Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-08-20, 09:45
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirdaniel
Lägg en 3e del av pengarna på fysiskt guld. Köp via t.ex tavex eller libertysilver. Det är momsfritt och du kan sälja tillbaka skattefritt när du vill.
Börsen är gambling efterssom den är på en all time high och räntorna rekordlåga. Det kan krasha när som helst. Guld däremot är säkrare efterssom vi är långt under toppen som var 2012.

Mig veterligen följs ATH oftast av ytterliggare ATH. Mitt råd till TS är att inte tajma marknaden. 100% exponering mot börsen i rimligt värderade bolag som tjänar pengar kommer överleva eventuella korrigeringar.
Citera
2017-08-20, 09:52
Medlem
Sirdaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Mig veterligen följs ATH oftast av ytterliggare ATH. Mitt råd till TS är att inte tajma marknaden. 100% exponering mot börsen i rimligt värderade bolag som tjänar pengar kommer överleva eventuella korrigeringar.

Det är sant att det är omöjligt att veta vad som är toppen o botten. Däremot är det aldrig fel att ha en del av sin portfölj i guld för att skydda sig.
Guld utklassar det mesta när börsen går ner. Det är däremot svårt att handplocka företag som går upp i en finanskris.
Citera
2017-08-20, 10:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuseMusse
Köp en guldtacka.
This, bästa tipset. Guld är de smarta männens val, det består alltid i värde, vare sig kriser, krig eller svält. Gold is the key.
Citera
2017-08-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname

Precis så. Om man säljer för att det ligger på ATH så kommer man aldrig kunna vara med på de långsiktiga uppgångarna, utan bara swingtrada när börsen rör sig i intervall den befunnit sig i innan, vilket är mycket svårt.
Citera
2017-08-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
This, bästa tipset. Guld är de smarta männens val, det består alltid i värde, vare sig kriser, krig eller svält. Gold is the key.

Till skillnad från börsen som faktiskt har genererat avkastning, trots att det har kommit och gått kriser och krig. Man kan fundera över hur smarta dessa män är som är nöjda med att bevara sitt värde samtidigt som omvärlden profiterar på dem och får avkastning.
Citera
2017-08-20, 10:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Till skillnad från börsen som faktiskt har genererat avkastning, trots att det har kommit och gått kriser och krig. Man kan fundera över hur smarta dessa män är som är nöjda med att bevara sitt värde samtidigt som omvärlden profiterar på dem och får avkastning.
Nu är ju dina börspapper inte värda kungens skit om tex syrien situationen uppstår i europa med strider i varje del av landet. Eller du tror det hjälper o visa värde i papper med en ak 47 i nyllet när lede fi vill ha csh innan du dör eller går fri?

Eller när du svälter o drömmen om att fånga vilt skitit sig, då är min tacka värd många limpor medans dina papper är som sagt bajs.
Citera
2017-08-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Haha, precis detta. Folk sitter och är så självsäkra över att "nu vänder det", men vägrar satsa en krona på det. Däremot sitter alla dessa och säger att "jag ska köpa billigt sen". Om man är så jävla korkad så att man har koll på vad marknaden kommer göra kortsiktigt och då väljer att inte korta marknaden under den tiden förstår jag inte hur man tror att man ska kunna förutspå marknaderna alls. Det är ren och skär idioti dessa människor sysslar med, och om det är någonting man ska undvika så är det att blanda in känslor i stora ekonomiska beslut.

Man kan mycket väl anse att marknaden är övervärderad men vara osäker på när nedgången kommer. Vi har som bekant en ganska speciell situation idag med minusränta under högkonjunktur. Det är lite som om ekonomin lever i en kuvös och utfallet påverkas av hur mycket syrgas staten tänker spruta in.
Citera
2017-08-20, 10:33
Medlem
JoeBidens avatar
Akelius Spar
Citera
2017-08-20, 10:40
Medlem
Citat:
Nu är ju dina börspapper inte värda kungens skit om tex syrien situationen uppstår i europa med strider i varje del av landet. Eller du tror det hjälper o visa värde i papper med en ak 47 i nyllet när lede fi vill ha csh innan du dör eller går fri?

Eller när du svälter o drömmen om att fånga vilt skitit sig, då är min tacka värd många limpor medans dina papper är som sagt bajs.

Sånna åsikter är anledningen till att min ekonomi ser bättre ut än gemene mans. Köp du på dig guld, vapen och konserver om du tror det är en bättre investering.
Citera
2017-08-20, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du tror att du kommer placera pengarna inom en inte allt för avlägsen framtid så hade jag låtit de ligga kvar. Det är sant att man skattar löpande på kapitalet som ligger i en isk, oavsett om det är placerat eller inte. Men samtidigt skattat man extra engångsbelopp när man flyttar in och ut pengar i en isk.

Inte helt sant, man skattar inte löpande för kapital i en isk utan beskattningen baseras för kapitalets storlek vid varje kvartalsskifte samt alla insättningar.

Att ta ut kapital nu är alltså inte bra om man sätter in det igen innan 1a oktober, då blir det mer skatt. Om pengarna däremot inte sätts in igen förrän tidigast nästa år blir det mindre skatt om man tar ut dem senast under september.
Citera
2017-08-20, 10:48
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Citat:

På vilket sätt, menar du det bättre och äta guld, än papper?
Citera
2017-08-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte helt sant, man skattar inte löpande för kapital i en isk utan beskattningen baseras för kapitalets storlek vid varje kvartalsskifte samt alla insättningar.

Att ta ut kapital nu är alltså inte bra om man sätter in det igen innan 1a oktober, då blir det mer skatt. Om pengarna däremot inte sätts in igen förrän tidigast nästa år blir det mindre skatt om man tar ut dem senast under september.

Korrekt, man kan räkna på det och försöka optimera skatten. Själv orkar jag inte hålla på med sånt, utan säljer jag så vet jag att jag kommer köpa ganska snart igen och det är inte värt besväret att flytta in och ut pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in