2017-08-21, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det finns ju nackdelar med radar i sådana här trånga farleder, och det är det att det är ofta alltför många ekon samtidigt. Man kan ju med olika inställningar vrida ner känsligheten på instrumenten och därmed få bättre överblick. Ibland kan även rätt stora föremål befinna sig i radarskugga, beroende på antennens placering. Man har i regel stor nytta av att koppla ihop radarenheterna så att man får en 3D-bild av området. Men då måste de vara separerade med typ 50 meter eller helst mycket mera.

Alltså jag tror detta är en long-shot, betänk att vattnet är strömt, och att kroppen kan ligga på ~ 4-14 meters djup
, att hundarna skulle få vittring, det ser jag som helt osannolikt. Ytan är ju också mycket mycket stor att söka av. Och skulle hundarna få vittring så kan ju kroppen ligga kanske 300-3000 meter åt vilket håll som helst eftersom vattnet kan ju sprida dofterna hursomhelst.

Man har ju faktiskt visat detta rent vetenskapligt med att dumpa stora mängder med färgämnen i vatten och visat hur det sprids
Förmodligen är motivet det att man måste visa för allmänheten att man letar,

Vi får hoppas att kroppen flyter upp inom de närmaste dagarna, men den är ju mycket svår att se om havet inte ligger kav lugnt vilket det sällan är i Öresund.

Det finns ett antal av saker man kan göra för att se många mindre mål bättre. Frågan är om Sound VTS finner det intressant att hålla på att följa en massa fiskebåtar och annat löst folk? Jag har då aldrig blivit tipsad av Sound VTS om ett specifikt radarmål. Varken innan eller efter AISens inträde. Om det har med att dom är slöa, inte har tekniska möjligheter eller att det inte ingår i deras arbetsbeskrivning låter jag vara osagt men troligen en kombination.
Citera
2017-08-21, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har du någon idé om hur en olycka kan ha gått till som förklarar de andra delarna? Att han är ute och åker mer än ett halvt dygn efter olyckan, att han inte hör av sig till sjöräddningen och att han sänker sin ubåt?

Är det belagt att han åkt hela tiden? Han kan ha sovit på botten.

Du verkar helt ha missat att han är en mycket säregen typ. Det har framgått att han var känd för att göra oväntade och irrationella saker.

Nästa gång du citerar, ta med hela citatet, så blir det lättare för andra att följa resonemanget.
Citera
2017-08-21, 05:45
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad menar du nu. Skulle det finnas flytande syre ombord på UC3?

På vilket sätt "förändras innehållet" den flytande syre-tanken, om den ens existerar?

Jag pratar om våra Örlogsfartyg, jag skrev tidigare att jag har ingen aning om Nautilus utan kan bara uttala mig om svensk ubåt.
Innehållet förändras givetvis pga att syret förbrukas.
Senast redigerad av Jan66 2017-08-21 kl. 05:50.
Citera
2017-08-21, 07:15
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
För någon dag sedan kom den första artikeln på en dansk eller norsk sida som beskrev hur Madsen räddades av killarna i båten som först såg ubåten strax innan den sjönk.
I denna artikel som jag inte hittar nu så stod det hur Madsen när han kom upp andra gången gjorde tecken över halsen som att "fixandet" gått dåligt.
Sedan att dom kunde komma närmre och att han stod kvar i tornet medans ubåten sjönk och sedan tog simtag mot "räddningsbåten".

Madsen säger att han inte hann stänga luckan, om han har tid att göra tecken och stå kvar i tornet skulle han ju självklart hinna stänga luckan för att skydda sin "älskling".
Det är knappast några oerhört tidsödande handgrepp att stänga den.

Madsen är vad jag förstått den numera (efter bråket med övriga i teamet som byggde UC3) "rättmätige" ägaren och skulle därmed inte löpa risk att någon använder den utan hans tillstånd.

Han låter oss tro att något är trasigt som "kan vara lite farligt", försöker fixa detta och "hinner" sedan inte stänga luckan när han står kvar i tornet medans ubåten sjunker.

Kan inte se så många anledningar till detta mer än att försvåra efterforskningar om vad som hänt under de timmar ubåten varit borta.

Jag håller med. Det är dags att införa en lagparagraf "försvårande för rättvisan" alternativt höja straffskalorna för sådana aktiviteter relativt det brott som då inte kan redas ut. ("obstruction of justice", har Danskarna det?)

Samma som i Linda Chen fallet. Kommer vi få höra en galen historia även här? Men kanske danskarna hanterar det annorlunda.

Om inte Kim hittas i tid, är risken att dödsorsaken inte kan redas ut, som i Linda Chen fallet.

Låt oss hoppas på nåt spår som finns kvar i ubåten. GM lär ha missat nåt.
Citera
2017-08-21, 07:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Nej så behöver det ju inte vara. Men vart är då hennes kläder?

På havets botten, sänkta med tyngder kanske? Eller nedgrävda någonstans där han gick i land under natten.
Citera
2017-08-21, 07:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Madsen tittar ut over havet. Wall tittar pa sina vanner vid kajen och ler. En liten stund senare ser man att Madsen haller vanstra handen pa relingen till hoger om Wall, och sin hogra hand till vanster om Wall och alltsa har narmat sig Wall betydligt. Wall ar attraktiv, Madsen ar inte dum. Han tar chansen att umgas med en attraktiv kvinna pa ett positivt satt nar han har en sadan chans. Istallet for att ga ner och skruva pa rattar i ubaten sa valjer han att ha en trevlig pratstund med Wall, trots att ubaten troligtvis bast navigeras nerifran baten, men da maste han ju lamna Wall och det vill han ju inte.

Vad hander se'n? Ingen vet. Men det ar inte svart att gissa att nar samtalet blir sa trevligt och Wall ar sa glad och trevlig mot Madsen, att Madsen missbedomer och blandar ihop *professionell* och *privat*, som ar typiskt for forskare som blandar ihop begreppen arbete med intresse/hobby standigt och jamt. Inget markvardigt att en forskare ocksa blandar ihop trevlig pga journalist som vill veta saker, och trevlig pga privatperson vill narma sig Madsen. Madsen blandar alltsa ihop saker, och detta gor att han tror det ar OK om han tar och lagger sin hogra hand pa Walls vanstra hoft.

Hoppsan da, nu slutade det trevliga tvart. Detta var INTE OK for Wall, som bara hade en professionell kontakt med Madsen. Nej, nu vill jag inte sta har med Madsen langre, hans narmanden gar nu helt overstyr och jag star inte ut att sta kvar har helt ensam med en galen forskare. Han verkar ju inte helt riktig i huvudet, tanker Wall. Med vart kan hon ta vagen?

Nu kommer paniken. Pa en ubat som inte ar en vanlig bat, finns ingenstans att ga om man inte vill ga ner i det tranga utrymmet, och det vill absolut in Wall gora efter denna incident. Sta kvar? Nej aldrig i livet. Wall klattrar ner for stegen och satter sig som hon skulle gjort om detta hade varit en vanlig bat, pa den plana ytan pa ubatens tak, med ryggen mot ubats tornet. Det ar ju plant har sa det ska val vara OK trots allt tanker Wall. Klart hon ser faran, men det ar ocksa klart for dem bada att det ytterst ar Madsen som svarar for hennes sakerhet pa sin ubat.

Man ska inte glomma att detta ar tva hogt utbildade intelligenta personer.

Vad hander se'n?

Naturligvis kommer morkret, och med det blir balanseringen svarare for Wall trillar i vattnet. Madsen rusar ner och stanger motorn (om han inte redan hade gjort det), och se'n slanger han i Wall's livvast i vattnet och hoppas att hon ska hitta den. Morkret gor att han inte kan se Wall i vattnet och Wall kan inte se vare sig ubaten eller livvasten. De kan visserligen skrika till varann. Men Madsen kan inte se livvasten och kan inte forklara hur Wall ska simma. De driver ifran varann.

Madsen stannar hela natten i hopp om att Wall ska hitta ubaten, men han har inget ljus att satta pa pa ubaten.

Nasta dag inser Madsen att hans lage ar inte sa bra. Han aker till land igen utan att ha lyckats radda Wall. Madsen ar gift och vill inte att det ska komma fram att Wall klattrade ner for stegen darfor att han hade lagt sin hogra hand om Wall's vanstra hoft. Han inser genast att det forsta polisen kommer att gora ar att soka fingeravtryck, och da upptacka att Wall hade klattrat ner for stegen och satt och hallit sig fast i ubatstornet med bada handerna bakom ryggen.

Madsen ville inte hans fru skulle fa kannedom om detta, sa han sanker ubaten.

Har har jag forklarat tre saker i en logiskt sammanhangande kedja:
1. Flytvasten i vattnet (som senare har upptackts).
2. Vad ubaten gjorde uppe pa ytan utan ljus mitt i natten.
3. Sankandet av ubaten.

Jag erkanner att 3 ar lite svagt, men anda inte. Vem vill riskera att ens fru far kannedom av att man har narmat sig en annan kvinna?
Jag har börjat tro på din teori med PM som gjort vissa sexuella närmanden som avvisats.
Tror dock att det i så fall skett nere i kabinen och att PM där trott att KW:s varma leenden och orädsla för att stå nära PM i tornet betyder något sexuellt. KW kan då ha avvisat honom på ett aggressivt sätt, typ: "Det där var ett sexuellt övergrepp - det är helt oacceptabelt! Det här hamnar du i fängelse för! Kör mig tlllbaka till bryggan!"
PM som ser sin karriär, sitt raketprojekt och sitt äktenskap hotat, tar en rörtång och slår ihjäl KW.
Detta skulle förklara varför han känt sig tvungen att sänka ubåten, men förklarar inte varför han varit ute hela natten. Han borde dumpat kroppen och kört tillbaka bums för att sanera ubåten från blodspår.
Citera
2017-08-21, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har börjat tro på din teori med PM som gjort vissa sexuella närmanden som avvisats.
Tror dock att det i så fall skett nere i kabinen och att PM där trott att KW:s varma leenden och orädsla för att stå nära PM i tornet betyder något sexuellt. KW kan då ha avvisat honom på ett aggressivt sätt, typ: "Det där var ett sexuellt övergrepp - det är helt oacceptabelt! Det här hamnar du i fängelse för! Kör mig tlllbaka till bryggan!"
PM som ser sin karriär, sitt raketprojekt och sitt äktenskap hotat, tar en rörtång och slår ihjäl KW.
Detta skulle förklara varför han känt sig tvungen att sänka ubåten, men förklarar inte varför han varit ute hela natten. Han borde dumpat kroppen och kört tillbaka bums för att sanera ubåten från blodspår.

Han var väl chockad. Behövde tid att lugna ner sig och tänka över situationen. Och det gjorde han bäst i sitt egen undervattensvärld, där han kände sig mest hemma, där han var kung och ingen polis eller andra jordiska makter kunde nå honom. Precis som Kapten Nemo i pojkböckerna som vi vet att han slukade.
Citera
2017-08-21, 08:18
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Madsen tittar ut over havet. Wall tittar pa sina vanner vid kajen och ler. En liten stund senare ser man att Madsen haller vanstra handen pa relingen till hoger om Wall, och sin hogra hand till vanster om Wall och alltsa har narmat sig Wall betydligt. Wall ar attraktiv, Madsen ar inte dum. Han tar chansen att umgas med en attraktiv kvinna pa ett positivt satt nar han har en sadan chans. Istallet for att ga ner och skruva pa rattar i ubaten sa valjer han att ha en trevlig pratstund med Wall, trots att ubaten troligtvis bast navigeras nerifran baten, men da maste han ju lamna Wall och det vill han ju inte.

Vad hander se'n? Ingen vet. Men det ar inte svart att gissa att nar samtalet blir sa trevligt och Wall ar sa glad och trevlig mot Madsen, att Madsen missbedomer och blandar ihop *professionell* och *privat*, som ar typiskt for forskare som blandar ihop begreppen arbete med intresse/hobby standigt och jamt. Inget markvardigt att en forskare ocksa blandar ihop trevlig pga journalist som vill veta saker, och trevlig pga privatperson vill narma sig Madsen. Madsen blandar alltsa ihop saker, och detta gor att han tror det ar OK om han tar och lagger sin hogra hand pa Walls vanstra hoft.

Hoppsan da, nu slutade det trevliga tvart. Detta var INTE OK for Wall, som bara hade en professionell kontakt med Madsen. Nej, nu vill jag inte sta har med Madsen langre, hans narmanden gar nu helt overstyr och jag star inte ut att sta kvar har helt ensam med en galen forskare. Han verkar ju inte helt riktig i huvudet, tanker Wall. Med vart kan hon ta vagen?

Nu kommer paniken. Pa en ubat som inte ar en vanlig bat, finns ingenstans att ga om man inte vill ga ner i det tranga utrymmet, och det vill absolut in Wall gora efter denna incident. Sta kvar? Nej aldrig i livet. Wall klattrar ner for stegen och satter sig som hon skulle gjort om detta hade varit en vanlig bat, pa den plana ytan pa ubatens tak, med ryggen mot ubats tornet. Det ar ju plant har sa det ska val vara OK trots allt tanker Wall. Klart hon ser faran, men det ar ocksa klart for dem bada att det ytterst ar Madsen som svarar for hennes sakerhet pa sin ubat.

Man ska inte glomma att detta ar tva hogt utbildade intelligenta personer.

Vad hander se'n?

Naturligvis kommer morkret, och med det blir balanseringen svarare for Wall trillar i vattnet. Madsen rusar ner och stanger motorn (om han inte redan hade gjort det), och se'n slanger han i Wall's livvast i vattnet och hoppas att hon ska hitta den. Morkret gor att han inte kan se Wall i vattnet och Wall kan inte se vare sig ubaten eller livvasten. De kan visserligen skrika till varann. Men Madsen kan inte se livvasten och kan inte forklara hur Wall ska simma. De driver ifran varann.

Madsen stannar hela natten i hopp om att Wall ska hitta ubaten, men han har inget ljus att satta pa pa ubaten.

Nasta dag inser Madsen att hans lage ar inte sa bra. Han aker till land igen utan att ha lyckats radda Wall. Madsen ar gift och vill inte att det ska komma fram att Wall klattrade ner for stegen darfor att han hade lagt sin hogra hand om Wall's vanstra hoft. Han inser genast att det forsta polisen kommer att gora ar att soka fingeravtryck, och da upptacka att Wall hade klattrat ner for stegen och satt och hallit sig fast i ubatstornet med bada handerna bakom ryggen.

Madsen ville inte hans fru skulle fa kannedom om detta, sa han sanker ubaten.

Har har jag forklarat tre saker i en logiskt sammanhangande kedja:
1. Flytvasten i vattnet (som senare har upptackts).
2. Vad ubaten gjorde uppe pa ytan utan ljus mitt i natten.
3. Sankandet av ubaten.

Jag erkanner att 3 ar lite svagt, men anda inte. Vem vill riskera att ens fru far kannedom av att man har narmat sig en annan kvinna?

Hur skulle polisen kunna avgöra om det sista Kim gjorde var att klättra upp eller ned för stegen utifrån fingeravtryck? Då krävs en avancerad analys och tur att finna överlappande fingeravtryck.
Långt lättare att bara torka av stegen än att sänka ubåten om fingeravtryck på den är ett problem.
Citera
2017-08-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Annars är det mest exakta i alla lägen är att sätta huvudbarlasttanken precis i masscentrum eller deplacementscentrum, därmed kommer inte ubåten att "rocka" när barlasttanken fylls/töms.
Problemet med det är den lilla momentarmen.

När konståkare spretar ut med armar och ben snurrar de långsamt - sedan drar de in armar och ben och gör sig till en pinne och börjar snurra jättefort. Även varför en lång klock-pendel svänger långsamt medan en kort pendel svänger fort. Även därför som båtar kan kantra men sällan vill slå runt över fören eller aktern. Dvs har man stor del av massan väldigt centralt i ubåten så behövs det inte så mycket yttre krafter för att skapa rotation runt mass-centrum, och man får snabba förlopp. Det är därför man föredrar att flytta ut massan och i stället ta sig jobbet att kunna trimma för att hålla jämnvikt.
Citera
2017-08-21, 09:47
Medlem
Hydrangeas avatar
Har inte riktigt hängt med sista dygnen men hittade en gratisartikel i DN där det ändå framkommer en del vittnesuppgifter/polisspårningar. Ber om ursäkt om det är old news..

Vittnet som plockade upp PM då ubåten sjönk säger att PM sagt "Jag ska bara fixa något, men stanna kvar här för det kan vara farligt". Sen sjönk ubåten.
Han hade sedan förklarat att han försökt laga en ventil men att något handtag var sönder..

Även att de spårat mailkonversaion mellan PM och KW, som var strikt professionell.

Samt att mobilpejlingen inte verkar ha gett något.

Jag blir mest nyfiken på vad övervakningskamerorna i hamnen visat, det är tydligen något polisen håller hemligt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/vittne-ubatsagaren-skulle-fixa-nagot-innan-ubaten-sjonk/
Citera
2017-08-21, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du får nog vara själv med din ide om att en ev. sönderslagen navigator ensamt skulle kunna binda PM för något brott mot KW, jag ger upp.....

Utgångsläget i den första häktningen är att brottet är ett oaktsamhetsbrott vilket betyder att allt PM sagt pekar på en olycka orsakad av t ex risktagande från PMs sida eller på att han på annat vis varit ouppmärksam så det vållat KWs död. Folk i tråden tänker redan utifrån att det är et våldsbrott med uppsåt och därför ser man sönderslagen navigator och sänkning av u-båt som ett bevis på att han kommer fällas för mord/dråp.

Den andra häktningen kommer ge mer släpps han, kommer misstankegraden att höjas eller ändrar man brottsrubricering pga mer information från undersökningen gett mer resultat är väl huvudfrågan innan man svävar iväg och redan sitter i huvudförhandling för mord.

Vet någon hur länge PM satt i förhör bakom lykta dörrar vid häktesförhandlingen?
Citera
2017-08-21, 10:03
Medlem
Snapcounts avatar
Sier ulykke ombord på ubåten tok livet av Kim Wall
I en pressemelding fra dansk politi kommer det fram at den drapssiktede ubåtkapteinen og oppfinneren Peter Madsen innrømmer at det skjedde en ulykke ombord i farkosten, som forårsaket savnede Kim Walls død.

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=599a928e5152f7b6175937bf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in