2017-08-21, 13:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
https://nyheteridag.se/wp-content/uploads/2017/08/madsen.jpg

Det här inte någon jag skulle hoppa in i en ubåt med liksom, herregud
Visst har han lite drag av danskt "fiskutseende" ?

(FB) Danskt utseende.
Citera
2017-08-21, 13:15
Medlem
Hans önskan att hamna i ett kriminellt drama får mina nackhår att resa sig. Frågan är om detta var vad han hade i åtanke hela tiden? Att han helt enkelt iskallt räknar med fängelse under lång tid, men att hans arbete och han själv blir satt på världskartan? "Lite får man offra", kanske hans tanke är.
Citera
2017-08-21, 13:17
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Du som verkar kunna el, hur stark och farlig kan man tänka sig att strömmen i en ubåt av det här slaget är? Jag tänker att man kanske har en massa batterier och så.
Det fanns ju även en 400 volts generator i ubåten men varför skulle hon gå in i maskinrummet och röra vid den elektriska utrustningen?
Citera
2017-08-21, 13:20
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Peter Madsen har ju haft drömmar om att leva ett kriminellt liv, läs:

"En gigantisk happening

Når han om nogle år kan kalde sig verdens vildeste kanonkonge, har han ikke tænkt sig at gå på pension af den grund, for hans drømme stopper ikke med universet.

»Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane. Ikke at jeg vil røve en bank. Nej, for satan, det må ikke gå ud over nogen,« siger han og forklarer, hvad han så vil gøre. »Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden. Ballonen vil jeg lande mellem de to spir på Roskilde Domkirke, mens politiet står klar til at fange mig. Jeg ved ikke, om det bliver lige præcis det, jeg kommer til at gøre, men jeg vil gerne lave en happening af gigantiske dimensioner,« siger han og smiler."

Källa: https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Det har han ju då lyckats med att få en av drömmarna uppfyllda "Og så drømmer han om at lave en spektakulær kriminel happening."
Någon mer raktfärd upp i himlen kommer det dock inte att bli för denna idoit.
Citera
2017-08-21, 13:20
Avstängd
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Inte minst att han sänkte båten

Ja det i sig är också skumt, han kan nog glömma sin rymdfärd på ett X antal år.
Citera
2017-08-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Varför skulle det vara större risk att det är en olycka? Hade det varit en 80-årig gubbe som ramlar och dött på ubåten hade jag köpt förklaringen rakt av, men nu säger occhams rakkniv att förklaringen är mest fördelaktig ur juridisk synvinkel, men att omständigheter som att dumpa kroppen och sänka hela ubåten gör att en olycka känns relativt osannolik. Han kastar kroppen överbord och sänker sitt livsverk pga en olycka?
Skilj på "stor risk" och "större risk". Den första har absolut betydelse och kan stå för sig själv. Den andra är en jämförelse och måste då sättas i relation till någonting annat.

Pratar du om 80-årig gubbe så skulle det vara relevant om vi pratar om risken att ramla och dö på plan mark uppe på fast mark. Pratar vi däremot om risken att slå i huvudet i en vass ventil på väggen i ett krängande fartyg så blir plötsligt ålder rätt irrelevant.

Att han dumpat kroppen är i detta fall hans största eller näst största misstag i livet. Det som avgör vilket av alternativen är om hon dött av olycka eller utifrån en medveten handling, dvs om han gjorde ett ytterligare värre misstag före kroppen sänktes.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Spännande!
Sexmord eller halkat och trillat ner från tornet?
Just nu kan det vara vilket som...

Är det en olycka så dumpar man inte kroppen i havet och håller tyst. Han verkar inte haft några planer heller att någonsin berätta? Han ljög ju också och sa att han hade lämnat henne.

Jag tolkar det som han har dödat henne och han vill att kroppen ska vara i så dåligt skick (om polisen hittar den) att man inte kan lagföra honom.
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Ja det i sig är också skumt, han kan nog glömma sin rymdfärd på ett X antal år.

Han får förvisso vistas i ett trångt utrymme, dock inte så viktlöst som han hoppats.

Undrar när vi får veta exakt vad som hänt
Citera
2017-08-21, 13:22
Medlem
Min gissning till varför hon (med största sannolikhet) mördades är att Madsen gjorde någon form av sexuell invit som hon avböjde. Sedan har det utbrutit någon form av handgemäng och hon kan ha ramlat olyckligt pga detta (men då borde det kunnat se ut som en olycka, och han borde gått in i hamnen och slagit larm). Alternativet är att hon blivit ihjälslagen då hon hotat att polisanmäla honom, det är detta han försökte dölja med falska påståenden om att han släppt av henne samt att han medvetet (som det verkar) har sänkt ubåten.

Man kan nog säga att nätet dras åt kring honom.
Citera
2017-08-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt tidningarna verkar det inte vara hans senaste uttalande utan istället polisen som nu går ut med info om vad han sa vid häktningen.
Jo, pressmeddelandet innehöll "Sigtede har til politiet og i retten forklaret [...]" och det är en vecka sedan han var i rätten för häktningsförhandling.

Så detta bör ha varit den historia som polisen haft att jobba utifrån den senaste veckan.
Citera
2017-08-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Du som verkar kunna el, hur stark och farlig kan man tänka sig att strömmen i en ubåt av det här slaget är? Jag tänker att man kanske har en massa batterier och så.

Jag är inte så påläst vad gäller elsystem i ubåtar, men generell är det ingen risk att bli elektrifierad med 12V eller 24V system.

Däremot kan det funnits inverters ombord som omvandlar 12V eller 24V från batterier till 240V AC (t.ex. för att driva vanliga 240V apparater som du har hemma) vilket är mycket farligt om det kombineras med havsvatten.

EDIT: Tydligen fanns 400V generatorer ombord, jag antar att det var en generator kopplad till dieselmotorn. Detta är livsfarlig spänning och en hazard kombinerat med havsvatten.
Senast redigerad av dartvejder 2017-08-21 kl. 13:30.
Citera
2017-08-21, 13:30
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, pressmeddelandet innehöll "Sigtede har til politiet og i retten forklaret [...]" och det är en vecka sedan han var i rätten för häktningsförhandling.

Så detta bör ha varit den historia som polisen haft att jobba utifrån den senaste veckan.
Ja, han berättade nog om olyckan rätt så omgående på fredagen men polisen valde, enligt egen utsago, att gå ut med förklaringen att hon satts iland trots att de hade två berättelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in