2017-08-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Läs mitt föregående inlägg, gärna stycket om hur elbilsförare tror att dom representerar varenda homosapien, passar in på dig!

Alla kommer inte kunna ha en elbil såklart, om de inte kan ladda på jobbet dvs.
Men elbilen kommer fortfarande att växa mer än idag, då många har möjlighet att ladda
hemma. Finns många som har hus som pendlar till jobb med bil, där en elbil skulle kunna ersätta
en snål diesel eller liknande.
Citera
2017-08-20, 19:06
Medlem
Inte kan det väl ändå vara så att 90% av befolkningen bor i lägenhet?

Lätt att bli negativ till elbilar om man drar fakta ur röven och gör dem till sanning...
Citera
2017-08-20, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta

Lätt att bli negativ till elbilar om man drar fakta ur röven och gör dem till sanning...

Frågan är vilken sida som drar fakta ur röven i denna tråd? Jag har ialla fall gång på gång backat upp med länkar i form av artiklar, undersökningar osv
Ni elbilskramare bemöter med att det löser sig och att människan är finurlig
Jag har aldrig påstått att 90% av landets befolkning bor i lgh, finns ett helt land utanför Stockholms län, däremot bor en stor del i lgh, och en större del överger villa som alternativ (extremt hög kostnad, underhåll osv) i Stockholm, det är bara kolla hos någon byggdrake hur många lgh respektive hus byggs.

Och oavsett boendeform så måste laddplatser ploppa upp i samhället för att bemöta alla typer av bilister, och hur fan ska det gå till när 4st snabbladdningsplatser kräver samma effekt som ett flerbostadshus med 130 lägenheter?
Rör sig om enorma investeringar.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Villa-vanligaste-boendeformen/
Det är väl en 60/40 fördelning mellan småhus och lägenhet/hyresrätt i dagsläget, där lägenhet är på stark frammarsch i storstadsregionerna, varken NCC eller Skanska och Peab satsar på villor/småhus, några radhuslängor osv....
Kan det inom ett par år redan vara på 50/50(uppskattning från min sida)

I Stockholm city (innanför tullarna) bor väl 98% i lägenhet, något enstaka hus på Djurgården
Senast redigerad av 12hoppihagen 2017-08-20 kl. 19:44.
Citera
2017-08-20, 19:51
Medlem
Citat:
Frågan är vilken sida som drar fakta ur röven i denna tråd? Jag har ialla fall gång på gång backat upp med länkar i form av artiklar, undersökningar osv
Ni elbilskramare bemöter med att det löser sig och att människan är finurlig
Jag har aldrig påstått att 90% av landets befolkning bor i lgh, finns ett helt land utanför Stockholms län, däremot bor en stor del i lgh, och en större del överger villa som alternativ (extremt hög kostnad, underhåll osv) i Stockholm, det är bara kolla hos någon byggdrake hur många lgh respektive hus byggs.

Och oavsett boendeform så måste laddplatser ploppa upp i samhället för att bemöta alla typer av bilister, och hur fan ska det gå till när 4st snabbladdningsplatser kräver samma effekt som ett flerbostadshus med 130 lägenheter?
Rör sig om enorma investeringar.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Villa-vanligaste-boendeformen/
Det är väl en 60/40 fördelning mellan småhus och lägenhet/hyresrätt i dagsläget, där lägenhet är på stark frammarsch i storstadsregionerna, varken NCC eller Skanska och Peab satsar på villor/småhus, några radhuslängor osv....
Kan det inom ett par år redan vara på 50/50(uppskattning från min sida)

I Stockholm city (innanför tullarna) bor väl 98% i lägenhet, något enstaka hus på Djurgården

Varför ska man bemöta alla typer av bilister? De som inte kan ladda eller kör 30mil varje dag får väl köpa en fossilbil. Svårare än så är det inte.
Majoriteten av bilisterna skulle idag klara sig utmärkt med en elbil.
Citera
2017-08-20, 19:51
Medlem
Citat:

Tog upp Stockholm? I Stockholm bor 90% i lägenhet som du kanske såg i länken jag skickade?

Kan länka igen om du har problem att läsa

http://www.stockholm.se/OmStockholm/Fakta-och-kartor/
Citera
2017-08-20, 19:55
Medlem
Har för övrigt att hitta statistik på hur många som har parkeringsplats i Stockholm, men hittar inga uppgifter.

Men är väl bara titta ut på gatan och skåda själv hur många bilar det står parkerade. Hur skall dessa individer ladda sina bilar?

Är inte emot elbilen, tycker det är ett fantastiskt komplement till elbilen. Men idag och den närmaste framtiden passar bara en liten skara människor tyvärr. Dels pågrund av priserna men även laddningsmöjligheterna. För man kan fråga sig själv, om nu Teslan är så fantastisk, varför konkurrerar den inte ut liknande sedaner i samma prisklass, när den har sådan fantastisk drivlina? Varför tillverkar inte premium-märkena fler rena elbilar? Varför ens satsa på hybrider?
Senast redigerad av Ormsaltaren 2017-08-20 kl. 20:04.
Citera
2017-08-20, 20:05
Medlem
franges avatar
Citat:
Batterier har vi redan gått igenom. Batteriet behöver inte bytas.

Jasså? Hur kommer det sig att batterierna i mobiltelefoner tappar passningstid/batteritid markant redan innan de är ett år gamla? Och, det är just samma typ utav litiumbatterier som sitter i dagens telefoner som sitter i Teslas. Men det kanske är Teslas magiska logotyp som gör att batterierna i bilskrället kommer leva för evigt och aldrig tappa i kapacitet när de blir slitna?
Citera
2017-08-20, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablu
Varför ska man bemöta alla typer av bilister? De som inte kan ladda eller kör 30mil varje dag får väl köpa en fossilbil. Svårare än så är det inte.
Majoriteten av bilisterna skulle idag klara sig utmärkt med en elbil.

Återigen, elbilskramarens ständiga oförmåga till sund och vettig argumentation.
Majoriteten av bilister klarar sig utmärkt med elbil? Kan du vidareutveckla, stötta det med statistik osv?

Känner igen mig själv i när jag valde minidisc istället för MP3, visserligen var jag tonåring och det skiljde 999 000 :- mot en Tesla, men resonerade på samma sätt.

Det spelar ingen roll att infrastrukturen inte finns, det spelar ingen roll att finansiering saknas, det spelar ingen roll att 8/10 chefer inom branschen inte tror på elbilen (länk hittas i mina tidigare inlägg ett par sidor bak) då JAG har 7km jobbpendling om dagen och bor i hus med eget garage....

Intressant följdfråga på trådstarten, vad händer om 5 år när elbilen strandas som seriöst alternativ och bilar med ett inköpsvärde på 1MSEK blir värdelösa på 2:a handsmarknaden?
Citera
2017-08-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jasså? Hur kommer det sig att batterierna i mobiltelefoner tappar passningstid/batteritid markant redan innan de är ett år gamla? Och, det är just samma typ utav litiumbatterier som sitter i dagens telefoner som sitter i Teslas. Men det kanske är Teslas magiska logotyp som gör att batterierna i bilskrället kommer leva för evigt och aldrig tappa i kapacitet när de blir slitna?
För att elbilsbatteriet aldrig laddas helt fullt eller laddas ur helt. Det är tomt och fullt som sliter på batterierna.

Finns massor av artiklar om detta men det är väl bara fanboypropaganda som vanligt?
Citera
2017-08-20, 20:55
Medlem
Citat:
Återigen, elbilskramarens ständiga oförmåga till sund och vettig argumentation.
Majoriteten av bilister klarar sig utmärkt med elbil? Kan du vidareutveckla, stötta det med statistik osv?

Känner igen mig själv i när jag valde minidisc istället för MP3, visserligen var jag tonåring och det skiljde 999 000 :- mot en Tesla, men resonerade på samma sätt.

Det spelar ingen roll att infrastrukturen inte finns, det spelar ingen roll att finansiering saknas, det spelar ingen roll att 8/10 chefer inom branschen inte tror på elbilen (länk hittas i mina tidigare inlägg ett par sidor bak) då JAG har 7km jobbpendling om dagen och bor i hus med eget garage....

Intressant följdfråga på trådstarten, vad händer om 5 år när elbilen strandas som seriöst alternativ och bilar med ett inköpsvärde på 1MSEK blir värdelösa på 2:a handsmarknaden?
Jag kör 2500 mil per år. De senaste fyra åren har jag gjort det i elbil. Jag har aldrig haft så bekymmerslöst bilägande.

Under dessa fyra år och 10000 mil har jag aldrig blivit stående. Innan detta har jag aldrig kört fyra år och 10000 mil utan att bli stående nån gång. Det har alltid vart nån svinkall morgon då fossilskiten vägrat starta eller rena haverier.

Jag behöver aldrig åka och tanka. Jag kan sätta mig i en förvärmd bil och ljudlöst susa iväg till jobbet om morgonen medan grannarna står och skrapar rutorna i ett rökmoln.

Priset för detta är att långresor tar lite längre tid. Det gör mig ingenting.
Citera
2017-08-20, 20:57
Medlem
Jag tror förövrigt att det är dieselbilar som är svårsålda om fem år. Pratas redan om lånebubbla på dieselbilar, skulderna är större än värdet på dem.
Citera
2017-08-20, 21:12
Medlem
Citat:
Jag kör 2500 mil per år. De senaste fyra åren har jag gjort det i elbil. Jag har aldrig haft så bekymmerslöst bilägande.

Under dessa fyra år och 10000 mil har jag aldrig blivit stående. Innan detta har jag aldrig kört fyra år och 10000 mil utan att bli stående nån gång. Det har alltid vart nån svinkall morgon då fossilskiten vägrat starta eller rena haverier.

Jag behöver aldrig åka och tanka. Jag kan sätta mig i en förvärmd bil och ljudlöst susa iväg till jobbet om morgonen medan grannarna står och skrapar rutorna i ett rökmoln.

Priset för detta är att långresor tar lite längre tid. Det gör mig ingenting.

Frågan är varför de står och skrapar rutorna i ett rökmoln? Motor/kupevärmare är inget nytt, kanske är det problem att hitta någonstans att koppla in sladden?

Har förövrigt aldrig blivit stillastående med bil, eller jo en gång pågrund av en brusten soppaslang, men då var bilen från 1965.
Senast redigerad av Ormsaltaren 2017-08-20 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in