2017-08-20, 21:50
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablu
Varför ska man bemöta alla typer av bilister? De som inte kan ladda eller kör 30mil varje dag får väl köpa en fossilbil. Svårare än så är det inte.
Majoriteten av bilisterna skulle idag klara sig utmärkt med en elbil.

Det är sant, Snittbilen står parkerad 22 av dyngets 24 timmar. Och då duger motorvärmaruttaget att ladda i från. Snabbladdare är mest till för långresor, t ex du kör 35 mil. stannar vid vägkrogen och pissar äter och dricker en kopp kaffe efteråt. Du snabbladdar under tiden med säg 15KWh och på den timmen du tar på dig så han du laddat och klarar resterande 15 mil av resan.
Personligen så har jag 10A 230 V hemma och samma på jobbets parkering. så jag skulle kunna köra en fulladdad elbil utan någonsin besöka en snabbaddare förutom på längre resor.

Är man resande säljare på norrland så är elbil inte ett alternativ och kommer nog inte bli det heller. Men för normalbilisten så är elbilen redan idag ett bra och vettigt alternativ.
Citera
2017-08-20, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Frågan är varför de står och skrapar rutorna i ett rökmoln? Motor/kupevärmare är inget nytt, kanske är det problem att hitta någonstans att koppla in sladden?

Har förövrigt aldrig blivit stillastående med bil, eller jo en gång pågrund av en brusten soppaslang, men då var bilen från 1965.

Lika bra att vi ger upp ormsaltaren, vi kommer aldrig få en elbilskramare att svara på våra frågor!
Citera
2017-08-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Lika bra att vi ger upp ormsaltaren, vi kommer aldrig få en elbilskramare att svara på våra frågor!
Kan faktiskt inte svara på varför de gör det. Brist på eluttag lär det inte vara då det bara är villor här. Bökigt med motorvärmare kanske?
Citera
2017-08-20, 22:42
Medlem
Citat:
Återigen, elbilskramarens ständiga oförmåga till sund och vettig argumentation.
Majoriteten av bilister klarar sig utmärkt med elbil? Kan du vidareutveckla, stötta det med statistik osv?

Känner igen mig själv i när jag valde minidisc istället för MP3, visserligen var jag tonåring och det skiljde 999 000 :- mot en Tesla, men resonerade på samma sätt.

Det spelar ingen roll att infrastrukturen inte finns, det spelar ingen roll att finansiering saknas, det spelar ingen roll att 8/10 chefer inom branschen inte tror på elbilen (länk hittas i mina tidigare inlägg ett par sidor bak) då JAG har 7km jobbpendling om dagen och bor i hus med eget garage....

Intressant följdfråga på trådstarten, vad händer om 5 år när elbilen strandas som seriöst alternativ och bilar med ett inköpsvärde på 1MSEK blir värdelösa på 2:a handsmarknaden?

Men dina länkar är ingen fakta. Jisses, du har inte särskilt stor förmåga att argumentera heller. Du verkar lägga mer energi på att trycka ner de med en annan åsikt än att faktiskt bara delta i en relativt bra diskussion.
Fortsätt du att stå vid macken och se pengarna ticka iväg när vi andra susar tyst förbi fullladdade för 20spänn

Inom 5-10år kommer vi se el-bilar för rimliga priser med en räckvidd som de flesta känner sig trygga med. Det är något jag tror på.
Till och med Tesla som man ändå får räkna till en premium märke, har börjat att göra bilar till ett rimligare pris. De är ännu inte inom Svensson pris, men andra tillverkare kommer börja vilja konkurrera med dem.
Citera
2017-08-20, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablu
Men dina länkar är ingen fakta. Jisses, du har inte särskilt stor förmåga att argumentera heller. Du verkar lägga mer energi på att trycka ner de med en annan åsikt än att faktiskt bara delta i en relativt bra diskussion.
Fortsätt du att stå vid macken och se pengarna ticka iväg när vi andra susar tyst förbi fullladdade för 20spänn

Inom 5-10år kommer vi se el-bilar för rimliga priser med en räckvidd som de flesta känner sig trygga med. Det är något jag tror på.
Till och med Tesla som man ändå får räkna till en premium märke, har börjat att göra bilar till ett rimligare pris. De är ännu inte inom Svensson pris, men andra tillverkare kommer börja vilja konkurrera med dem.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170113/bilcheferna-overtygade-vatgasbilar-kommer-kora-om-elbilar-och-de-litar-inte-pa-tesla/
600 högt uppsatta chefer inom bilindustrin svarar anonymt på frågor om branschen, årligt förekommande, är inte människorna som bygger våra bilar relevanta?

Diskussionen om effekt är simpel ellära, sunt bondförnuft och en förståelse för att saker inte "ploppar" upp och "löser sig", och i vanlig ordning så flummar ni till det med "vi susar förbi tyst", jag välkomnar det, jag är ingen motståndare till vare sig el, gas eller något annat grönt alternativ, vill bara veta hur vi ska komma dit, är det denna fråga som förstör den annars så sköna diskussionen?
Citera
2017-08-20, 23:47
Medlem
Självklart vill inte fossildirektörerna ha elbilar, jag har redan förklarat detta. Det är jättejobbigt för dem, de får slänga 100 år av investeringar på fossilmotorn på soptippen och börja om.

De gör som du, sticker huvudet i sanden och hoppas det där nya dumma försvinner. Tesla är en jättejobbig nagel i ögat på dem/dig. Dumma Tesla!

Finns fler de är en nagel i ögat på men inte är det på grävmaskinisterna som ska gräva ner laddstolpar iallafall, vilket du tror.

Jag frågar återigen; vem bekostade infrastrukturen för fossila bränslen och hur kunde det ens vara möjligt att genomföra den? Att överhuvudtaget göra något verkar omöjligt för dig.
Citera
2017-08-21, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Självklart vill inte fossildirektörerna ha elbilar, jag har redan förklarat detta. Det är jättejobbigt för dem, de får slänga 100 år av investeringar på fossilmotorn på soptippen och börja om.

De gör som du, sticker huvudet i sanden och hoppas det där nya dumma försvinner. Tesla är en jättejobbig nagel i ögat på dem/dig. Dumma Tesla!

Finns fler de är en nagel i ögat på men inte är det på grävmaskinisterna som ska gräva ner laddstolpar iallafall, vilket du tror.

Jag frågar återigen; vem bekostade infrastrukturen för fossila bränslen och hur kunde det ens vara möjligt att genomföra den? Att överhuvudtaget göra något verkar omöjligt för dig.

Nu börjar du lägga ord i mun, jag har aldrig sagt att det är en nagel i ögat för grävmaskinisten, jag har försökt förklara vad investeringen kan innebära, Nätägar->elcentral/elservis->Elektiker->eventuell grävning, stolparna/uttagen regnar inte ner från himmelen.
Det är inte "bara att".

Varför förespråkar dom vätgasen? Om du orkar läsa undersökningen så tror flera på vätgasen än elen, detta är ändå kapitalister i branschen som inte vill något hellre än att knäcka koden och vara den första in på marknaden.

Bensinen och dieseln bekostades av privata oljebolag, det var dom själva som byggde mackar, hamnar för hangarfartyg osv, elbilarna är beroende av att samhället går in och sponsrar.

Återigen, jag hatar inte elbilen, vill inget hellre än att det ska dyka upp gröna alternativ, men elbilen är en fluga om inte kommuner & stat ger sig in, vilket dom inte gjort.....
Citera
2017-08-21, 00:19
Medlem
Tesla har varit enormt framgångsrika i lobbying. Tesla skulle inte finnas i en marknadsekonomi. Tesla överlever av skattepengar. Miljöbilspremier osv + straffbeskattning av andra bilar. Tesla går med storförlust
Citera
2017-08-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Tesla har varit enormt framgångsrika i lobbying. Tesla skulle inte finnas i en marknadsekonomi. Tesla överlever av skattepengar. Miljöbilspremier osv + straffbeskattning av andra bilar. Tesla går med storförlust
Tror du 40000:- kronor som supermiljöbilspremien ligger på spelar någon roll för någon som köper en bil för en mille? Tror du amerikanska staten pytsar in pengar i Tesla?

Jag har ett bättre exempel på skattefinansierad bilproduktion; Saab.
Citera
2017-08-21, 00:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara

Vilken lobbying?
Folk köper en Tesla för dom vill ha en fantastisk bil, svårare än så är det inte.
Tesla går med förlust för att det är stora investeringar i nya bilmodeller och utökat produktionskapacitet samt stora investeringar i en gigantisk batterifabrik. När allt är på plats så kommer kulorna rulla in.

Tesla betalar nu ca $140/Kwh (billigare än någon annan biltillverkare) för batterier. När den nya fabriken börjar producera så spår analytiker att man hamnar under $100/Kwh. Då kommer ett 100Kwh-batteripack kosta och väga mindre än en bensinmotor, drivknutar, växellåda, avgasystem, bränslesystem och ett större kylstem.

Tesla gör allting rätt, och dom gör det nu.
Citera
2017-08-21, 00:48
Medlem
Citat:
Nu börjar du lägga ord i mun, jag har aldrig sagt att det är en nagel i ögat för grävmaskinisten, jag har försökt förklara vad investeringen kan innebära, Nätägar->elcentral/elservis->Elektiker->eventuell grävning, stolparna/uttagen regnar inte ner från himmelen.
Det är inte "bara att".

Varför förespråkar dom vätgasen? Om du orkar läsa undersökningen så tror flera på vätgasen än elen, detta är ändå kapitalister i branschen som inte vill något hellre än att knäcka koden och vara den första in på marknaden.

Bensinen och dieseln bekostades av privata oljebolag, det var dom själva som byggde mackar, hamnar för hangarfartyg osv, elbilarna är beroende av att samhället går in och sponsrar.

Återigen, jag hatar inte elbilen, vill inget hellre än att det ska dyka upp gröna alternativ, men elbilen är en fluga om inte kommuner & stat ger sig in, vilket dom inte gjort.....
Privata aktörer kommer, precis som i fossilfallet, ordna med laddning om det finns pengar att tjäna. Om vi tar snabbladdning som exempel;
En elbilist behöver ladda längs vägen, hen svänger in till en snabbladdare och laddar där 25 kWh á 5 kronor. Kostnaden för elbilisten blir 125 kronor, förtjänsten för den som tillhandahåller laddning ca 100 kronor, men vi säger 50 kronor om vi räknar av kostnader för laddaren.

På 50 liter bensin tjänar macken ca 10 kronor.

Anledningen till att inte vägarna översvämmas av snabbladdare, när det verkar gå att tjäna pengar på dem, är att antalet bilar är litet och att folk laddar hemma.

Jag har nästan aldrig råkat ut för kö vid en laddare, då finns det ändå ganska många tusen laddbara bilar och väldigt få laddare.
Citera
2017-08-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Tror du 40000:- kronor som supermiljöbilspremien ligger på spelar någon roll för någon som köper en bil för en mille? Tror du amerikanska staten pytsar in pengar i Tesla?

Jag har ett bättre exempel på skattefinansierad bilproduktion; Saab.
I Sverige är premien det ja. Finns andra länder.
Sen är förmånsvärdet subventionerat, tjänstebilar utgör en stor andel av nybilsförsäljningen.
Amerikanska staten såväl som Svenska trycker in enorma belopp i Tesla via pensionsfonder mm.

Tesla existerar pga poltiska styrsystem, i en marknadsekonomi skulle inte Tesla överleva.

Sen kanske inte elbil är en sådan dålig idè, jag vet inte. Men Staten skall inte vara o pilla i sånt här.
Se bara på Statliga beslutet att tvinga på mackarna e85.. Totalt jävla galenskap som tvingade massa mackar i glesbygd och små samhällen att lägga ner.

Låt Marknaden styra så blir saker rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in