2017-08-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollyblues
Ha !! Jojo det kunde nog va' kul att höra vad en vän hade att komma med . Saken är väl den att om någon påstår sig vara vän med P och skriver om honom här på flash så är det ju knappast en vän. Eller hur!!! Vänner gör ju inte så mot varandra, det är väl ganska uppenbart. Jag skulle nog påstå att man inte riktigt vet vad äkta vänskap är om man tror det. Tjo flöjt! l

Man kan undra om du kanske är en god vän till honom ?
Vill självklart inte ha något svar på den frågan.
Det var bara något som slog mig helt apropå.

Förövrigt tycker jag P. och hans vänner gjorde ett tufft framträdande på Palladium,där de var iklädda till troll
Vilken power på trummorna!
Citera
2017-08-21, 00:11
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ha !! Jojo det kunde nog va' kul att höra vad en vän hade att komma med . Saken är väl den att om någon påstår sig vara vän med P och skriver om honom här på flash så är det ju knappast en vän. Eller hur!!! Vänner gör ju inte så mot varandra, det är väl ganska uppenbart. Jag skulle nog påstå att man inte riktigt vet vad äkta vänskap är om man tror det. Tjo flöjt! l

Jag hade gärna skrivit om någon av mina vänner - alla hennes/hans positiva sidor och härliga personlighet etc. Varför skulle jag inte vilja berömma min vän? Så jag förstår inte ditt (allra första) inlägg.

Får dock en stark känsla av att du är vän med Patrik.
Förstår i så fall att du inte vill svara och att du vill skydda honom. Klart du ska göra det!
Gillar dina "musiksymboler".
Senast redigerad av Liberty75 2017-08-21 kl. 00:15.
Citera
2017-08-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Vad menar du med "nomineringsbeteenden"?

Ska se om jag kan förklara det som blivit "en fluga ,=på modet.
Jo om du minns tv-serien från 70-talet som hette "Vita stenen".Där nominerades (utsågs)ju flickan eller pojken att utföra en bragd för att kunna vara stolt i det , och lämna över uppdraget till den andre för att få priset =Den vita stenen (inte mycket till pris men ändå....)Antar att det är själva känslan att man genomfört uppdraget och lyckats med det är nog det viktiga ,för de som är inblandade....

Det har blivit så att ibland filmas ju nomineringarna,så om du tittar inne på en facebooksida som är P.s ifrån. 2011så springer han i ett sådant uppdrag rakt ut i en stor vattenpöl och kastar sig raklång,blir dyngblöt,men i texten under står det just att han har klarat nomineringen.

Du får titta inne på facebook så ser du det hela.

Så tänk om nu denna 3-månaders frånvaro ändå kunde vara ett sådant uppdrag som han nominerats till, så kanske vi kan pusta ut snart
Hoppet är det sista som lämnar en,så jao,han verkar vara en tuff grabb när det gäller....han kanske har lite "prank-ådra"i sig.......?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-21 kl. 00:25.
Citera
2017-08-21, 00:30
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ska se om jag kan förklara det som blivit "en fluga ,=på modet.
Jo om du minns tv-serien från 70-talet som hette "Vita stenen".Där nominerades (utsågs)ju flickan eller pojken att utföra en bragd för att kunna vara stolt i det , och lämna över uppdraget till den andre för att få priset =Den vita stenen (inte mycket till pris men ändå....)Antar att det är själva känslan att man genomfört uppdraget och lyckats med det är nog det viktiga ,för de som är inblandade....

Det har blivit så att ibland filmas ju nomineringarna,så om du tittar inne på en facebooksida som är P.s ifrån. 2011så springer han i ett sådant uppdrag rakt ut i en stor vattenpöl och kastar sig raklång,blir dyngblöt,men i texten under står det just att han har klarat nomineringen.

Du får titta inne på facebook så ser du det hela.

Så tänk om nu denna 3-månaders frånvaro ändå kunde vara ett sådant uppdrag som han nominerats till, så kanske vi kan pusta ut snart
Hoppet är det sista som lämnar en,så jao,han verkar vara en tuff grabb när det gäller....han kanske har lite "prank-ådra"i sig.......?

Aha, jag förstår. Det är som "nollning" när man börjar på t ex en högskola. Då kan jag tänka mig att apoteksfilmen är en sådan nollning eller nominering, som du kallar det. Något han egentligen inte vill göra.
Senast redigerad av Liberty75 2017-08-21 kl. 00:36.
Citera
2017-08-21, 00:33
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:

Beror väl på vad vännen skriver eller?

Vad jag menade och som kanske inte riktigt framgick är att kunna få svar på ifall Patriks försvinnande KAN ha med någon form av challenge att göra.. och rent krasst tror jag endast Patriks vänner har det svaret.. tror inte att föräldrarna kan svara lika bra där.. och vi hobbydetektiver här på fleshen kan ju inte annat än att gissa.. i vanlig ordning..
Citera
2017-08-21, 00:38
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Aha, jag förstår. Det är som "nollning" när man börjar på t ex en högskola. Då kan jag tänka mig att apoteksfilmen är en sådan nollning eller nominering, som du kallar det. Något han egentligen inte vill göra. Nollning inför att börja skolan i Falun, kanske?

Även olika utmaningar brukar cirkulera på Facebook.. sista jag själv såg så var det att göra 20 armhävningar i 20 dagar... Och nominera någon efteråt.. Patrik var med i någon nominering för bra länge sen..att kasta sig i sjön tidig vårmånad tror jag det va..

Eller så som Evaveva skrev kanske det va.. inte en sjö utan en vattenpöl...
Senast redigerad av Snubban007 2017-08-21 kl. 00:42. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-21, 01:00
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Aha, jag förstår. Det är som "nollning" när man börjar på t ex en högskola. Då kan jag tänka mig att apoteksfilmen är en sådan nollning eller nominering, som du kallar det. Något han egentligen inte vill göra.

Jag skrev för längesedan, att jag tycker, att P ser obekväm ut och inte trivs i rollen!
Citera
2017-08-21, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Undrar vad som gäller här. En gränsdragning, där det måste vara upp till den som granskar fallet att bestämma vad som anses hög sannolikhet.

Det finns nämligen en annan paragraf i lagen (Lag (2005:130) om dödförklaring) som säger att om att om det inte finns några uppgifter om vad som inträffat måste man vänta 5 år innan man kan ansöka om dödsförklaring.

4 § I andra fall än dem som avses i 2 och 3 §§ får frågan om dödförklaring tas upp tidigast fem år efter försvinnandet.

2 § Om det är utrett att den försvunne är död, får han eller hon dödförklaras omedelbart.
3 § Är det inte utrett att den försvunne är död men finns det med hänsyn till omständigheterna kring försvinnandet och vad som i övrigt är känt en hög grad av sannolikhet för att han eller hon är död, får frågan om dödförklaring tas upp tidigast ett år efter försvinnandet.
Har försvinnandet skett i samband med en naturkatastrof eller en stor olycka eller under liknande omständigheter och finns det en mycket hög grad av sannolikhet för att den försvunne är död, får frågan om dödförklaring enligt första stycket tas upp omedelbart.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050130.htm

Har någon försvunnit och det inte finns några uppgifter om vad som inträffat, får frågan om dödförklaring tas upp tidigast fem år efter försvinnandet.

Är det däremot inte utrett, men i hög grad sannolikt, att den försvunna personen är död, får du ansöka om dödförklaring tidigast ett år efter försvinnandet.
Det finns en särskild regel för den som har försvunnit i samband med en naturkatastrof eller stor olycka. I dessa fall får du ansöka omedelbart om det i mycket hög grad är sannolikt att den försvunna personen har omkommit.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/dodsfalletregistreras/dodforklaring.4.18e1b10334ebe8bc80005277.html

Skulle tänka mig att Patriks föräldrar inte kommer att skynda på någon dödsförklaring i första taget.

I detta fall kommer Patrik att klassas som myndig ungdom, ensamstående utan försörjningsplikt. Han kan i princip vara försvunnen hur länge som helst. Om någon anhörig inlämnar en ansökan om dödförklaring, brukar det i dessa fall vara praxis att det råder en 10-årsgräns.
Citera
2017-08-21, 06:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag hade gärna skrivit om någon av mina vänner - alla hennes/hans positiva sidor och härliga personlighet etc. Varför skulle jag inte vilja berömma min vän? Så jag förstår inte ditt (allra första) inlägg.

Får dock en stark känsla av att du är vän med Patrik.
Förstår i så fall att du inte vill svara och att du vill skydda honom. Klart du ska göra det!
Gillar dina "musiksymboler".

Hade någon av mina vänner försvunnit så hade nog jag också skrivit om personens goda sidor, lite hur han/hon tänker osv. Det visar ju egentligen bara hur mycket man bryr sig och saknar personen.
Om det inte vore så att jag visste något som anhöriga inte ville att allmänheten skall få veta . Möjligt att föräldrarna varit tydliga gentemot hans vänner att inte yttra sig.
Citera
2017-08-21, 08:04
Medlem
Citat:

Om min vän vore ofrivilligt försvunnen skulle jag absolut skriva här, för att vi alla skulle hjälpas åt att försöka lista ut vad som hänt och hitta honom. Bryr man sig gör man ju allt för den personen. (Vilket givetvis inte innebär att skriva om honom i negativa ordalag).
Om han däremot håller sig undan frivilligt, som en utmaning, i 3 månader, ja då blir din text mer bergriplig!...
Senast redigerad av vinter-natt7 2017-08-21 kl. 08:06.
Citera
2017-08-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Om min vän vore ofrivilligt försvunnen skulle jag absolut skriva här, för att vi alla skulle hjälpas åt att försöka lista ut vad som hänt och hitta honom. Bryr man sig gör man ju allt för den personen. (Vilket givetvis inte innebär att skriva om honom i negativa ordalag).
Om han däremot håller sig undan frivilligt, som en utmaning, i 3 månader, ja då blir din text mer bergriplig!...

hmm.tycker ändå inte man gör så mot sina föräldrar .

Om det nu mot förmodan är en challenge som P. ingått i ,att hålla sig borta i 3 månader utan att visa ett livstecken ifrån sig ,så hoppas jag att han inte blir förlåten utav sina föräldrar på ett låååååångt tag.

För när det gäller försvinnanden så är det så pass mycket människor som tas i anspråk för att finna personen i detta land . Vi är ju seriösa inom den biten.

Jag vet inte hur många som letar efter någon ute i den Argentiska djungeln tex. om det gäller en europe' utav något slag ,hur mycket utav sökpersonal som aktiveras ,hur samhället är konstruerat omkring försvinnanden,om de anser att folk ger sig ut på egen risk ,men här har vi typ en oskriven lag på att försöka finna personen i fråga .

Och då driver man inte med en sådan sak .Borde faktiskt vara böter på sådant.

Det är ungefär som historien när folk ropar : Vargen kommer ! Vargen kommer ! ,och luras ,och sen när vargen verkligen dyker upp ,bryr sig ingen om att reagera. Inte bra alls.

Så jag tror att något hänt honom .Tror inte han har mage och mod att göra sig osams med både nära och kära ,och även en del utav Sveriges ansvarsfulla räddningstjänst.
Vad vinner han på det ? Nada ! Han blir bara dumförklarad .

Tycker man som ung person skall ha respekt för Missing Peoples och FIKK ,och inte ta deras tid , pga en nominering .

Jag tror han mycket väl har/hade den förståelsen ,så , det har nog hänt honom något på riktigt , tyvärr

Men antar att det märker vi väl då imorgon ,ifall det är ett 3-månaders-infall....Den 22 maj -22 augusti.
Och som jag skrev förut så börjar hans skola den 28 augusti ,Musikhögskolan i Malmö .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-21 kl. 10:10.
Citera
2017-08-21, 11:13
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7

Hur tänkte Du avgöra om Din kamrat försvunnit "frivilligt" eller under hot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in