inkl. lår så borde han väl orka lyfta upp armar och vader också? Eller var han verkligen precis på gränsen av sin muskelkapacitet och bara var tvungen att kvitta sig med de fem små kroppsdelarna för att orka få upp kroppen sista biten?
Varför kokar du ihop storys helt utan belägg? Det du i tidigare inlägg kallar för "indicier" är något du bakar in i dina idéer med ad hoc. Du har inte torrt på fötterna i detta.

Du tycker inte att tornets dimensioner föranleder något så groteskt som att stycka, men du accepterar gladeligen din egna ännu mera groteska idé om att det i själva verket är någon sorts lustmord. Sluta skriv i tråden och arbeta på en ubåtsroman i stället. Det blir bättre än dessa pajaskonster. Jag lovar läsa boken!
Citera
2017-08-22, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag säger inte att du har fel, det kan vara som du säger. Det vet vi inte ännu.

Men även om han är psykopat och förmodligen väldigt intelligent, så är han nog inte van styckmördare. Styckmord är ju lite som uppfinningar - kan gå åt pipan första gången man testar. Men det har mer med erfarenhet än intelligens att göra.

Jag kommer att tänka på Hans Reiser. En känd programmerare som mördade sin fru och sedan helt enkelt antog att han var så mycket smartare än alla andra att han skulle komma undan med det. Samma personlighetstyp?

Om inte annat så påminner dom om varandra med sina utstående öron. Något förekommande ansiktsdrag hos personer med asperger?
Citera
2017-08-22, 02:16
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl inte konstigt att man blir orolig om en UBÅT inte kommer tillbaka när den ska? Den första tanken är naturligtvis inte att det skett ett mord på ubåten, utan man tänker ju att det kan ha skett en olycka och att den ligger på havets botten och inte tar sig upp. Eller att den sjunkit och personerna tagit sig ut och ligger och flyter eller simmar i kallt vatten. I båda fallen är varje minut dyrbar.
Tänkte inte så. Resan kanske blev fördröjd. De hade kunnat ta ett glas efteråt.
En vuxen människa anmäls inte som försvunnen så fort. En ubåt har som vi vet ingen täckning under vatten.

Rätta mig om jag har fel, ubåten började eftersökas vid 06-tiden

Varför anmäldes hon som saknad vid 02? Är väl 24 timmar på vuxna personer utom i extrema fall? Hade personligen inte ringt polisen efter så kort tid... hon var ju ute på jobb. Tror inte hon uppgav en exakt tid för återkomst.

1. Han skulle möta upp vid hamnen

2. Hon ringde ett samtal som oroade honom

My guess

T
Citera
2017-08-22, 02:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag säger inte att du har fel, det kan vara som du säger. Det vet vi inte ännu.

Men även om han är psykopat och förmodligen väldigt intelligent, så är han nog inte van styckmördare. Styckmord är ju lite som uppfinningar - kan gå åt pipan första gången man testar. Men det har mer med erfarenhet än intelligens att göra.

Jag kommer att tänka på Hans Reiser. En känd programmerare som mördade sin fru och sedan helt enkelt antog att han var så mycket smartare än alla andra att han skulle komma undan med det. Samma personlighetstyp?
Grandios självbild är en av psykopatens huvudegenskaper. De tror att de är smartare än alla andra. Se bara på Johanna Möller (Arbogakvinnan) - hon tror fortfarande att hon är mer intelligent än alla runt henne. Hon är typexemplet på en kvinnlig psykopat (manliga psykopster drar sig inte för att själva mörda folk, medan kvinnliga psykopater helst själva undviker våld). Men ack så svårt det är att upptäcka en psykopat om man inte sitter med facit som vi gör med Johanna Möller nu.

Vem säger att detta är första gången? Han kanske har övat tidigare, iallafall på djur. Polisen kommer nog vända på alla stenar i det här fallet.
Citera
2017-08-22, 02:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tänkte inte så. Resan kanske blev fördröjd. De hade kunnat ta ett glas efteråt.
En vuxen människa anmäls inte som försvunnen så fort. En ubåt har som vi vet ingen teckning under vatten.

Rätta mig om jag har fel, ubåten började eftersökas vid 06-tiden

Varför anmäldes hon som saknad vid 02? Är väl 24 timmar på vuxna personer utom i extrema fall? Hade personligen inte ringt polisen efter så kort tid... hon var ju ute på jobb. Tror inte hon uppgav en exakt tid för återkomst.

1. Han skulle möta upp vid hamnen

2. Hon ringde ett samtal som oroade honom

My guess

T

Förstår du inte vad jag skriver? Det var en UBÅT. En sådan kan snabbt bli en dödsfälla. Om man har kommit ut ur ubåten säkert, så ringer man naturligtvis hem och berättar det genast så att inte ens sambo ska bli orolig. Ifall man nu fortsätter någonstans för en drink på land.
Citera
2017-08-22, 02:22
Medlem
Citat:
Här har tidningen satt citationstecken runt "begravit", så det är antagligen ett direkt citat av Madsen.
Eller att de bara vill påvisa att ordet inte har använts i sin normala betydelse. Rimligen borde själva pressreleasen innehållit ett explicit citat från PM om polisen verkligen ville få ut att han använt just det ordet.
Senast redigerad av cellplast 2017-08-22 kl. 02:40. Anledning: Felredigerad citat-utpekning
Citera
2017-08-22, 02:22
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Förstår du inte vad jag skriver? Det var en UBÅT. En sådan kan snabbt bli en dödsfälla. Om man har kommit ut ur ubåten säkert, så ringer man naturligtvis hem och berättar det genast så att inte ens sambo ska bli orolig. Ifall man nu fortsätter någonstans för en drink på land.
Jag förstår. Därav min undran ( om rätt ) att ubåten blev efterlyst 4 timmar EFTER Kim. Ok?
Citera
2017-08-22, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Sen styckar han kroppen och slänger(begraver) henne till havs, för att sedan sänka sin ubåt ?

Jag tycker att själva sänkandet av ubåten är att betrakta som sjöfartssabotage. Även om det är hans egen ubåt han sänker. På stort djup skulle det ju inte spela någon roll, men så pass nära den täta trafiken i Öresund så är det ju fatalt att ha ett så pass stort vrak liggande där. Ett större fartyg som seglar på denna sjunkna ubåt kan ställa till med enorma skador i form av tex omfattande oljeutsläpp. Förstöra stränder och fisket för lång tid mm. Och inte minst att fiskenät fastnar i vraket.

Det enda motivet som jag ser det att med flit sänka ett fartyg skulle vara om det var på drift och inte kunde styras eller bogseras, och att det skulle utgöra en större fara om det var på drift än om det låg på botten.

Det verkar lite Åsa-Nisse över PM i allmänhet.

Citat:
Nä, men man kan ju matcha mot DNA från dom försvunna kvinnor som det skulle kunna vara. Polisen har säkerligen redan hämtat DNA hemma hos Kim, t.ex. hårsäckar från hår i en hårborste. Räcker med ett frimärke som hon slickat på annars.

Men DNA-analyser brukar inte vara klara på en förmiddag så vi får nog ge oss till tåls några dagar

Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Han fick hjärnstopp och tänkte att en styckad kropp kommer aldrig återfinnas... men nånstans glömde han att en torso ALLTID flyter upp i vattnet efter en tid.
Riktigt klumpigt gjort om det nu är torson av försvunna Kim som flutit i land.

Nej det är inte sant, om det är riktigt kallt i vattnet så flyter aldrig kroppen upp. Den blir kvar på bottnen i evigheter, tills bara skelettet är kvar. Och det ligger där det ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är du medveten om att det inte ens är bekräftat att det är KW's kropp?

Hur kan du, med heder i behåll, dra på med så mycket rappakalja, innan det är klart? Endast du själv kan svara, är det ett annan lik, är du lika flummig som antalet ord du använder vid nästan varje inlägg. Om det är KW, försök att koncentrera dina inlägg...

Beklagar att du uppfattade det jag skrev som just rappakalja. Man har ju tex sänkt döda djurkroppar i vatten och noterat att förmågan att flyta upp har med temperaturen i vattnet att göra. Tycker du att jag ska klippa ner inläggen i tex flera delar ?

Jag tycker naturligtvis som de flesta här att detta är en helt vedervärdig historia -
På en punkt så kan jag ge dig rätt, och det är ju kanske som du antyder i tidigare inlägg att PM redan kan ha erkänt hela handlingen men att Polisen blev så förbluffad över hela historien att de valde att hålla inne med detta ?
Jag menar att en polis som jobbat länge som mordutredare tror att han har hört allt och så får han en helt skruvad historia på sitt bord ?
Och att de istället väljer att släppa ut delar efterhand av vad utredningen visar så småningom.
Kom ihåg att det är ju mest advokaten som sköter kontakten med media

Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Om inte, är flytkraften stor nog för kroppen att slita sig loss från extremiteterna?

Nej det är jag ganska säker på att det inte kan ske, Tex senorna som håller ihop lederna är ganska starka, och tar lång tid på sig att ruttna. När senorna har ruttnat bort så har gasen också försvunnit för länge sedan.
Citera
2017-08-22, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jag förstår. Därav min undran ( om rätt ) att ubåten blev efterlyst 4 timmar EFTER Kim. Ok?
Hade jag någon älskad som drog ut i en hemmabyggd ubåt och den är 4 timmar sen tillbaka så skulle jag sätta i laddningskabeln i telefonen och sedan börja jobba mig igenom alla telefonnummer jag kan komma på.
- sjöräddning
- polis
- ägarföretag
- ...

De två magiska orden ubåt och hembygge skulle nog sätta bra fart på både sjöräddning och polis rätt raskt. När sjöräddningen provat att ropa på radio och inte få svar så skulle de nog spinna upp sitt maskineri i ett väldigt raskt tempo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in