2017-08-21, 22:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vilket jag skrev hela tiden, jag ville se en månlandare där de testkör raketerna. Att hitta en random raket som testkörs är hur lätt som helst, finns mängder
Jag svarade på ett inlägg där du skrev:
Citat:
Går det inte ens att starta raketerna på jorden

Citat:
Hur kunde de veta att den skulle fungera på månen när de aldrig varit där? De har byggt något för en situation de helt saknar kunskap om
Genom noggrann planering.

Citat:
Varför skulle hållfastigheten vara ett problem? Vad är det för typ av extrema krafter där det inte håller
Jag skrev ingenting om extrema krafter, jag skrev OM en så lätt farkost inte skulle vara tillräckligt hållfast, då skulle det inte vara samma sak att köra den på jorden, som på månen.
Dessutom tillkommer andra omständigheter såsom väder och vind.

Citat:
Hade de inga behov av göra tester på jorden... stoooor komik. Ert resonerade är så dumt att man baxnar
Jag skrev att NASA inte hade behovet av att bevisa något för framtida förnekare.
Jag skrev ingenting om behovet av att utföra tester på jorden.
För att göra tester på jorden tillverkades speciella träningsfordon.
Citera
2017-08-21, 22:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Som vanligt påstår du något som ingen sagt
Jag påstår att raketer har synlig svans, visa någon icke fejkad raket som fungerar utan synlig svans om du anser att det är möjligt

Varför ska vi visa en raket utan svans om det inte har med Apolloprogrammet/månlandningarna att göra? Du får starta en tråd om svanslösa raketer om du vill - men här hör ju tydligen inte den diskussionen hemma alls om du inte anser att det har med månlandaren att göra ens.
Citera
2017-08-21, 22:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Självklart har du inte det, det skulle ju innebära att du också vill se någon annan som lyckats göra en sådan farkost som fungerar vilket inte existerar.
Att ingen annan (vem skulle ha behov av den?) farkost existerar betyder inte att månlandarna inte existerar.

Citat:
Skall man tro på NASA's smörja måste man intala sig själv och det endast var då vid apollotiden det fanns en poäng med att ta sig till månen. Sedan dess är det ingen som vill dit och det finns inga motiv att åka, de projekt som är igång för att försöka nå månen är bara små lekstugor, inget på riktigt
Vem har sagt att det inte skulle vara en poäng att åka till månen?
Nu har man istället valt att lägga resurserna på annat.
Det talar inte emot att månlandningarna har skett.
Citera
2017-08-21, 22:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Vad menar du? Skall jag verifiera något jag vet inte inträffat? Varför skulle jag göra det

För mig att tro på något så kan vi ta en simpel sak som kanske fungerar i verkligheten även om det var supermänniskorna vid apollo som gjorde allt och sedan råkade kasta bort ritningar och annan kunskap.

De dräkter som användes borde vara ganska enkla att kontrollera, hur väl de klarade av att kyla ner kropparna. Man kan värma upp en bastu och låta astronauterna vara där i något dygn och se vad som händer. Kan inte tänka mig annat än att man gjort sådana tester även om de också verkar gjorts i hemlighet så det inte finns någon trovärdigt material

Bra att du tar upp exempel på saker du INTE fått "verifierade i verkligheten" men ändå argumenterar precis som du hade några bevis för att dina minst sagt luddiga tankegångar alls har någon bäring!
Förstår du inte ens att du måste bevisa vad du påstår även om du tycker att månlandningen var fejkad?

Dina hemmasnickrade argument hör hemma i sandlådan! Bara en sån sak som att du inte lärt dig använda kommatering och punkt/frågetecken visar tydligt på att du knappast ens gått ut grundskolan.
Citera
2017-08-21, 22:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad menar du? Skall jag verifiera något jag vet inte inträffat?
Du vet inte att det inte inträffat.

Citat:
Varför skulle jag göra det
För att det är ett allmänt accepterat faktum att månlandningarna gått till så som beskrivet av NASA och andra som bevittnat händelsen.

Citat:
För mig att tro på något så kan vi ta en simpel sak som kanske fungerar i verkligheten även om det var supermänniskorna vid apollo som gjorde allt och sedan råkade kasta bort ritningar och annan kunskap.
Vad får dig att tro att allt detta skulle vara bortkastat?
Vad jag vet är det bara telemetri (som kopierats till video) från Apollo 11 som inte återfunnits.

Citat:
De dräkter som användes borde vara ganska enkla att kontrollera, hur väl de klarade av att kyla ner kropparna. Man kan värma upp en bastu och låta astronauterna vara där i något dygn och se vad som händer. Kan inte tänka mig annat än att man gjort sådana tester även om de också verkar gjorts i hemlighet så det inte finns någon trovärdigt material
Lösryckta påståenden. Dräkternas kylsystem är väl dokumenterat.
Citera
2017-08-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Lösryckta påståenden. Dräkternas kylsystem är väl dokumenterat.
Kan du visa på annat område där tekniken används för att kyla ner något, det är ju trots allt något som kan vara praktiskt lite här och var. Vi har ju varma platser på jorden med även om de inte alls är så varma
Citera
2017-08-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför ska vi visa en raket utan svans om det inte har med Apolloprogrammet/månlandningarna att göra? Du får starta en tråd om svanslösa raketer om du vill - men här hör ju tydligen inte den diskussionen hemma alls om du inte anser att det har med månlandaren att göra ens.

För att bevisa att det finns raketer utan svans, annars var det lite svårt för månlandaren att åka iväg. Behöver man inte visa att tekniken fungerar kan man påstå vad skit som helst
Citera
2017-08-21, 22:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
För att bevisa att det finns raketer utan svans, annars var det lite svårt för månlandaren att åka iväg. Behöver man inte visa att tekniken fungerar kan man påstå vad skit som helst

Varför var det svårt för månlandaren? Du har ju inte kunnat visa någon månlandare utan "svans" - tvärtom har jag visat att förbränning syns tydligt både vid start och när de fullt slår på raketen 23 sekunder in i filmen
https://m.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0
Citera
2017-08-21, 22:44
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Så det är inte hastigheten som påverkar?

Nej. Det är det omgivande trycket eller avsaknaden av det. Släpper man ut en gas i vakuum så skingrar den sig extremt fort i alla riktningar. Den kan inte ligga kvar och ge några avgasstrimmor. Och då eld är glödande partiklar i en gas så kan inte eld heller finnas utanför raketdysan. Tror jag länkat till ett annat klipp där en snubbe som heter Cody (Codys lab) testar att elda krut i vakuum. Det går inte. Det måste finnas ett tryck som i en raketmotor (vilket han också demonstrerat).
Citera
2017-08-21, 23:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kan du visa på annat område där tekniken används för att kyla ner något, det är ju trots allt något som kan vara praktiskt lite här och var. Vi har ju varma platser på jorden med även om de inte alls är så varma
Vilket område skulle det vara? Effektiva kylsystem för frysar och kylskåp har funnits sedan 40-talet.
Varför skulle man börja producera kylsystem som är specialgjorda för att kyla ned en rymddräkt en kort stund?
Citera
2017-08-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför var det svårt för månlandaren? Du har ju inte kunnat visa någon månlandare utan "svans" - tvärtom har jag visat att förbränning syns tydligt både vid start och när de fullt slår på raketen 23 sekunder in i filmen
https://m.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0
Det du visar är ingen månlandare, det är något som dras upp. Kanske med genomskinliga rep (fisklina) och så har man något ovan som inte syns där en elmotor kör en vinsch.
Citera
2017-08-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilket område skulle det vara? Effektiva kylsystem för frysar och kylskåp har funnits sedan 40-talet.
Varför skulle man börja producera kylsystem som är specialgjorda för att kyla ned en rymddräkt en kort stund?
Det är många som jobbar i mycket varma förhållanden, har själv gjort det och då behöver man lämna stället för att kyla ner sig eller så ha något man kan göra för att kyla kroppen på stället (exempelvis vatten).
Jag menar kylsystem för att kyla kroppen

Den kylningen som användes på apollo måste ha varit oerhört effektiv, kan de klara de förhålladena borde man med en bråkdel av samma teknik kunna kyla väldigt mycket här på jorden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in