Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-08-19, 23:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Helt rätt!
Verkar vara väldigt många som är 100% övertygade om att kraschen kommer vilken dag som helst men väldigt få som vill "shorta"... Undrar varför?

Haha, precis detta. Folk sitter och är så självsäkra över att "nu vänder det", men vägrar satsa en krona på det. Däremot sitter alla dessa och säger att "jag ska köpa billigt sen". Om man är så jävla korkad så att man har koll på vad marknaden kommer göra kortsiktigt och då väljer att inte korta marknaden under den tiden förstår jag inte hur man tror att man ska kunna förutspå marknaderna alls. Det är ren och skär idioti dessa människor sysslar med, och om det är någonting man ska undvika så är det att blanda in känslor i stora ekonomiska beslut.
Citera
2017-08-19, 23:50
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Modigt att satsa allt på ett kort på det viset. Du är allstå fullständigt övertygad som att kronan är en säker placering?

Jag hade defnitivt åtminstone satsat på att sprida valutarisken bättre.

Vet du ens vad valutarisk innebär?
Citera
2017-08-20, 00:00
Medlem
Enfinfluas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Haha, precis detta. Folk sitter och är så självsäkra över att "nu vänder det", men vägrar satsa en krona på det. Däremot sitter alla dessa och säger att "jag ska köpa billigt sen". Om man är så jävla korkad så att man har koll på vad marknaden kommer göra kortsiktigt och då väljer att inte korta marknaden under den tiden förstår jag inte hur man tror att man ska kunna förutspå marknaderna alls. Det är ren och skär idioti dessa människor sysslar med, och om det är någonting man ska undvika så är det att blanda in känslor i stora ekonomiska beslut.

Hehehe precis min tanke, ingen vet om börsen kommer fortsätta uppåt i 5 år till eller krascha måndag morgon så varför ens försöka?
Man brukar läsa att när alla snackar om krasch så händer det aldrig och när alla vill in så kraschar det... Just nu så snackar ALLA om en krasch.
Världen förändras och speciellt i börsvärlden så finns inga självklarheter... Vad hindrar stater från att fortsätta printa pengar och köpa upp allt? Kanske det som är tanken? Skrämma bort alla småsparare och ta över hela världens företag?

Köp bolag ni tror på långsiktigt, sprid riskerna och gör egna analyser.
Citera
2017-08-20, 00:21
Medlem
MuseMusses avatar
Köp en guldtacka.
Citera
2017-08-20, 01:24
Medlem
köp en fru
Citera
2017-08-20, 02:50
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalex
Vet du ens vad valutarisk innebär?

Ja tack. Vet du?

I det här fallet innebör det alltså att TS väljer att ha alla sina tillångar i kronor. Om kronan falller i förhållande till andra valutor så har TS förvaltat sina tillgångar på ett dåligt sätt.

Frågor på det?
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-08-20 kl. 02:54.
Citera
2017-08-20, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destinaxe
skicka över pengarna till staten låter smart...

Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Inflationen låg på 2% juli månad.

Vad har ni för förslag då? TS vill uppenbarligen inte investera pengarna eftersom han sålt av allting. Kan du få lite ränta plus att det går att ta ut pengar hur som helst så anser jag det fortfarande bättre än att lägga pengarna i madrassen.

Ni får gärna kritisera mina förslag och komma med egna men era one-liners tillför ingenting till tråden. Bättre kan ni!
Citera
2017-08-20, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Hört talas om volatility drag? Även om man "vet" att börsen kommer att stå lägre om ett år är det inte lätt att tjäna pengar på det.

Bättre att vänta ut kraschen och sedan fyndköpa.
Citera
2017-08-20, 07:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du tror att du kommer placera pengarna inom en inte allt för avlägsen framtid så hade jag låtit de ligga kvar. Det är sant att man skattar löpande på kapitalet som ligger i en isk, oavsett om det är placerat eller inte. Men samtidigt skattat man extra engångsbelopp när man flyttar in och ut pengar i en isk.
Är det så? Jag kan inte se att jag fått någon extrakostnad för att jag lyfte ut pengarna ur ISK.
Citera
2017-08-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det så? Jag kan inte se att jag fått någon extrakostnad för att jag lyfte ut pengarna ur ISK.

Ja, så är det. Insättningar beskattas, inte uttag. Men plockar man ut så måste man sätta in om man vill placera pengarna i en isk igen.
Senast redigerad av Dogmatix 2017-08-20 kl. 08:49.
Citera
2017-08-20, 08:43
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har sållt alla mina fonder / aktier för några veckor sedan och tänker inte investera en krona innan det vänder.
Vad gör jag med de pengar jag har på ISK? - vill ju inte skatta för dessa som jag fattat att man måste...

Ett avanza sparkonto eller vad e ditt tips??
Bra gjort.
Bättre förlora någon procent i avkastning varje kvartal än att förlora 100% i ett bräde.
Citera
2017-08-20, 09:41
Medlem
Sirdaniels avatar
Lägg en 3e del av pengarna på fysiskt guld. Köp via t.ex tavex eller libertysilver. Det är momsfritt och du kan sälja tillbaka skattefritt när du vill.
Börsen är gambling efterssom den är på en all time high och räntorna rekordlåga. Det kan krasha när som helst. Guld däremot är säkrare efterssom vi är långt under toppen som var 2012.
Senast redigerad av Sirdaniel 2017-08-20 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in