Ja fast på den tiden så var det ju vanligare med att folk tog självmord genom att hoppa ifrån tex broar (tex Katarinahissen elr Västerbron i Stockholm) eller ifrån färjor. Har dock ingen statistik på hur ofta detta skedde. Några ska ju ha försvunnit ifrån tex Finlandsfärjorna men det är ju ovanligt.
Huvudet lossnar väl efter ett tag i havet, typ
Nu vet jag inte närmare om kroppar i vatten, men i tex mossar, myrar och skogstjärnar kan kroppen vara rätt intakt faktiskt, och detta beror till stor del på de kemiska förhålllanden som råder där. Bakterier lär inte få någon chans att växa obehindrat där. Myrvatten kan ibland vara nästan lika surt som typ ättiksinläggningar. Det är nästan alltid dessutom syrefritt där.
Jag hade tydligen rätt på tidsperspektivet om att kroppen skulle flyta upp på tio dygn, se här:
(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Mitt citat 15e Aug 2017:
Jag har för mig att det ska finnas någon tabell eller diagram över hur fort bildningen av förruttnelsegas i en kropp går i vatten vid en viss temperatur.
Den gas som bildas, bildas av bakterier inne i bukhålan, och består på ett ungefär av en blandning av ammoniak, svavelväte, koldioxid, metan och vätgas.
Om hon styckats eller inte det vet vi ju inte just nu, Men det finns ju tex djur, tex tumlare som är en liten val som borde kunna bita av kroppsdelar, om den gnager en stund. Några kända fall känner jag dock inte till.
Späckhuggare ( sk Orcas, också en slags val ) kan ju faktiskt ha ihjäl folk även om det är mycket sällsynt. De har ju synnerligen kraftiga käkar. Och det är nog en barnlek för en späckhuggare att tugga på en kropp.
Späckhuggare har dock speciell diet - de föredrar alltid fet fisk och tex säl, de gillar alla feta byten. Människokött anses ju istället ofta vara ganska magert. Och att det är därför den slutade att tugga ?
Både Tumlare och Späckhuggare kan ibland siktas i Öresund även om de är ovanliga. Andra arter som hajar och liknande rovfiskar finns nästan aldrig så långt norrut
Men vithajar ska ha siktats utanför Englands kuster, 1996 skedde en hajattack i Nordsjön, Vithajar är ju bevisat mycket säkra på att leta upp byten, och går ju gärna in på grunt vatten.
Men tex vithajar brukar ge speciella bitmärken och tänderna skrapar i skelettdelarna och brukar synas som skrapmärken. Man tror ju att hajar kommer att flytta norrut i alla fall om man nu tror på prognoserna om havens medeltemperatur på sikt.
I Polisens första efterlysning uppskattades ju hennes vikt till 56 kg och jag har för mig att de kan ha kollat i någon tabell över klädstorlek och längd och uppskattat vikten därifrån. Eller jämfört med någon kompis eller syskon tex
56 kg borde PM väl ha klarat av att lyfta tycker man ju ? Tex med hjälp av en sele, -- Han håller ju på att lyfta skrot varje dag eftersom han bygger ubåtar och måste antagligen flytta på barlastvikter varje gång han ska ut med ubåten
Stora propellrar är så långsamtgående och har rätt trubbiga kanter, att de skulle klara av att dela en kropp är jag osäker på. Troligen inte skulle jag vilja påstå. En snabbgående propeller på ett mindre fartyg är däremot bevisligen mycket värre, och sådana olyckor händer ju då och då. Dock så brukar ju inte fartygen gå med full fart i det området...
Mycket trist historia i vilket fall som helst