2017-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag tror man ska väga in det fakta, att PM ansett att det vilade en förbannelse över UC3. För någonting har ju uppenbart hänt med KW, och då är det inte orimligt att PM funderar ensam över natten, kanske på botten som han gjort tidigare. När han vaknar, bestämmer han sig för att skeppet är förbannat, och måste sänkas. Han gör det på ett kontrollerat sätt, för egen del.
Nej, det är nog inte så att PM anser det vilar någon förbannelse över ubåten. Det var PM själv som varnade/hotade klubbledningen med att påstå att förbannelsen var PM själv. Indirekt försökte han säga att de aldrig skulle få någon glädje av ubåten om de på något sätt tog den av honom.

Citat:
Enligt flera kommentarer var det svårt/mycket svårt att manövrera för en person på ett säkert sätt.
Han klarade fint av att gå rakt ner och rakt upp på egen hand. Det stora problemet var ju att direkt ubåten dök så blev den blind - dvs man tappar kontakten med omvärlden. Ingen vet var ubåten är och ubåten vet inte var andra fartyg finns. Det kan man inte åtgärda genom att ha fler personer i ubåten.

Med fler personer blir det däremot lättare att mjukt använda ubåten - någon som håller ögonen på klockorna för att se om den är på väg ner/upp respektive trimläge medan någon annan öppnar/stänger ventiler. När han körde solo så körde han dutta och sedan titta på klockorna och sedan dutta och titta på klockorna igen. Det är uppenbarligen inte en smidig lösning.[/quote]
Citera
2017-08-20, 14:31
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har följt tråden och tycker det är förvånansvärt många som verkar tro att Raket-Madsen är oskyldig. För mig är det helt uppenbart att kombinationen av Kims försvinnande och sänkningen av ubåten ger att han är skyldig. Lägg därtill hans förklaring att hon gått iland och sedan helt gått upp i rök. 99,9% säkerhet att han dödat Kim men om det är sexuellt motiv eller att han lackade ur på hennes kommunistiska åsikter låter jag vara osagt. Tippar på det senare.
Citera
2017-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Med rätt skala och inställningar på radarn så ser du farledsbojar. Som iofs ofta är designade för att synas.

Det finns ju nackdelar med radar i sådana här trånga farleder, och det är det att det är ofta alltför många ekon samtidigt. Man kan ju med olika inställningar vrida ner känsligheten på instrumenten och därmed få bättre överblick. Ibland kan även rätt stora föremål befinna sig i radarskugga, beroende på antennens placering. Man har i regel stor nytta av att koppla ihop radarenheterna så att man får en 3D-bild av området. Men då måste de vara separerade med typ 50 meter eller helst mycket mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad poliserna eller hundförarna sen exakt gör med jyckarna på sjön vet de förhoppningsvis bäst själva, mitt inlägg syftade fr.a. till att resonera kring själva möjligheten.

Alltså jag tror detta är en long-shot, betänk att vattnet är strömt, och att kroppen kan ligga på ~ 4-14 meters djup
, att hundarna skulle få vittring, det ser jag som helt osannolikt. Ytan är ju också mycket mycket stor att söka av. Och skulle hundarna få vittring så kan ju kroppen ligga kanske 300-3000 meter åt vilket håll som helst eftersom vattnet kan ju sprida dofterna hursomhelst.

Man har ju faktiskt visat detta rent vetenskapligt med att dumpa stora mängder med färgämnen i vatten och visat hur det sprids
Förmodligen är motivet det att man måste visa för allmänheten att man letar,

Vi får hoppas att kroppen flyter upp inom de närmaste dagarna, men den är ju mycket svår att se om havet inte ligger kav lugnt vilket det sällan är i Öresund.
Citera
2017-08-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har följt tråden och tycker det är förvånansvärt många som verkar tro att Raket-Madsen är oskyldig. För mig är det helt uppenbart att kombinationen av Kims försvinnande och sänkningen av ubåten ger att han är skyldig. Lägg därtill hans förklaring att hon gått iland och sedan helt gått upp i rök. 99,9% säkerhet att han dödat Kim men om det är sexuellt motiv eller att han lackade ur på hennes kommunistiska åsikter låter jag vara osagt. Tippar på det senare.

Jag vet sjalvklart inget. Mitt forsta intryck var Madsen ar skyldig och kallblodig mordare. Narmare eftertanke har gjort att jag andrat min forsta uppfattning. Om Madsen ar skyldig borde han planerat flykten fran den danska polisen battre. Sankt ubaten pa ett mindre uppenbart satt och i ensamhet i en enslig vra i narheten av den svenska kusten och simmat i land. Berattat att ubaten forliste och han klarat sig men inte vet var Wall blivit av.

Madsen gjorde ingen hemlighet av nan'ting och sankte baten pa ett uppenbart satt. Detta tycker jag visar pa att han ar oskyldig men vill hemlighalla vissa detaljer for sin fru.

Dessutom har han en annan manniskas dod pa sitt samvete. Ingen anledning att vilja behalla ubaten efter en sadan incident. En annan anledning till att sanka den.
Citera
2017-08-20, 14:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelligentare
Jag vet sjalvklart inget. Mitt forsta intryck var Madsen ar skyldig och kallblodig mordare. Narmare eftertanke har gjort att jag andrat min forsta uppfattning. Om Madsen ar skyldig borde han planerat flykten fran den danska polisen battre. Sankt ubaten pa ett mindre uppenbart satt och i ensamhet i en enslig vra i narheten av den svenska kusten och simmat i land. Berattat att ubaten forliste och han klarat sig men inte vet var Wall blivit av.

Madsen gjorde ingen hemlighet av nan'ting och sankte baten pa ett uppenbart satt. Detta tycker jag visar pa att han ar oskyldig men vill hemlighalla vissa detaljer for sin fru.

Dessutom har han en annan manniskas dod pa sitt samvete. Ingen anledning att vilja behalla ubaten efter en sadan incident. En annan anledning till att sanka den.

Vet vi om detta är möjligt, om han skulle ha vågat sig på en längre simtur? Var han en god simmare?
Citera
2017-08-20, 14:55
Medlem
locknlolls avatar
Citat:

Finns överhuvudtaget ingen anledning att börja pladdra åsikter och politik i ubåten.
Har bråk uppstått i båten så beror det troligen på att KW ställt frågor om ubåten eller om hans tidigare konflikter om densamme, vilket har retat upp PM ordentligt.
Sexuellt motiv finns naturligtvis alltid med när en man varit ensam med försvunnen kvinna, oavsett om det handlar om ubåt,skog eller någon annanstans.

Skulle dom två suttit ensamma i en stuga och stugan plötsligt brunnit upp så hade förmodligen misstanken varit densamma
Senast redigerad av locknloll 2017-08-20 kl. 14:58.
Citera
2017-08-20, 15:03
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Finns överhuvudtaget ingen anledning att börja pladdra åsikter och politik i ubåten.
Har bråk uppstått i båten så beror det troligen på att KW ställt frågor om ubåten eller om hans tidigare konflikter om densamme, vilket har retat upp PM ordentligt.
Sexuellt motiv finns naturligtvis alltid med när en man varit ensam med försvunnen kvinna, oavsett om det handlar om ubåt,skog eller någon annanstans.

Skulle dom två suttit ensamma i en stuga och stugan plötsligt brunnit upp så hade förmodligen misstanken varit densamma
Jag menar inte att de har pratat politik men en kommunist är inte helt klar i huvudet och det kam ha triggat en konflikt som spårade ur.
Citera
2017-08-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet vi om detta är möjligt, om han skulle ha vågat sig på en längre simtur? Var han en god simmare?

Han hade dessutom inte flytvastar med pa ubaten som kunde radda honom? Vore det inte battre att ta risken att drunkna och klara sig undan polisen an att behova sitta i fangelse for mord. Att han inte tog risken att drunkna och fly den danska polisen indikerar att han inte anser risken for att domas for mord ar rimlig. Vilket i sin tur nog innebar att han inte mordade Wall pa nagot direkt vis.
Citera
2017-08-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jag hade velat ha en ventil som man snabbt kunnat stänga vid dykning om något skulle gått snett. Hellre det än en ventil med en ratt som skall snurras flera tiotals varv innan den är stängd.
Lösningen på det är ju att använda två ventiler - en med precision för normalt bruk. Och en nödventil.

Däremot finns ett problem med snabba ventiler - man vill ju kunna ha balans mellan de två dyktankarna.
Citera
2017-08-20, 15:21
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Jag menar inte att de har pratat politik men en kommunist är inte helt klar i huvudet och det kam ha triggat en konflikt som spårade ur.

Klarhet i huvud har ingenting med politisk tillhörighet att göra.
Citera
2017-08-20, 15:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Då skulle han inte sänka den, ljuga om hennes position och slå sönder navigeringsutrustningen.

Varifrån får du uppgiften om att han slagit sönder navigeringsutrustning?
Citera
2017-08-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Håkan Lans byggde sig väl en ubåt redan när han var i övre tonåren.
Sedan dess har han lagt sin tid på vettiga saker som är till nytta för hela världen.
Det finns massor med ingenjörer som yrkesmässigt gör en massa saker. Om de sedan jobbar på ett Saab-företag och ingen får veta vad de gör, eller om de bygger hörlurar är irrelevant.

Det Sverige har ont om är däremot personer som är villiga att göra lite mer halv-galna saker. T ex en person som Big Bengt som bl a skapade High Chaparral.
http://www.highchaparral.se/sv/parken/big-bengt/

Vi behöver båda typerna - de professionella ingenjörerna ger oss intäkter för patent, export mm. Men vi behöver även personer som entusiasmerar. De galna "uppfinnarna" skall inte ignoreras när man önskar återväxt i ingenjörskåren. Hur många yngre har inte fnissat åt Åsa-Nisse-filmer och utifrån det fått vilda idéer på egna projekt?

AIS t ex är en lysande bra uppfinning - men hur många 15-åringar som skall välja till gymnasiet gör sitt val utifrån AIS? Universitet och tekniska museer lägger ner en hel massa tid på att försöka bjuda in barn att leka med teknik för att göra dem intresserade. En person som PM torde ha influerat rätt många att teknik kan vara cool.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in