2017-08-21, 18:05
Medlem
RadioDDR1s avatar
Kim Wall har blivit fiskmat. Ingen kropp, inget brott (förutom mot griftefriden då). I värsta fall vållande till annans död men mord eller dråp kan ni bara glömma.
Senast redigerad av RadioDDR1 2017-08-21 kl. 18:09.
Citera
2017-08-21, 18:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, för en befälhavare på handelsfartyg eller örlogsman kan det kanske vara tillåtet (efter vissa förberedelser) men för en amtörubåtskapten? Jag är inte så säker . . .

Jag funderar lite kring samma sak. Yrkesmässiga kaptener brukar ha befogenheter som att välja ga folk också. Sjöbegravning kan nog vara tillåtet i vissa fall Bland sjöfolk ses nog inte det i sig som brott mot griftefriden, men dels var väl inte KW "sjöfolk", och sedan är nog inte förutsättningarna där för sjöbegravning, det är ju hyfsat nära land och inte förenat med betydande olägenhet att föra kroppen för formell dödförklaring av behörig person och vidare till bårhus.
Citera
2017-08-21, 18:09
Medlem
Tror inte att hon råkade ut för någon olycka utan jag tror att han dog livet av henne på något sätt och sen dumpat kroppen till sjöss.
Citera
2017-08-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Möjligt, men det vore ju rent utav idiotiskt att ta en sådan sak för givet. Jag tror att PM mördade KW och nu sitter och ljuger ihop en massa skit för att komma undan med dråp.

Fast han saknar ju motiv att vilja döda henne.

Tvärt om så hade hennes artikel antagligen ökat chansen för honom att få nya sponsorer.
Citera
2017-08-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Kim Wall har blivit fiskmat. Ingen kropp, inget brott (förutom mot griftefriden då). I värsta fall vållande till annans död men mord eller dråp kan ni bara glömma.
Beroende på hur han beskrivit händelserna så behövs ingen kropp för att fälla honom för Grovt vållande till annans död. 8 år.
Citera
2017-08-21, 18:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad är det för video? Där hans ubåt filmas inifrån? Jag har inte sett några videos direkt på hans ubåt, så kan inte du eller andra länka upp lite olika urval?

Jag håller med om att det är beklagligt.

I alla vilda vansinniga spekulationer här, håller med om att det inte känns kul att spekulera på ett sånt sätt så det blir ett mord med tvist (vissa glömmer att en person har dött här),
så har man ju ändå närmat sig sanningen verkar det? Där folk kommer med förslag på hur en olycka kan ha gått till i denna ubåt.
(Det kommer ju in folk som verkligen har kunskap på hur det ser ut på ubåtsfronten)
så man kan begripa denna tragiska, och väldigt säregna olycka.
Folk vill ha en förklaring hur det kan ha gått till,
men man vill ju inte sälla sig till att ta för givet att ubåtsföraren är värsta mördaren, om det nu inte är så.
Han har agerat märkligt. Absolut. Men han har väl fått någon psykisk knäpp av det hela.
Även om han inte uppträdde uppenbart förvirrat vid den första intervjun då han plockades upp,
så har han tydligen haft någon knäpp, verkar det nu.

Han verkar ha gjort en "Hans Rausing" , som GreffueAnthonius benämnde det häromdagen, exakt som vi var inne på.

Det verkar vara uppenbart att det är det som hänt. Jag tror inte att han varit en kallblodig mördare. Danska polisen vill utreda ifred, så de basunerar säkert inte ut att han fått en knäpp?

Fast PM dumpade kroppen, HR behöll den. PM kan ha missbedömt huruvida KW var död, HRs agerande verkade bottna i förnekelse av hustruns frånfälle. Tänker man på det är det inte lika fall alls. Annat än underlåtenhet att påkalla läkare (för formell dödförklaring). I HRs fall fanns dessutom kroppen kvar så viss rättsmedicinsk undersökning var möjlig.
Citera
2017-08-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast PM dumpade kroppen, HR behöll den. PM kan ha missbedömt huruvida KW var död, HRs agerande verkade bottna i förnekelse av hustruns frånfälle. Tänker man på det är det inte lika fall alls. Annat än underlåtenhet att påkalla läkare (för formell dödförklaring). I HRs fall fanns dessutom kroppen kvar så viss rättsmedicinsk undersökning var möjlig.
Vem f*n är HR?
Citera
2017-08-21, 18:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon menade nog under förundersökningen.
Tack. Diskussion om media vs allmänhet vs polis etc kommer jag inte för här mer.
Citera
2017-08-21, 18:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det är väl inte straffbart att begrava en kropp till sjöss? Han säger ju att det var en olyckshändelse och inte hans fel. Sedan kan man ju undra varför han skulle sänka ubåten? Självmordstankar?

Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Vänta nu.. inte straffbart?

Så om fiskepoolarn dör av en olycka nästa fiskepass så kan alltså jag "dumpa" "begrava" han i sjön utan att bli straffad på något sätt?

Du kanske har rätt jag vet inte, men låter väldigt konstigt

Någon som vet?

Självklart är det straffbart. Du får inte åka runt med döda kroppar och begrava dom. Oavsett om det är till havs eller vid land. Det är brott mot griftefriden.
Citera
2017-08-21, 18:17
Medlem
Citat:
Jag funderar lite kring samma sak. Yrkesmässiga kaptener brukar ha befogenheter som att välja ga folk också. Sjöbegravning kan nog vara tillåtet i vissa fall Bland sjöfolk ses nog inte det i sig som brott mot griftefriden, men dels var väl inte KW "sjöfolk", och sedan är nog inte förutsättningarna där för sjöbegravning, det är ju hyfsat nära land och inte förenat med betydande olägenhet att föra kroppen för formell dödförklaring av behörig person och vidare till bårhus.
Ja en befälhavare på ett handelsfartyg har absolut behörighet att utföra en begravning till havs om hen bedömer att det är befogat (man kan kanske inte förvara kroppen på ett bra sätt, exempelvis i tropiska farvatten). Detsamma gäller marinens befälhavare på örlogsmän, naturligtvis,

Däremot kan det nog knappast gälla för en privat båtförare i Öresund.
Citera
2017-08-21, 18:18
Medlem
Citat:

Finns inga yrkesmässiga kaptener som ger Sjöbegravning åt en reporter som skulle vara med på båten i 2 timmar för ett repotage men som dör i en olycka. Rapporterar man inte in olyckan och "begraver" kroppen till havs så måste det väl vara en ganska hårt straff?
Citera
2017-08-21, 18:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem f*n är HR?

Hans Rausing. Han lät sin frus döda kropp ligga kvar i sin bostad i några månader. Tyckte det var trevligt sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in