2017-08-21, 21:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det blöder inte så förfärligt när man styckar och han kan ha gjort det antingen på en madrass eller ute på däck. Jag tror inte det var för att få upp den späda kroppen utan för att röja undan spår/identitet -> fiskmat.
Citera
2017-08-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Och det stod ju i den danska artikeln att benen var avkapade strax nedanför knäna. Alltså inte i leden.
Men propellrar brukar inte kapa alls, de orsakar krosskador. Men visst, allting är väl möjligt antar jag, bara det att jag inte förstår poängen med att folk ska "investera" i sina egna tokiga idéer. Varför inte utgå från vad man vet, röra sig från händelsen och utåt, i stället för att uppfinna idéer och arbeta inåt händelsen? Det förra är förenligt med utredningsarbete och vetenskapligt arbete, det senare är kännetecknande för konspirationsteorier och annan dårskap.

Jag tror iaf inte att en propeller skapar en bål med lite benstumpar. Finns ingen kraft eller mekanism som liksom håller fast en kropp vid en propeller utan det brukar röra sig om ett eller fåtal krossande hugg på en kropp som sedan i huvudsak är intakt.

Men, det viktigaste är nog: vi vet inte hur kroppen ser ut, var kroppen specifikt är bruten har vi lösa amatörmässiga ögonvittnesuppgifter på om jag förstår saken rätt. Polisen har bara sagt "torso utan armar, ben och huvud". Hur mycket av benen som är kvar vet vi inte. Därför kan vi heller inte göra någon bra tolkning av det.

Jag har för övrigt svårt att se att en sänkning kan förstöra spåren av en styckning så totalt att polisen inte har någon fingervisning om det. Hade polisen någon fingervisning om detta så borde en del kommit ut i pressen vid detta laget. Men den som lever får väl se. Hur fungerar det med danska FUP? Öppen handling vid åtal eller?
Senast redigerad av DjILY 2017-08-21 kl. 21:51.
Citera
2017-08-21, 21:48
Medlem
Hon vägde väl bara ca 60 kg så varför skulle kroppen behöva styckas? Ett rep räcker sen är det bara att gå upp för stegen och dra i repet för att få ut en ev kropp.
Jag har varit nere i den båten några gånger när den stått på land och kan inte se att en kropp måste styckas för att evakueras.
Sen har det i tråden pratats om superier. Peter är nästintill nykteriskt och mycket sparsmakad med alkohol.
De få gånger jag träffat honom har han gett intrycket av att vara hårt fokuserad på sitt arbete, mekaniskt klurig men också en man med mycket humor om än lite tystlåten när det handlat om annat än hans intressen.
Jämför honom med en typiskt Svensk Norrlänning till sättet så är ni nära.
Nej jag tror inte han mördat Kim.
Citera
2017-08-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag tror på dina sista rader. Han har bevisligen haft en jobbig uppväxt med en väldigt gammal pappa som aldrig pratade känslor. Han fick aldrig bo hos sin egna mor. Om detta finns mycket att läsa. Olika kombinationer av miljö, gener o uppväxt kan orsaka psykisk ohälsa som tar sig olika uttryck.
Det finns många udda typer här i världen, kufiska typer och ett och annat snille. Men inte blir de mördare bara för det. PM måste vara mycket begåvad om han lyckas bygga ubåt och raketmotorer och vad det nu är han satt ihop och kanske även konstruerat. Han måste ha förståndet att förutse konsekvenser. Vad kan ha motiverat det förmodade våldsbrottet? Eller var han tillfälligtvis eller mer varaktigt fångad av en fantasi som han nu kunde tillfredsställa, no matter what?

Ja, jag liksom många andra, utgår från att den funna kroppen troligtvis är KW:s kropp.
Citera
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
10 dagar i detta vädret - även om kroppen legat vid ytan, räcker knappast till för att förruttnelseprocessen skall hinna så långt så att lemmar och huvud lossnar. Det är helt enkelt inte varmt nog. Jag är eftersöksjägare och har hanterat mer trafikdödade djur än någon skulle önska under en livstid och det tar lite tid för en kropp att börja brytas ner om det inte är riktigt varmt och fuktigt. Har dock lite erfarenhet om kropp som ligger i hav, men i min värld torde det bara förlänga hela processen och inte skynda på pga den lägre temperaturen i vattnet?

En propeller kan göra stor skada men de propellerskador jag har sett har varit tämligen fula eftersom en propeller är rätt slö, samt att skadorna blir mer av sönderslitande karaktär om det inte är en snabb fritidsbåt vi pratar om. Då blir det väldigt många "skär" i kroppen men inte så djupa.

Det enda jag kan se är att han blev tvungen att kapa vikt och storlek så han kunde få ut kroppen och det borde lämna spår kvar i ubåten även efter den sänkts. Skulle de inte ta prover på vattnet de pumpade ut eller? Det borde ha påvisat blod. Det borde också finnas andra blodspår kvar i ubåten eftersom vattnet knappast cirkulerade så mycket inuti ubåten när den väl var vattenfylld.

Jag tror vi behöver mer fakta på bordet innan vi får ihop tillräckligt med pusselbitar för denna historien - men att han skulle vara oskyldig för hennes dödsfall finner jag så extremt osannolikt nuförtiden med de fakta som har kommit fram det senaste dygnet (och det trodde jag inte innan heller om jag skall vara ärlig) så det skall bli intressant när alla korten läggs på bordet och man får en bättre inblick i vad sjutton som pågått i hans hjärna det dygnet?

Fy fan vad jobbigt det måste vara för hennes anhöriga

OM det nu är hon och inte nått annat lik så tror jag på detta. Knappast att naturen eller båtar av nått slag skulle hinna deformera en kropp sådär på så kort tid.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Finns inga dokumenterade fall av vithajar i östersjön. Det är ren spekulation. Det kan emellertid bli verklighet i framtiden om klimatet förändras. Och rätt förutsättningar för bytesdjur finns. Vithajar tuggar inte av ben armar o huvud o lämnar kroppen. Dom biter oftast en smärre stycke o lämnar bytesdjuret att förblöda o återvänder o tar resten sen om det smakar bra.

Vad är det forskarna som citeras i National Geographic som jag länkade till har fått om bakfoten då? Enligt dem duger klimatet i östersjön, där finns även gott om föda med exempelvis säl.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Varför inte läsa tråden själv? Allt står där!

Polisen berättade efter undersökning av ubåten att dumfånet sänkte ubåten själv. Läs BT eller annan media så står det där också. Att pojkvännen ringde under natten var ju orsaken till varför polisen började eftersökandet av ubåten. Hade inte eftersöket startat då så hade dumfånet kommit undan med mord, nu blev han avslöjad innan han hann dölja mordet.

Och resten då?
Läs hur det fortgår, som vi andra.
Citera
2017-08-21, 21:50
Medlem
riskybizzys avatar
Verkar som jag får rätt till slut... Jag lanserade styckningshypotesen i ett tidigt skede (dagen efter mordet). Detta mot bakgrund av att det i princip är omöjligt att få ut ett lealöst lik på 60 kg genom en trång lucka..
Citera
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
De har säkert hittat någonting i den där ubåten, därför Madsen var tvungen att ändra sin historia.

Låter troligt.

"Varför fanns det blod i ubåten?

"Det hände en förfärlig olycka. Hon ramlade och slog ihjäl sig"

"Varför kontaktade du inte polisen?"

"Jag fick panik. Jag styckade henne i panik. Det var dumt, förlåt."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Men varför i helvete får han för sig att mörda någon i det läget? Finns bilbevis och allt att hon är på båten.

Trodde han i sin autistiska hjärna att han skulle kunna lemlästa en kropp i det tillfället och att det skulle gå obehindrat förbi?
Han glömde naturligtvis att ta med sitt autistschema och visste därför inte vad han skulle göra härnäst. Folk inom autismspektrat gör ju galna saker för inget som ex fel i schemat.
Citera
2017-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Jag tänkte på några saker.

Som befälhavare på ett fartyg så har han ju rätt att både dräpa myterister, utföra begravning och vigsel till sjöss.

Han kan således hävda hela eller delar av följande:

Vi gifte oss på båten, hon ordervägrade och orsakade fara på fartyget så jag dödade henne, därefter ordnade jag med hennes begravning till sjöss.

Resultatet skulle då kunna bli att han går helt fri och dessutom får ärva henne!

Skämt åsido, förvisso kan han säkert hävda att han försvarade fartygets säkerhet och begravde henne till havs och att det var hans rätt som befälhavare men en domstol lär anse att dödandet av henne inte står i proportion till ev säkerhetsproblem hon utgjort ombord och att han inte haft skäl att begrava henne till havs eftersom han ändå var så pass nära land.

Men en kul tanke är det, att slippa både mord och brott mot griftefriden!
Din "skämtsamma slutsats" i början av ditt inlägg verkar vara nära u-båt-kaptens egna tankegångar.
Han verkar på fullt allvar anse att han är komplett oskyldig till hennes död och sjö-mans begravningen han gjort- anser han inte heller ha någon skuld i.
Jag tror inte heller att han handlat efter offrets egen vilja- knappast att hon uttryckt att bli hemligt begraven ute i havsbandet, utan anhörigas och släktingars kännedom!
Nä han har nog "förgått sig mot henne" och dödat henne,
han tänkte att han ska ljuga att hon steg i land, men när han blir överbevisad att så inte skett, så faller han till föga, men nu kommer förklaringen om en olycka som lett till hennes död.
Han visar sig allt vara en hal ål, den där u-båts-byggaren.
Övriga delar av kroppen behöver allt hittas för att få fram vad som egentligen skedde innan Kim Vall
dog. Tragiskt !
Citera
2017-08-21, 21:51
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Borde väl bli psykvården i minst 20 år för detta?

Var ser du att de går med säckar ? Ref till citatet i inlägget ovan som per.Vers svarat på.
Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in