Citat:
Det finns ju nackdelar med radar i sådana här trånga farleder, och det är det att det är ofta alltför många ekon samtidigt. Man kan ju med olika inställningar vrida ner känsligheten på instrumenten och därmed få bättre överblick. Ibland kan även rätt stora föremål befinna sig i radarskugga, beroende på antennens placering. Man har i regel stor nytta av att koppla ihop radarenheterna så att man får en 3D-bild av området. Men då måste de vara separerade med typ 50 meter eller helst mycket mera.
Alltså jag tror detta är en long-shot, betänk att vattnet är strömt, och att kroppen kan ligga på ~ 4-14 meters djup
, att hundarna skulle få vittring, det ser jag som helt osannolikt. Ytan är ju också mycket mycket stor att söka av. Och skulle hundarna få vittring så kan ju kroppen ligga kanske 300-3000 meter åt vilket håll som helst eftersom vattnet kan ju sprida dofterna hursomhelst.
Man har ju faktiskt visat detta rent vetenskapligt med att dumpa stora mängder med färgämnen i vatten och visat hur det sprids
Förmodligen är motivet det att man måste visa för allmänheten att man letar,
Vi får hoppas att kroppen flyter upp inom de närmaste dagarna, men den är ju mycket svår att se om havet inte ligger kav lugnt vilket det sällan är i Öresund.
Alltså jag tror detta är en long-shot, betänk att vattnet är strömt, och att kroppen kan ligga på ~ 4-14 meters djup
, att hundarna skulle få vittring, det ser jag som helt osannolikt. Ytan är ju också mycket mycket stor att söka av. Och skulle hundarna få vittring så kan ju kroppen ligga kanske 300-3000 meter åt vilket håll som helst eftersom vattnet kan ju sprida dofterna hursomhelst.
Man har ju faktiskt visat detta rent vetenskapligt med att dumpa stora mängder med färgämnen i vatten och visat hur det sprids
Förmodligen är motivet det att man måste visa för allmänheten att man letar,
Vi får hoppas att kroppen flyter upp inom de närmaste dagarna, men den är ju mycket svår att se om havet inte ligger kav lugnt vilket det sällan är i Öresund.
Det finns ett antal av saker man kan göra för att se många mindre mål bättre. Frågan är om Sound VTS finner det intressant att hålla på att följa en massa fiskebåtar och annat löst folk? Jag har då aldrig blivit tipsad av Sound VTS om ett specifikt radarmål. Varken innan eller efter AISens inträde. Om det har med att dom är slöa, inte har tekniska möjligheter eller att det inte ingår i deras arbetsbeskrivning låter jag vara osagt men troligen en kombination.